Na een periode van bijna tien jaar waarin de sapconsumptie in Europa daalde, hebben de groeiende bezorgdheid rondom gezondheid en de duurzaamheid van levensmiddelen geleid tot een diepgaande trendverandering. Deze verandering werd aangedreven door ZUMEX, een partner in de ontwikkeling van de sapsector met de opkomst van nieuwe categorieën, zoals versgeperst sap in de winkel en de stijgende vraag naar 'lelijk' fruit. Deze ontwikkeling is te zien op markten als Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Zo is er sprake van een groei van 12% in het aantal liters en van 15% in de waarde van het in de winkel vers geperste sap. Dit zijn positieve cijfers die in contrast staan met de daling van 4,2% in het volume en een stagnatie in de waarde van de sector van nectars. Deze cijfers laten zien dat de consument blijft kiezen voor citrussappen, maar steeds meer in hun meest natuurlijke vorm, door middel van een selfservice ervaring, waarin de gebruiker zelf een belangrijke rol speelt in de bereiding van het product. Deze voorkeuren brengen een stijging van de waarde van dit segment met zich mee. De gemiddelde prijs voor het in de winkel vers geperste sap ligt op € 3,41 per liter. Dit segment genereert dan ook de meeste waarde voor de sapsector.
ZUMEX is de belangrijkste speler geweest in de verandering van de sapconsumptie in Europa. In feite begon het ZUMEX project met de innovatie in perssystemen.
Een op de tien Spaanse huishoudens kiest al voor vers geperst sap. Deze categorie is in Spanje inmiddels geconsolideerd in supermarkten: in 11% van de huishoudens is dit product aanwezig, volgens een onderzoek van ZUMEX. Dit onderzoek benadrukt de recente oprichting van deze categorie op de Spaanse markt, dankzij de introductie van de machines in de belangrijkste supermarktketens.
Volgens adviesbureau Nielsen zijn de persmachines voor sap in de winkel in Frankrijk de motor gebleken voor de groei van de sapsector. Alleen voor de winkels die beschikken over een sappers geldt dat de sapcategorie als geheel groeit. In winkels zonder dergelijke machines is er sprake van een dalende trend in de aankoop van sappen.
ZUMEX is aanwezig in meer dan 100 landen, dankzij een uitgebreid afzetnetwerk en vijf dochterondernemingen (in de V.S., Mexico, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland), die het hoofdkantoor in Spanje (in Moncada, Valencia) ondersteunen.
Het bedrijf onderscheidt zich door de ontwikkeling van gepatenteerde technologieën en exclusieve systemen. ZUMEX heeft drie belangrijke bedrijfstakken: Food service & Retail, Food Engineering en Vending.
Voor meer informatie:
www.zumex.com