Denemarken: Coop moedigt verantwoorde consumptie aan
De Coop voedselpiramide heeft een nieuwe vormgeving gekregen in het kader van een klimaatcampagne van de retailer. Oorspronkelijk werd de voedselpiramide gebruikt om mensen te helpen een gezonde, evenwichtige maaltijd samen te stellen. Nu is onder de slogan 'Grønt i front' ('Eerst groen') een nieuwe piramide gepresenteerd. De campagne moet Deense consumenten aanmoedigen om meer groenten in plaats van vlees in hun winkelmandje te leggen. De winkels van Coop, waaronder Kvicky, SuperBrugsen en Dagli Brusen zullen 500.000 gratis posters van de geüpdatete voedselpiramide weggeven. Daarnaast zullen ze het winkelend publiek adviseren bij het inkopen van milieuvriendelijke producten. Signe D. Frese, directeur van Coop CSR: "Veel Denen vinden het moeilijk om op individueel niveau iets te doen aan de klimaatproblemen maar met hun dagelijkse voeding kunnen ze een enorm verschil maken door meer groenten en minder vlees te eten, evenals door het voorkomen dat voedsel verspild wordt."
Bron: retailanalysis.igd.com
China: Nieuw tijdperk breekt aan voor Alibaba na vertrek oprichter Jack Ma
Alibaba-voorzitter Jack Ma is gestopt met zijn werkzaamheden bij e-commercegigant Alibaba, waarmee er een einde is gekomen aan een tijdperk voor het bedrijf. Hij was in 1999 medeoprichter van Alibaba, dat uit zou groeien tot één van de grootste internetbedrijven ter wereld. De succesvolle Ma had een flamboyante stijl wat hem tot één van meest herkenbare zakenmannen uit China heeft gemaakt. Daniel Zhang, momenteel nog directeur, zal hem opvolgen als uitvoerend voorzitter. De waarde van het bedrijf wordt momenteel op zo'n €434,4 mld geschat en volgens Forbes kan Ma zich de rijkste man van China noemen met een nettowaarde van €35 mld.
Bron: bbc.com
Auchan geeft Portugese winkels nieuwe merkidentiteit
Auchan heeft bekendgemaakt in april 2018 met een rebranding programma gestart te zijn. De resultaten in het eerste halfjaar van 2019 laten een sterke omzetgroei zien van Auchan Portugal. De retailer is begonnen met het rebranden van de Jumbo- en Pão de Açúcar-winkels naar het Auchan-merk. Het €90 mln kostende investeringsplan voor 2018-2019 van Auchan richt zich op drie aspecten. De retailer is van plan om een nieuwe winkel te openen en de bestaande winkels te moderniseren en 'rebranden'. Er zijn miljoenen uitgetrokken voor het aanpassen van de merkidentiteit in de winkels. Pedro Cid, directeur Auchan Retail Portugal, zegt dat het Auchan-merk internationaal bekend is en weerspiegelt hoe de retailer zich in de toekomst van plan is te presenteren.
Bron: retailanalysis.igd.com
Bol.com breidt uit naar Franstalig België
Bol.com heeft laten weten dat het uit zal breiden naar Franstalig België. Vanaf de zomer van volgend jaar zullen Franssprekende Belgen de mogelijkheid krijgen om in hun eigen taal te shoppen via de bol.com-app. Het bedrijf is op zoek naar lokale ondernemers om haar aanbod op deze nieuwe markt verder uit te breiden. Bestaande leveranciers krijgen door deze nieuwe uitbreiding de kans om hun bereik te vergroten.
Bron: aholddelhaize.com
Spanje: Vegalsa-Eroski introduceert herbruikbare netzakken ter vervanging van plastic tasjes
Vegalsa-Eroski heeft een herbruikbare netzak voor losse AGF geïntroduceerd ter vervanging van plastic tasjes voor eenmalig gebruik. De nieuwe netzakken zijn minimaal twintig keer te gebruiken en zijn bovendien wasbaar. Het bedrijf heeft besloten de introductie van de netzakken naar al haar winkels uit te rollen ((Eroski Center, Eroski Hypermarkets, Eroski City en Aliprox franchises, Family Self-Service en Cash Record) na een succesvolle pilot in een aantal filialen. De nieuwe netzakken worden per vier stuks verkocht, hebben een formaat van 35 x 30 cm en zijn bestand tegen een gewicht van maximaal vijf kilo. De netten zijn op dezelfde manier te gebruiken als de bekende plastic tasjes voor het vervoeren en wegen van losse groenten en fruit. De prijssticker is eenvoudig te verwijderen.
Bron: internationalsupermarketnews.com
Eurospin breidt uit naar Malta
De Italiaanse keten Eurospin gaat uitbreiden op Malta, waar het van plan is om 12 winkels te openen. Eurospin is ook al actief in Italië en Slovenië. De retailer heeft in beide landen meer dan 1.100 filialen. Malta zal de derde markt zijn waar Eurospin uitbreidt. De keten zal aanvankelijk vijf winkels op het eiland openen. In de toekomst zal dit aantal uitgebreid worden tot 12. Er is nog geen tijdschema bekendgemaakt voor de uitbreiding. De laatste grote retailer op de Maltese markt was SPAR International, dat samengegaan is met Azzopardi. De discounter Eurospin wil de consument kwaliteitsproducten aanbieden tegen gereduceerde prijzen. Eurospin is een geduchte concurrent voor budgetketens als Lidl.
