Tholen - “Super”, zo noemt bloemkoolteler Ton Slagter van de Firma P.N. Slagter het bloemkoolseizoen. “Vorig jaar kenden we ook al een goed seizoen, maar dit seizoen is beter. We hadden dit jaar minder last van de hitte en ook minder last dan andere delen van het land. Als er een hittegolf is, komt er uitstel van koolvorming en zie je veel pieken en dalen in de prijzen: voor sommige telers is dat een voordeel.”
”Engeland zou een tekort hebben tot september. De laatste week van augustus hebben ze niets afgenomen, maar nu kopen ze weer. Daarnaast gaan er op dit moment ook bloemkolen naar Italië, Spanje en Scandinavië, maar de vraag is daar niet schrikbarend hoog”, vertelt Ton. “Op het ogenblik zitten de prijzen in de daghandel voor het eerst op 75 cent. De afgelopen twee weken was dit iets lager, rond de 50 cent. De verwachting voor de komende weken is dat de prijzen omhoog gaan, omdat er weinig bloemkolen zijn door de hittegolf van eind juli.”
Modern imago
Ton merkt op dat de bloemkool steeds populairder geworden is. “De laatste jaren is het imago van de bloemkool veranderd van oubollig naar modern. Dat komt niet alleen door de bloemkoolpizzabodems, maar ook door de bloemkoolrijst en de opkomst van veganistisch eten. Ook in Amerika is na de boerenkool de bloemkool erg hip geworden”, vertelt Ton. “Ik weet niet precies hoe dit zich uitdrukt in getallen, maar ik weet wel dat het positief is: elke manier van extra aandacht voor de bloemkool is welkom. Tien jaar terug was de bloemkool nog de nummer één groente van Nederland. Nu staat het nog wel in de top tien, maar wordt het niet zo veel meer gegeten vergeleken met toen. Aangezien bloemkool de afgelopen jaren een beter imago heeft gekregen, verwacht ik dat de populariteit nog meer zal toenemen.”
Voor meer informatie:
Ton Slagter
Fa. P.N. Slagter
Kadijkweg 43
1619 PJ Andijk
[email protected]