Het Panamakanaal en de haven van Rotterdam tekenden een memorandum van overeenstemming (MOU) om de internationale handel tussen Europa en de westkust van Zuid-Amerika te promoten. Via deze overeenkomst zullen de twee organisaties nauw samenwerken om de activiteiten te optimaliseren, de economie te stimuleren en informatie over nieuwe zakelijke mogelijkheden, waaronder logistiekparken en havenprojecten, uit te wisselen.
Rafael Pirro van Complementary Businesses: "Het kanaal blijft de mondiale handelsroutes vernieuwen, wat onze positie als logistieke hub in het Amerikaanse continent verstevigt. We zijn er trots op een samenwerking met de haven van Rotterdam aan te gaan en verzekeren onze klanten efficiëntie, een consistente service en de ontwikkeling van nieuwe zakelijke mogelijkheden."
De overeenkomst komt op een tijdstip van groei voor zowel het Panamakanaal als de haven van Rotterdam. Vorige maand vierde de haven een nieuw overslagrecord voor de eerste 6 maanden van 2019 met de handling van 240,7 mln ton, wat een stijging van 3,4% is vergeleken met 2018. Gedurende dezelfde maand zag het kanaal een nieuw dagelijks tonnagerecord van 1.706 mln PC/UMS, niet lang voordat de 7.000ste Neopanamax transit verwelkomd werd sinds de uitbreiding van het kanaal in 2016.
De MOU kan na twee jaar vernieuwd worden en geeft beide partijen de gelegenheid om informatie te delen over hun technologische mogelijkheden, waaronder de implementatie van digitale tools en apps die bedoeld zijn om de transportefficiëntie te verbeteren en kosten te verlagen. Ook omvat de MOU uitwisseling van marktstudies, transitgegevens en moderniseringsplannen, gezamenlijke trainingsprogramma's, studies en marketingactiviteiten tussen de twee partijen.
Naast hun rol als regionale logistieke hubs delen de haven van Rotterdam en het Panama kanaal een toewijding aan duurzame scheepvaart. Ze zijn beiden lid van de Global Industry Alliance (GIA), een samenwerkingsinitiatief van de International Maritime Organization (IMO). De GIA bestaat uit toonaangevende maritieme bedrijven en werkt aan de verbetering van energie-efficiëntie en de reductie van gasuitstoot in de internationale scheepvaart.
De haven van Rotterdam is niet alleen een belangrijke verladingshub, maar ook Europa's grootste haven in 2018. De haven handelt 468 mln ton vracht in Rotterdam alleen al af.
Voor meer informatie:
The Panamal Canal
www.pancanal.com