Bron: retailanalysis.igd.com
Grootste online-retailer in Roemenië neemt belang van 54% in maaltijdbezorgapp EuCeMananc
eMAG, de grootse online-retailer in Roemenië, heeft een meerderheidsbelang van 54% verworven in de start-up achter de maaltijdbezorgapp EuCeMananc, die in 2014 in Timisoara werd opgericht. De applicatie bevat een aantal restaurants waar gebruikers maaltijden kunnen bestellen en laten bezorgen. De app is beschikbaar in 18 steden in het hele land. Het bedrijf is de marktleider op het gebied van voedselbezorging in het westen van Roemenië. De oprichters van de start-up zullen de leiding over het bedrijf houden.
Bron: romania-insider.com
Spain en Portugal: DIA komt terug op besluit om Clarel af te stoten
DIA is teruggekomen op haar eerder besluit om de Clarel-winkels af te stoten omdat deze geen onderdeel van haar kernactiviteiten uit zouden maken. DIA zegt nu het merk zowel in Spanje als Portugal te behouden maar dat het zich zal richten op innovatie. DIA heeft een onafhankelijk bedrijfsonderdeel voor het merk opgericht, dat geleid zal worden door Paul Berg. DIA exploiteert 1.200 Clarel-winkels in Spanje en 71 in Portugal. In 2018 bedroeg de omzet €288,8 mln, maar liepen de verliezen in dezelfde periode op tot €49 mln. DIA wil zich met dit merk blijven onderscheiden van de concurrentie door vast te houden aan de huismerken in haar winkels, waaronder Bonté, Basic Cosmetics, Junior Smile en AS.
Bron: retailanalysis.igd.com
Zweden: Coop opent eerste omgebouwde Netto-winkels
Coop Zweden heeft laten weten dat de eerste drie omgebouwde Netto-winkels op 6 september geopend zijn. De winkels bevinden zich in Malmvägen in Sollentuna, Slättenvägen in Falkenberg en Vattenverksvägen in Malmö. Coop-Directeur Patrick Levin zei er het volgende over: "Ik ben enorm trots op alle werknemers die keihard gewerkt hebben zodat we binnen slechts twee maanden na de overname deze drie gemoderniseerde filialen hebben kunnen openen. Ik denk dat zowel de voormalige klanten van Netto als nieuwe klanten hun inspanningen zullen waarderen." In juni van dit jaar kreeg Coop Zweden toestemming van de Zweedse Mededingingsautoriteit voor de overname van de 163 Netto-winkels. De retailer verwacht alle winkels tegen de zomer van 2020 omgebouwd te hebben.
Bron: esmmagazine.com
VS: Shopify van plan leverancier van magazijntechnologie voor €407 mln over te nemen
Shopify heeft bekendgemaakt dat het 6 River Systems, leverancier van magazijntechnologie, voor de som van ongeveer €407 mln over zal nemen om de groei van haar dienstennetwerk te versnellen. In juni onthulde het Shopify plan om €905 mln te investeren in een warehousing netwerk in de Verenigde Staten om de concurrentie met Amazon.com en eBay aan te kunnen gaan. Deze deal illustreert de grote waarde die e-commercebedrijven en investeerders hechten aan robotica om te kunnen blijven beantwoorden aan de verwachtingen van hun klanten op het gebied van een snelle en betrouwbare bezorging. Het nieuws komt nadat Amazon eerder dit jaar bekendmaakte Canvas Technology te hebben overgenomen, dat zelfrijdende karren vervaardigd voor het verplaatsten van goederen in magazijnen.
Bron: reuters.com
VS: SoCal-medewerkers bereiken voorlopig akkoord met Albertons van Kroger
In het zuiden van Californië hebben supermarktmedewerkers die aangesloten zijn bij de vakbond een voorlopig akkoord bereikt over hun arbeidsconflict met Ralphs Vons, Pavilions Albertsons, waarmee een staking lijkt te zijn afgewend, waartoe eerder dit jaar werd opgeroepen door de leden van de vakbond United Food and Commercial Workers (UFCW). De details van het akkoord, waar 40 onderhandelingsrondes aan vooraf gingen, worden pas bekendgemaakt nadat vakbondsleden de gelegenheid hebben gekregen om het te evalueren en goed of af te keuren. De onderhandelaars hebben de leden aanbevolen om voor te stemmen. "We zijn van mening dat dit akkoord een stap in de richting is van hoe wij denken dat supermarktwerk er in de toekomst uit moet gaan zien," aldus John Grant, voorzitter van de UFCW Local 770 in Los Angeles, één van de zeven lokale leden die de 46.000 supermarktmedewerkers in de regio vertegenwoordigen. “Consumenten en bestuurders hebben ons gesteund om het belang onze rol voor de winkels en gemeenschap duidelijk te maken en daar willen we hen graag voor bedanken."
Bron: progressivegrocer.com
VS: Dollar General heeft plannen voor grootschalige uitbreiding
Dollar General is hard op weg om een grote landelijke retailketen te worden. De budgetketen heeft namelijk recent aangekondigd nieuwe winkels te zullen openen in Washington en Wyoming, waarmee de retailer haar bereik uit zal breiden naar in totaal 46 staten. "We kijken ernaar uit onze aanwezigheid in Washington en Wyoming uit te breiden, wat ons de mogelijkheid geeft om nieuwe klanten te bedienen onder ons motto 'Serving Others'," zei Dan Nieser, vicedirecteur vastgoed en winkelontwikkeling. "Bij Dollar General staat de klant centraal. We menen dat de opening van iedere nieuwe Dollar General winkel een positieve bijdrage levert aan de economische groei van de gemeenschappen waar we actief zijn, doordat we er banen creëren en carrièremogelijkheden bieden en klanten de kans geven om betaalbare, kwalitatieve producten aan te schaffen in ons klantvriendelijke en kleinschalige winkelformat."
Bron: delimarketnews.com