Zwitserland: Aldi introduceert Nutri-Score
Aldi wordt de eerste retailer van Zwitserland die gebruik zal maken van het Nutri-Score-systeem. Dit labelsysteem zorgt voor meer duidelijkheid bij de consument met betrekking tot de voedingswaardes van producten. Zo kunnen er gezondere keuzes worden gemaakt. Aldi heeft eerder ervoor gezorgd dat de suiker-, vet- en caloriegehaltes van huismerkproducten omlaag werden gebracht, zodat deze gezonder werden. Het Nutri-Score-systeem benadrukt de inspanningen die Aldi op dit vlak heeft verricht. Het labelsysteem wordt in 2020 ingevoerd en zal te zien zijn op producten zoals verpakte sandwiches, salades en kant-en-klaarmaaltijden. Afhankelijk van de reacties van de consument wordt het labelsysteem ook in andere productcategorieën toegepast.
Bron: retailanalysis.igd.com
Kenia: Quickmart en Tumaini willen fuseren
De supermarktketens Quickmart en Tumaini zijn van plan te fuseren. Een overeenkomst voor een fusie is ondertekend door de twee CEO's van de ketens, Duncan Kinuthia (Quickmart) en Moses Nditika (Tumaini). Eerder werd op 26 augustus door de mededingingsautoriteit van Kenia toestemming gegeven voor de fusie. De fusie zal leiden tot een uitbreiding van het aantal winkels. Voor het einde van 2019 worden door de nieuwe entiteit 30 nieuwe supermarkten geopend.
Bron: the-star.co.ke
Frankrijk: Auchan meldt resultaten van eerste halfjaar
Auchan Retail behaalde in zijn eerste halfjaar een omzet van €22,7mld. Met de huidige wisselkoers is dat een afname van 2,4% en met een constante wisselkoers een afname van 0,4%. Qua like-for-like-omzet daalde de omzet van Auchan Retail met 0,8%. Het bedrijf heeft zijn resultaten vermeld over alle 12 landen waar Auchan actief is, met uitsluiting van Italië en Vietnam. De voornaamste reden voor de afname in omzet is het resultaat dat werd behaald in Frankrijk en Rusland. Bij negen landen waar Auchan actief is was juist sprake van omzetgroei. Wegens de felle concurrentie in de Franse thuismarkt daalde de vergelijkende winkelomzet met 1,3%. In Rusland was dit 1,7%. In Azië daalde de omzet met 5,6% in verband met concessieovereenkomst met het Chinese Sun Art Retail en een derde partij die volgens Auchan nu niet meer bij de overeenkomst is betrokken. Positieve resultaten werden behaald in onder andere Zuid-Europa. Met name door de activiteiten in Portugal wist Auchan hier een omzettoename van 1,1% te verkrijgen.
Bron: retailanalysis.igd.com
VK: Asda meldt sterkste groei in loon sinds elf jaar
Volgens Asda is de koopkracht van Britse huishoudens in juli jaar op jaar gestegen met 5,9%, oftewel met £12,05 (€13,44) per week. De lonen stegen in de drie maanden tot juni met 3,9%, wat de sterkste stijging van de afgelopen elf jaar is geweest. De werkgelegenheidsgraad stond in deze periode op een hoogtepunt van 76,1%, ondanks dat de werkeloosheid iets toenam tot 3,9%. Samen met de toegenomen salarisgroei was er sprake van een toename in inflatie. Waar dit in juni nog 2,0% betrof, was dit in juli toegenomen tot 2,1%. De statistieken van de Asda Income Tracker geven een overzicht over het zogeheten discretionaire inkomen. Dit is het geld dat bij Britse huishoudens overblijft als de belastingen van hun inkomen is afgehaald en de maandelijkse vaste lasten zoals huur, vervoer, levensmiddelen en gas/water/licht zijn betaald.
Bron: corporate.asda.com
Europa: EMD start met International Data Sharing
De Europese branchevereniging voor retailers EMD heeft plannen aangekondigd voor een data sharing platform. Hierdoor krijgen leveranciers overzicht over de omzet die door retailers met hun producten wordt gegenereerd. Het platform is ontwikkeld in samenwerking met AC Nielsen. De omzet-data is afkomstig van retailers die bij EMD zijn aangesloten, zoals ESD Italia, Euromadi Spain, Globus International, Kaufland en Lenta. Volgens EMD kunnen retailers en leveranciers door middel van het platform nauwer samenwerken en zich beter op de consument richten.
