Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage Asia Fruit Logistica

Vorige week vond Asia Fruit Logistica plaats ondanks zorgen over de demonstraties in Hong Kong. Het aantal bezoekers was een stuk lager dan normaal, maar over het algemeen waren de standhouders erg blij met het evenement.


Rien Murre en zijn collega van uienexportbedrijf Top Onions hebben er zin in

Enkele standhouders waren niet blij met het feit dat hun standen op het laatste moment waren verplaatst, in sommige gevallen naar minder prominente posities. De meesten waren echter tevreden over de kwaliteit van de bezoekers, want het leek erop dat alleen de mensen die serieus zaken wilden doen, toch waren gekomen. Veel bedrijven maakten van de gelegenheid gebruik om rond te lopen en andere bedrijven te ontmoeten die aanwezig waren op de beurs.

De laatste beursdag was naar verwachting iets rustiger, maar er waren alsnog meer bezoekers dan gedacht. In verband met de demonstraties was de beurs met 2 uur ingekort, waar niet iedereen blij mee was.

Klik hier voor de Nederlandse en Belgische standhouders.
Klik hier voor de internationale standhouders. 


Milestone Fresh werd vertegenwoordigd door CEO Juri Falandt en Managing Director Co van Es

Europa
Volgens veel Italiaanse exposanten waren er veel bezoekers uit India. Dit land kan een interessante nieuwe markt zijn, vooral voor kiwi's en appelen. Dankzij verhoogde tarieven kan Europa de Indiase appelmarkt betreden en de Verenigde Staten vervangen. Italië staat op het punt appelen in Vietnam te gaan verkopen en de producenten zijn erg optimistisch.

Een Duitse exposant die appelen en appelsap in China, Taiwan, India en Singapore verkoopt was een beetje teleurgesteld omdat hij minder bezoekers heeft gezien dan tijdens de voorgaande jaren.

Een Spaanse druivenkweker zei dat hij erg optimistisch is over verkopen in China. De Chinezen willen intense zwarte en zeer zoete druiven. Volgende week begint de export naar Vietnam. De gemiddelde transportkosten bedragen 0,25 euro per kilogram. Het is duurder om met vrachtwagens naar Europa te rijden dan over zee naar Azië.


Enkele Belgische vertegenwoordigers waaronder Filiep Callewaert van Fresh Fruit Service, Sofie Lambrecht van BelOrta en Paul van de Mierop van Den Berk Delice

Volgens veel standhouders is de markt voor Egyptische citrus in Azië hard aan het groeien, iedereen focust zich nu op deze markt. Terwijl Indiase exporteurs op zoek zijn naar uitbreiding naar Europa, vooral met druiven en granaatappelen. Wat Turkse exporteurs betreft, het vijgenseizoen is in volle gang en zij verwachten een zeer goed seizoen. Granaatappelen zijn het volgende product, wat voor hen altijd een groot exportproduct is.

Klik hier voor de Nederlandse en Belgische standhouders.
Klik hier voor de internationale standhouders. 

Australië en Nieuw Zeeland
De stands van Australië en Nieuw-Zeeland waren zoals altijd druk, exporteurs van deze landen zeiden dat ze dit jaar geweldige zaken met Azië hebben gedaan. Een deel hiervan is te wijten aan de verschillende handelsoorlogen en verhoogde tarieven, vooral voor appelen.


Marc Evrard van de Belgische Fruitveiling en een collega

De export naar de Europese Unie van uien en zoete aardappelen is door de tekorten op de Europese markt aanzienlijk toegenomen en de exporteurs hopen deze markt de komende seizoenen open te houden.

Zuid-Afrika
Zuid-Afrika is bezig zijn markten te diversifiëren. Traditioneel waren het VK en de EU de belangrijkste bestemmingen voor Zuid-Afrikaans fruit, maar een paar slechte seizoenen hebben aangetoond hoe belangrijk het is om nieuwe markten te verkennen. Azië heeft veel potentieel voor Zuid-Afrikaans fruit en ze werken heel hard om toegang tot deze markt te krijgen.


Technisch directeur Leon Hooghart en CEO Jan van Kessel van BG Door

China
Naast import richten Chinese bedrijven zich ook op export van hun producten. De meeste producten gaan naar Zuidoost-Aziatische landen, maar ze zijn zeker van plan hun producten verder te exporteren. Knoflook, gember en ui zijn al populaire exportproducten, hoewel meer bedrijven ook fruit op de internationale markt willen verkopen. Eén bedrijf verbeterde hun kwaliteit en productie-output zodanig dat ze geïnteresseerde kopers in Amerika vonden. In de toekomst is de kans groot dat de export van Chinese producten toeneemt.

Een toenemend aantal Zuidoost-Aziatische bedrijven koopt bananen uit Vietnam hoewel de export van Vietnamese bananen niet zo hoog is als van de Filipijnen. Eén exporteur heeft een trend gezien in grote Chinese bedrijven die hun aandacht verleggen naar Vietnamese bananen vanwege een redelijke prijs en goede kwaliteit.

Klik hier voor de Nederlandse en Belgische standhouders.
Klik hier voor de internationale standhouders.