Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tsjechische investeerder neemt aandeel in Casino

Zweden: Lidl gebruikt klanten voor marketingcampagne
Lidl is in Zweden begonnen met een nieuwe marketingcampagne, die gebruik maakt van de klanten zelf. Klanten kunnen zogeheten merkambassadeurs worden en zo Lidl promoten onder vrienden en familieleden die nog geen vaste klant van Lidl zijn. De campagne heeft een speelse en beetje bijdehante aanpak, met slogans als "eten in Zweden smaakt meer dan dat het kost!". Consumenten met interesse kunnen via de site van Lidl zich met een inschrijfformulier aanmelden. Het inschrijfformulier vraagt onder andere naar de kennis van de klant over Lidl en over de motivatie om hier voor aan te melden. De meest gemotiveerde consumenten worden uitgekozen en begeleid in de volgende stappen van de campagne. Een onderdeel van de campagne zal zijn dat er voor vrienden en familie wordt gekookt met Lidl-producten.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Tsjechische investeerder neemt aandeel in Casino
De Tsjechische zakenman Daniel Kretinsky en zijn Slowaakse partner Patrik Tkac hebben een aandeel van 4,63% genomen in de Franse retailer Casino. Een maand eerder probeerde het duo om het Duitse Metro over te nemen, dat echter toen niet is gelukt. Het aandeel in Casino werd gekocht via het eigen investeringsbedrijf Vesa Equity Investment. Kretinsky en Tkac zijn nu de op een na grootste aandeelhouder in Casino. Casino en het moederbedrijf Rallye hebben te maken met hoge schulden. Het bedrijf probeert deze schulden af te lossen door vaste activa van de hand te doen. Kretinsky en Tkac hebben aangegeven achter deze plannen te staan. Door dit nieuws zijn aandelen van Casino met 5% gestegen.
Bron: reuters.com 

VK: Sainsbury’s opent Local-winkel in Canterbury High Street
Sainsbury’s heeft op 5 september een nieuwe Local-vestiging geopend aan de Canterbury High Street. De nieuwe winkel heeft een assortiment aan zuivel, verse groenten en fruit, verse bakproducten en een keur aan producten voor onderweg. De buurtwinkel is op elke dag van de week van 7 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds geopend.
Bron: about.sainsburys.co.uk 

Jumbo stopt mogelijk met laagste prijsgarantie in België
Er gaan geruchten dat Jumbo bij zijn uitbreidingen in België geen gebruik meer zal maken van zijn laagste prijsgarantie. De laagste prijsgarantie was een van de onderdelen waarmee Jumbo in de Nederlandse supermarktsector op wist te vallen. Jumbo wil in België echter een directe prijzenoorlog met marktleider Colruyt vermijden. Colruyt hanteert al langer een laagste prijsgarantie, wat bij directe concurrentie tot een escalerende situatie zou kunnen leiden.. Verschillende anonieme bronnen geven aan dat Jumbo in België daarom voor een andere prijsstrategie kiest.
Bron: retaildetail.eu 

Retailomzet in Roemenië nam in juli sneller toe
De Roemeense retailsector zag de omzet in juli jaar op jaar met 8,3% toenamen. In juni stond de groei op jaar op jaar 5,0%, terwijl de gemiddelde omzetgroei voor het tweede kwartaal neerkwam op 5,4%. Dit blijkt uit informatie van het nationaal instituut voor de statistieken van Roemenië. De omzet van non-food producten steeg in juni jaar op jaar met 9,6%, wat impliceert dat het vertrouwen van de consument in de economie sterker is geworden. De omzet van levensmiddelen steeg met 5,9%, terwijl die van autobrandstof met 9,6% toenam. In het jaar tot nu toe is de retailomzet met 7,1% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. In 2018 kwam in dezelfde periode de omzettoename neer op 5,5%. In de periode van 2016-2017 stond de omzetgroei procentueel gezien in de dubbele cijfers.
Bron: romania-insider.com 

Carrefour opent twee discountwinkels in Frankrijk
Carrefour gaat onder het merk Supeco twee discountwinkels openen in het noorden van Frankrijk. De keten Supeco is in 2012 in Spanje van start gegaan, toen de Spaanse tak van Carrefour nog werd geleid door Pascal Clouzard. in 2017 werkte Pascal Clouzard zich op tot de directeur van de Franse tak van Carrefour. Op dit moment beheert Carrefour in Spanje een netwerk van 23 Supeco-winkels. In Roemenië bevinden zich 15 Supeco-locaties, terwijl in Polen en Italië er zich respectievelijk twee winkels en een winkel actief zijn. De eerste Franse Supeco-winkel wordt 11 september geopend in Valenciennes. De tweede volgt op 25 september in Onnaing. 
Bron: reuters.com 

DoorDash breidt uit naar Australië
De Amerikaanse thuisbezorgservice DoorDash breidt zijn diensten uit naar Australië. De zes jaar oude startup heeft voor het eerst buiten Noord-Amerika een logistiek centrum geopend, dat te vinden is in Melbourne. In het komende jaar wil DoorDash zijn bereik in Australië verder uitbouwen. Volgens Thomas Stephens van DoorDash werd specifiek voor Melbourne gekozen wegens het relatief grote aantal aan restaurants en het feit dat er nog een gat in de markt te vinden was met betrekking tot thuisbezorging in de voorsteden van Melbourne.
Bron: edition.cnn.com 

Metro heeft 1.000 buurtwinkels in Roemenië
De Roemeense buurtwinkelketen LaDoiPasi van het Duitse Metro Cash & Carry heeft in september zijn duizendste winkel geopend. In de afgelopen zes maanden gingen 200 nieuwe locaties van de keten in bedrijf. Metro is van plan om het aantal winkels verder te vergroten. Met 2023 wil het bedrijf dat het netwerk van LaDoiPasi is verdubbeld. De winkels van LaDoiPasi hebben een oppervlak van tussen de 60 en 200 vierkante meter en een assortiment van tot 6.000 producten.
Bron: romania-insider.com 