Bron: retailanalysis.igd.com
India: Bigbasket heeft met 2020 3.000 elektrische bestelwagens
De Indiase online supermarkt Bigbasket is van plan om het aantal elektrische vervoersmiddelen voor thuisbezorging met 2020 te vergroten tot 3.000. Op dit moment heeft het bedrijf slechts 200 elektrische wagens in gebruik. Specifiek wil Bigbasket 1.000 elektrische bestelwagens en 2.000 e-bikes binnen het komende jaar in het wagenpark opnemen. Bigbasket heeft door de jaren heen met verschillende leveranciers van elektrische vervoersmiddelen gewerkt, zoals Gayam Motors en Euler Motors. De e-bikes worden geleverd door Hero, Okinawa, Li-on, en Greaves Cotton. Bigbasket beweert dat de toepassing van elektrische vervoersmiddelen het bedrijf in staat heeft gesteld om de bezorgkosten fors omlaag te brengen. Bigbasket heeft hier verder echter geen financiële details over vrijgegeven.
Bron: retail.economictimes.indiatimes.com
Alibaba wil met e-commerce uitbreiden in India
De Chinese Alibaba Group Holding Ltd richt zich op de e-commerce-sector van India. Het bedrijf is van plan om via zijn dochteronderneming UCWeb een eigen bedrijf op te richten. Alibaba heeft in India ook een belang van 30,15% in Paytm, wat volgens bronnen geen wrijving met de nieuwe plannen zal geven. Daarnaast heeft Alibaba een aandeel van 3% in het Indiase Snapdeal. Zowel Snapdeal als Paytm hebben echter tot nu toe slechts teleurstellende resultaten voor Alibaba opgeleverd.
Bron: dealstreetasia.com
Colombia: bestel-app moet aan handelswetten voldoen
Colombiaanse toezichthouders hebben de populaire thuisbezorgapp Rappi opgedragen om aan de wetgeving rondom e-commerce te voldoen. Ook wordt er een onderzoek naar de app gedaan. Rappi is gespecialiseerd in thuisbezorging vanuit supermarkten en restaurants, maar bezorgt ook tabaksproducten of concertkaartjes aan huis. Er zijn echter honderden klachten over Rappi binnengekomen.
Bron: reuters.com
Canada: Mercatus breidt retailplatform uit met AisleOne
Mercatus, een in Toronto gevestigd bedrijf dat e-commerce-mogelijkheden voor de supermarktsector aanbiedt, heeft zijn platform uitgebreid met het AisleOne-systeem. AisleOne maakt gebruik van machinaal leren en kunstmatige intelligentie om consumentengedrag te analyseren. Op basis hiervan kan het online platform van Mercatus een persoonlijkere winkelervaring aan de consument bieden. Volgens Mercatus-CEO Sylvain Perrier willen consumenten een meer persoonlijke ervaring, die supermarkten niet altijd kunnen geven omdat ze hier de informatie niet voor hebben. "Met AisleOne als een optie voor het Mercatus-platform krijgen supermarkten een op schaal in te stellen oplossing. Hierdoor krijgt een online supermarkt de middelen om consumenten persoonlijker aan te spreken."
Bron: progressivegrocer.com
VS: Thuisbezorging en beter assortiment spelen sleutelrol voor online omzet
Hoewel de omzet door middel van fysieke winkels voor de internationale supermarktsector in de komende vijf jaar de grootste rol zal blijven spelen, lijkt het online segment veel sneller toe te nemen. Marktleiders geven steeds meer prioriteit aan e-commerce door zowel het online assortiment als de mogelijkheden voor thuisbezorging te verbeteren. Dit is een conclusie van het marktonderzoeksbureau Edge by Ascential. Het Food & Beverage Sector-rapport van Edge by Ascential stelt dat de wereldwijde online supermarktsector tot 2024 gemiddeld met 13% per jaar toe zal nemen. In 2024 zal dan sprake zijn van een totale online omzet van $162mld (€146,9mld).
