Koeltrans Angeren (bij Bemmel) nam vorige week wederom twee nieuwe Scania R410 trekkers op LNG in gebruik. In maart van dit jaar nam het bedrijf al 5 stuks in ontvangst. Deze rijden inmiddels naar alle tevredenheid. Het bedrijf rijdt er voornamelijk groenten en fruit mee naar Duitsland. Nu, na vijf maanden, hebben deze 5 auto’s al allemaal ruim meer dan een ton gelopen. “Wij gaan naar drie ton per jaar met deze voertuigen”, aldus directeur eigenaar Günther Maters van Koeltrans.
“Wij wilden al veel langer ‘iets met LNG doen’, zeker ook vanuit onze MVO gedachte,” vertelt Maters. “Maar ja, het moet wél kunnen: People, Planet, Profit. Maar toen Duitsland met zijn Mautregeling voor LNG kwam, was er eigenlijk geen excuus meer om het niet te proberen. Dat gaf de doorslag. Het planet- én het profit- deel was daarmee ingevuld. En met de people, in dit geval de chauffeurs, kwam het ook snel goed. Veruit de meesten vinden het leuk om op LNG te rijden.”
En gereden wordt er. “Wij doen twee shifts per dag met de trucks,” legt Günther Maters uit. “Overdag veelal door Nederland en ’s nachts Duitsland in. We hebben ook LNG-voertuigen die voornamelijk in Duitsland zelf rijden. Toen we er aan begonnen hadden we zo onze twijfels. De auto’s zijn toch een stukje duurder dan een diesel. Maar het is ons 200 procent meegevallen. Met deze kilometrages is die meer investering geen probleem, mede gezien de kosten van de brandstof. Dat optimaliseren wij nog door door ook in België te tanken. Dat hebben we van tevoren allemaal goed uitgerekend.”
Sowieso heeft men bij Koeltrans eerst goed gerekend. “De actieradius van de voertuigen is 1.000 kilometer en dat halen wij er ook wel mee. Maar in Duitsland kun je eigenlijk nog steeds niet goed tanken, al wordt dat aan eind van het jaar beter. Dat betekende voor ons dat we de routes goed moesten inplannen. Dat was even puzzelen maar het heeft geloond.”
Het verbruik is volgens Maters prima te noemen. “We rijden gemiddeld voor alle voertuigen 23 kilo op de honderd kilometer. Gegeven het feit dat wij doorgaans redelijk zwaar zijn, vind ik dat heel netjes. Ook is het mij alles meegevallen hoe de chauffeurs op het LNG reageerden. Kijk, wij rijden hier doorgaans met full spec voertuigen. Dus ik kon de heren niet paaien met een extra rijk uitgeruste cabine: dat hebben ze normaal ook al. Met name de onbekendheid met de brandstof en het tankproces zorgde bij sommige chauffeurs voor onrust. Maar inmiddels is het tanken helemaal geen punt meer.”
“Tot nu doen de auto’s het probleemloos. Als we zo doorgaan, zitten wij in iets meer dan drie jaar op een miljoen kilometer. Wat dat betreft lijkt dit een successtory. Het is wel de vraag wat de toekomst brengt. Wat gaat Duitsland bijv. doen met de Maut na 2021? En het liefst zouden we ook wat flexibeler de auto’s in kunnen zetten v.w.b. de tonnages en de actieradius. Wij hebben nu onze routes om de voertuigen heen geprogrammeerd, maar zo werkt het natuurlijk normaal gesproken niet. Maar daarmee is al ons werk wat we met LNG kunnen doen ook wel gedaan. Willen wij uitbreiden op LNG, dan komen wij toch in de iets lossere ritten en dan hebben we die flexibiliteit hard nodig. Eigenlijk speelt dat nu al: dit loopt goed als alles klopt. Maar als er nu een keer een LNG-station uitligt, kunnen we niet even omrijden naar een ander. Als zo’n vertraging twee uur duurt, hebben we wel een probleem want de tijdsdruk is groot. Maar goed, dat hebben we nog niet meegemaakt en de ontwikkelingen staan niet stil. Maar tot nu toe kan ik vol overtuiging zeggen dat je met het rijden op LNG een goede én milieusparende businesscase kunt maken.”