Tijdens de Interaspa van dit jaar op Hof Oelkers in Wenzendorf toonden vele exposanten uit de nationale en internationale asperge- en bessensector hun nieuwe innovaties. De thema's rassenontwikkeling, productverpakkingen evenals oogst- en verwerkingstechniek stonden in het bijzonder op de voorgrond. Ondanks de aanwezigheid van enkele bedrijven uit Oost-Europa en Italië blijft de beurs nog steeds in eerste instantie een belangrijke bijeenkomst voor Duitse en Nederlandse branchedeskundigen.
Hier vindt u de complete fotogalerij.
Fred Eickhorst en Margitta Wülbers van het organiserende Asparagus Handels- und Vertriebs-GmbH
Grote variëteit aan rassen bij asperges en bessen
Tegenwoordig ziet men zowel in de asperge- alsook in de bessensector een breed scala aan rassen: jaarlijks wordt er een groot aantal nieuwe rassen met verschillende productkenmerken op de markt toegelaten. Ook op de Interaspa waren veel veredelaars en handelaren van jonge planten aanwezig om de vakbezoekers en geïnteresseerden de nieuwste, innovatieve rassen te presenteren. In de categorie asperges tendeert de markt reeds sinds jaren van de klassieke witte asperge naar groene en paarse rassen. Parallel aan deze tendens worden er nog steeds witte aspergerassen op de markt gebracht, overwegend vroege rassen zoals bijvoorbeeld 'Robbems' van de Nederlandse veredelaar Nunhems.
Michael Hirschelmann en Johannes Zott van Glaeser
Ook bij de bessen gebeurt er momenteel veel wat betreft het aanbod aan verschillende rassen. Het doel daarbij is om de Noord-Europese consumenten twaalf maanden per jaar een goede aardbei ter beschikking te kunnen stellen, die aan de eisen wat betreft smaak, vruchtgrootte en opbrengst per hectare voldoet.
Hier vindt u de complete fotogalerij.
Thomas Frisch van Mefus & Frisch presenteerde een nieuwe doorstroomventilatieprocedure voor bessen.
Verpakking: duurzaamheid blijft momenteel het sleutelwoord
Het tweede ontwikkelgebied binnen de asperge- en bessensector wordt gevormd door innovatieve en zo mogelijk duurzame verpakkingsconcepten. De strategie van de retailsector omvat daarbij drie pijlers, namelijk vermijden, reduceren en recyclen, bevestigt Frank Schuh van het internationaal opererende verpakkingsconcern Lorentzen & Sievers. Er worden echter nieuwe oplossingen voor alle verkooprichtingen binnen de branche ingevoerd, van de directe verkoop en de groothandel tot aan de retail, bevestigt de Interaspa.
Het team van Hepro GmbH presenteerde de geoptimaliseerde Hepro 1800
Tot de moderne oplossingen horen onder andere kartonnen schaaltjes, houten mandjes en aspergedoosjes, maar ook water resistente aspergezakken met bio-afbreekbare coating. Nieuwe oplossingen ontstaan ook niet zelden tijdens het uitwisselen van ideeën, zo ervoer exposanten Oliver Wendt van de firma Solidus Solutions. "Tijdens een klantgesprek zijn we tot een nieuw concept voor aardbeien gekomen. Dit zullen we zeker nog verder uitwerken.'
Oliver Wendt van de firma Solidus Solutions.
Oogsten, sorteren, koelen, verwerken en etiketteren: de techniek achter het product
Ook de techniek om agrarische producten te oogsten, sorteren en te koelen stond tijdens de Interaspa in het bijzonder in de focus. Het demoveld buiten bood ontwikkelaars van oogsttechniek een goede mogelijkheid hun methodes in de praktijk te kunnen demonstreren. Ook de afzonderlijke stadia van productverwerking werd de vakbezoekers ter plaatse getoond: Krebeck GmbH presenteerde bijvoorbeeld haar transportbandtechniek en Hepro GmbH presenteerde het geoptimaliseerde model van de schilinstallatie Hepro-1800.
Frank Schuh voorziet de internationale retail van innovatieve verpakkingsconcepten.
Hier vindt u de complete fotogalerij.
Mefus & Frisch presenteerde naast enkele van haar koeloplossingen voor asperges ook een gloednieuwe luchtdrooginstallatie voor alle bessen. Deze methode werd tijdens het bessenseizoen van dit jaar voor het eerst met succes ingezet bij enkele Duitse teeltbedrijven. Tot slot werden er ook nog nieuwe etiketteeroplossingen gepresenteerd: Cyklop had een nieuwe rubber band procedure voor verschillende levensmiddelen ontwikkeld. Het gewicht en volume van de verpakking wordt hiermee aanzienlijk gereduceerd en ligt circa 40 procent onder het gewicht van een flowpack.