Bron: supermarketnews.com
VS: Hy-Vee renoveert winkels in Kansas City
Hy-Vee gaat 14 vestigingen in stadsgebieden in Kansas en Missouri renoveren. De vernieuwde winkels krijgen nieuwe afdelingen, verbeterde bewegwijzering en op sommige locaties nieuwe buurtwinkels. De renovatie is bij een aantal locaties al van start gegaan. De renovaties worden uitgevoerd aan de hand van een investering van $90mln (€81,6mln). Hy-Vee is gevestigd in Des Moines, Iowa en heeft 24 winkels in Kansas City, Lawrence, Topeka en Manhattan.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Costco heeft groei in jaaromzet van 7,9%
Costco had in de periode van 52 weken tot 1 september een netto omzet van $149,mld (€135,34mld). Ten opzichte van dezelfde periode van het jaar ervoor is dat een toename van 7,9% op de $138,43mld (€125,45mld) die toen werd verkregen. De totale vergelijkende winkelomzet steeg in deze periode met 6,1%. De online omzet nam met 23,1% toe. De vergelijkende winkelomzet van specifiek de VS en Canada steeg met respectievelijk 7,8% en 1,6%. De internationale markt gaf Costco een toename in omzet van 2,0%.
Bron: esmmagazine.com
VS: Kroger introduceert vega-assortiment
Kroger heeft een nieuw huismerk geïntroduceerd onder de naam Simple Truth Plant Based. De producten onder het nieuwe merk zijn vegetarische producten, zoals onder andere vegetarische burgers, vegetarisch gehakt, plantaardige koekjesdeeg en pastasauzen. De nieuwe producten worden in de herfst in de schappen opgenomen van 1.800 Kroger-vestigingen. Simple Truth Plant Based krijgt een duidelijk te herkennen eigen logo, dat zowel op de verpakking als op Kroger.com te zien is. Er wordt verder met een team van chefkoks en voedingsdeskundigen gewerkt aan recepten voor de nieuwe producten. Het merk Simple Truth bevat op dit moment 1.550 biologische producten, waarmee per jaar een omzet wordt gegenereerd van $2,3mld (€2,1mld).
Bron: fooddive.com
VS: WinCo Foods wordt grootste huurder bij nieuw winkelcentrum
WinCo Foods gaat uitbreiden in de staat Washington. Het bedrijf wordt de grootste huurder bij het nieuwe winkelcentrum Centralia Station. In 2020 wordt begonnen met de aanbouw van het nieuwe centrum, dat met 2021 officieel moet worden geopend. Naast het in Idaho gevestigde WinCo Foods hadden ook andere supermarktketens interesse in de locatie. Aanvankelijk zou de in Portland, Oregon gevestigde retailer Fred Meyer de grootste huurder van het centrum worden. In december 2018 gaf Fred Meyer echter aan dat het bedrijf toch niet voor deze nieuwe locatie koos. Meyer was onzeker over hoe de infrastructuur zou worden voltooid en welke kosten bij de timing van de ontwikkeling van de locatie zouden komen kijken.
Bron: winsightgrocerybusiness.com
VS: 47.000 supermarktmedewerkers dreigen met staking
Medewerkers van een aantal supermarkten, waaronder vestigingen van Albertsons en Ralphs, dreigen met staking. Als de staking inderdaad plaatsvindt, zou dit de grootste staking zijn sinds de protestacties bij General Motors in 2007. De bijna 47.000 werknemers willen overgaan tot staken als hun eisen niet door hun werkgevers worden ingewilligd. In totaal zijn meer dan 500 winkels van Ralphs en Albertsons bij het geschil tussen de ketens en de medewerkers betrokken. Vertegenwoordigers van de vakbondsleden zijn al maandenlang in gesprek met de retailers over een nieuw driejarencontract met betrekking tot salarisverhoging, pensioenplannen en zorgverzekering. Hoewel de vakbondsleiders het overleg nog steeds gaande willen houden, beginnen de werknemers nu zelf hun eigen protest buiten de werkplaats. Een voorstel voor een nieuwe CAO zou binnenkort bekend moet worden gemaakt. Als de werknemers dit voorstel verwerpen, krijgen ze de gelegenheid om toestemming te geven voor stakingsacties.
Bron: delimarketnews.com
Walmart installeert tuinen bij winkels
Walmart heeft 21 tuinen opgezet bij eigen locaties in Oregon, Washington en North Carolina. De tuinen zijn specifiek ontwikkeld om bestuivende insecten aan te trekken. De eerste tuin werd als pilotproject geopend in april van dit jaar bij een Walmart-vestiging in Garner in North Carolina. Volgens een woordvoerder van Walmart verbeteren de tuinen het landschap en vormen ze een belangrijk onderdeel van de habitat van vogels en insecten die op hun beurt van vitaal belang zijn bij de voortplanting van groente en fruit.
Bron: esmmagazine.com