Samskip heeft een nieuwe wekelijkse treinshuttleverbinding tussen Duisburg in Duitsland en Falköping in Zweden geïntroduceerd die bedoeld is om het industriële binnenland van Zuid-Zweden met de rest van Europa te verbinden.
Gecoördineerd door de spoorwegterminal van Samskip in Genemuiden, Nederland, en ondersteund door lokale vertegenwoordigers van haar team in Åhus, Zweden, zal de shuttle één van de vier vaste spoorwegverbindingen van Samskip worden tussen haar hub in Duitsland en het zuiden, westen en midden van Zweden. Zo'n 19 tot 21 treinen zullen wekelijks tussen de twee EU-lidstaten gaan rijden.
Overeenkomstig een nieuwe vervoersovereenkomst met Hector Rail zal de nieuwe service in de plaats komen van de rechtstreekse verbinding tussen Duisburg en Göteborg, hoewel klanten die zich dichter bij de Zweedse haventerminal van Samskip bevinden, ondersteund zullen worden via een speciale verbinding naar Falköpig.
"Als provider van goederentransport over het spoor tussen Zweden en het vasteland van Europa, passen wij ons netwerk aan aan de groeiende vraag vanuit het binnenland in een periode dat de nieuwe shortsea-activiteiten in Göteborg steeds meer gebukt gaan onder het tekort aan chauffeurs," zegt Gert-Jan Meijer van Samskip Sweden. "We willen onze dienstverlening voor industriële klanten in het binnenland rondom Falköpig verbeteren en vracht nog dichter naar hen toe te brengen om de laatste kilometers over de weg te beperken. We bieden per direct ook cross-docking diensten aan."
Meijer benadrukte de duurzame aard van deze multimodale oplossing, die de CO2-uitstoot met minimaal 50% zal reduceren ten opzichte van het wegtransport. Zweedse exporteurs voor wie Falköping de dichtstbijzijnde modulaire treinverbinding was, kunnen opnieuw profiteren van voordelen met betrekking tot de multimodale capaciteit volgens de EU-wetgeving, voegde hij eraan toe.
De verbinding met Duisburg biedt toegang tot het netwerk van Samskip in Zuid-Europa, waaronder Italië, Spanje, Portugal en Turkije. De toename van de goederenstromen was volgens Meijer vorig jaar met name sterk naar Noord- en Zuid-Duitsland. De Duitse haven biedt ook mogelijkheden voor het transport naar Verenigd Koninkrijk en de Ierse markt via de shortsea-hub van Samskip in Rotterdam.
De continentale spoorwegverbindingen tussen Europa en Göteborg hebben de afgelopen twee jaar een flinke injectie van de ro-ro-capaciteit naar havens in de Benelux gekregen, terwijl de eigen spoorwegfaciliteiten van de haven verder weg van het havengebied zijn gecentraliseerd.
"Falköping is ideaal gelegen om in de groeiende vraag naar het vervoeren van auto-onderdelen naar Nederland en Duitsland te voorzien," zegt Remco Leijgraaff, manager rail network bij Samskip. "Samskip heeft de laatste anderhalf jaar al ingespeeld op deze trend door te investeren in 'mega'-opleggers met een binnenhoogte van 3 m. Het is ook mogelijk om 40ft- ISO-container-transits tussen Zweden en China te ontwikkelen via een dagelijkse service van Duisburg naar de 'nieuwe Zijderoute'. We verwachten dat Falköping een ander type klant voor dit multimodale alternatief aan zal trekken."
Voor meer informatie:
Corina State
Samskip
Tel: +31 88 4400 1174
Email: [email protected]
www.samskip.com