Albert Heijn test digitale mini-winkel
Albert Heijn is een pilotproject begonnen met een volledig digitale winkel. De AH To Go winkel heeft een oppervlak van slechts 14 vierkante meter en bevat tal van technologische innovaties. De winkel is zo opgezet, dat het net voelt alsof de klant producten uit een eigen koelkast pakt. De winkel heeft verder geen kassa of zelfscan service. De mini-winkel bevindt zich bij een AH-kantoor in Zaandam en zal in de komende twee maanden worden getest door AH-werknemers. De winkel werkt als volgt: een klant opent de deur van de winkel met een creditcard en pakt vervolgens de gewenste producten. Camera's bepalen de positie van de klant, zonder dat er verder wordt gewerkt met gezichtsherkenning. Door sensoren wordt bijgehouden welke producten door de klant worden gepakt. Als de klant klaar is, verlaat hij of zij de winkel, waarbij de betaling automatisch plaatsvindt zodra de winkeldeur weer wordt geopend. Omdat de klant zich niet hoeft te registreren via een app, is het betaalsysteem van de winkel zeer toegankelijk. De winkel is ontwikkeld in samenwerking met de Amerikaanse startup AiFi en de ING-bank. De ING-bank was hierbij verantwoordelijk voor de betaaloplossing.
Bron: aholddelhaize.com 

VS: Amerikaanse consumenten vragen om meer gebruiksgemak bij voedingsmiddelen
Een nieuw rapport van het Food Marketing Institute (FMI) werpt een blik op de uitdagingen en mogelijkheden voor de sector voor levensmiddelen. Volgens het Power of Foodservice-rapport heeft deze sector een waarde van $13mld (€11,8mld) en groeit deze per jaar met 8,2%. Supermarktketens worden aangeraden om zich meer te onderscheiden van de concurrentie en zich meer te richten op consumenten die vooral gebruiksgemak zoeken. Volgens het rapport zoekt 63% van alle Amerikaanse consumenten naar manieren om tijd te besparen bij het bereiden van de avondmaaltijd. Hiervoor wordt met name gebruik gemaakt van producten die al ten dele of volledig voorbereid zijn. Er zijn meerdere mogelijkheden voor supermarkten om zich meer te onderscheiden als aanbieder van een oplossing voor het avondeten. Het rapport maakte gebruik van een enquête, waarin deelnemers aangeven hoe supermarkten op deze trend in kunnen springen zoals door middel van een snellere service, gezonde alternatieven, lage prijzen of meer productinformatie.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Target berekent invoertarieven door op leveranciers
Target is van plan om verhoogde invoertarieven door te berekenen via zijn leveranciers. Dit zal zodoende leiden tot hogere kosten voor de leveranciers. Op 1 september zijn nieuwe invoertarieven ingesteld in verband met het handelsconflict tussen China en de VS. Target heeft met een brief naar zijn leveranciers te kennen gegeven dat het bedrijf niet op wil draaien voor nieuwe verhoogde kosten in verband met de import vanuit China.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Natural Grocers begint met Organic Harvest Month
Natural Grocers is onder de naam Organic Harvest Month een nieuwe reclamecampagne begonnen. De keten heeft een assortiment met uitsluitend biologische producten. Op 7 september werd de maand begonnen met een actie waarbij bij aankoop een gratis zak met fruit werd meegegeven. Ook is via het klantenprogramma [N]power een kortingsactie ingezet. Bij boodschappen van meer dan $55 (€49,88) wordt $5 (€4,53) korting gegeven. Daarnaast zijn in de komende maand elke zaterdag gratis proefmonsters beschikbaar van het huismerk van Natural Grocers.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Walmart wil nieuwe merchandising voor versproducten
Walmart is van plan om de merchandising van versproducten onder een nieuw initiatief te versterken. Het nieuwe initiatief heet "Produce 2.0.” en zal meer worden toegelicht tijdens een vergadering voor winkelmanagers in Indianapolis, later deze maand. Vooralsnog is er echter weinig bekend over hoe Walmart zijn versproducten in de markt wil zetten. Volgens merchandisings-directeur Steve Bratspies zullen nieuwe verpakte sets aan versproducten gebruik maken van innovaties binnen de leveringsketen, zodat de kwaliteit en versheid wordt verbeterd.
Bron: winsightgrocerybusiness.com 

VS: multikanaal-formats in opkomst
Een groot deel van de wereldwijde online supermarktomzet zal met 2024 afkomstig zijn van retailformats die zowel offline als online actief zijn. Dit is een conclusie van een analyse van Edge by Ascential. Target, Walmart en Kroger zullen de voornaamste ketens zijn, die op deze manier met verschillende afzetkanalen zullen werken. Deze ketens hebben de meeste mogelijkheden om met hun fysieke winkels en click&collect services zoveel mogelijk online en offline omzet te genereren. In de komende vijf jaar zal de online omzet van levensmiddelen met 13% per jaar toenemen tot een totale omzet van $162mld (€146,9mld). Op dit moment vindt slechts 3% van alle omzet van levensmiddelen online plaats. De analyse van Edge By Ascential stelt dat Amazon en Walmart de marktleiders zullen blijven op het gebied van online afzet van levensmiddelen. Deze omzet wordt in 2024 geraamd op $15mld (€13,6mld) bij Amazon en op $14mld (€12,7mld) bij Walmart.
Bron: grocerydive.com 

Publicatiedatum: