Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Prinsen, Belgian Fresh Food Institute

"Waarom zien we zo weinig Spaanse mango's bij ons in België?"



Tholen - Jan Prinsen van het Belgian Fresh Food Institute trok tijdens een werkbezoek naar het zuiden van Spanje om te zien hoe de exotensector zich ontwikkelt. "Tijdens een bezoek aan de versmarkt in Malaga trok de mango in het bijzonder onze aandacht."

"Het exotensegment maakt in heel Europa een groei door en zeker de mango en avocado zijn in de laatste jaren enorm hard in populariteit gestegen. Op de Belgische markt zijn er genoeg mango's aanwezig, maar deze zijn meestal afkomstig uit verre oorden zoals Zuid-Amerika of Afrika."

Osteen
"De mango, die we in grote volumes tegenkwamen op de markt in Malaga, was lokaal geteeld en van de variëteit Osteen. Deze variëteit is beschikbaar in september en oktober. We waren zeer enthousiast over de smaak en de maat, maar waarom hebben we deze lekkere Spaanse mango niet zoveel in België", vraagt Jan zich af. 

"Vergeleken met een mango die afkomstig is uit ander continenten, is deze Spaanse mango een stuk milieuvriendelijker. En ook qua smaak en kwaliteit doet deze mango zeker niet onder voor overzeese mango's. Voor ons de moeite om hier wat aandacht aan te besteden", stelt Prinsen. 

"Wat ook erg bijzonder is aan deze markt in Malaga is dat er wel 30 groenten- en fruitkramen naast elkaar staan. In veel gevallen verkopen ze dezelfde producten en liggen de prijzen op hetzelfde niveau", constateert Jan. "Voor velen is het persoonlijk contact met de klant en de presentatie van het product erg belangrijk."

Tijdens de werkbezoeken naar het buitenland valt Jan het verschil in presentatie op. "Bij ons in België hebben we ook marktkramers die sterk zijn in het presenteren van hun producten. Echter valt het hier in Spanje op dat men fier is op lokale producten, zoals nu de mango. Ik heb helaas nog niet in België meegemaakt dat iemand onze lekkere appelen en peren zo mooi presenteert", besluit Jan.

Voor meer informatie:
Jan Prinsen
Belgian Fresh Food Institute
Tel: (+32) 0-477 252372