Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Uniek project waarin CBL, Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Superunie samenwerken

Interventieonderzoek bij retail moet gezonde en duurzame keuzes van consumenten stimuleren

De Rijksuniversiteit Groningen en Wageningen University & Research zijn een onderzoeksproject gestart met vrijwel alle supermarkten in Nederland. Het onderzoek ‘Transparant gezond & duurzaam’ richt zich op interventies om de transparantie te verhogen en consumenten te ondersteunen bij het maken van gezondere en duurzame productkeuzen. Koert van Ittersum, hoogleraar Marketing & Consumenten Welzijn op de Rijksuniversiteit Groningen, legt uit: “Bij zulke interventies kun je denken aan de effectiviteit van voedselkeuzelogo’s en schapindelingen op basis van de mate van gezondheid, of het informeren van consumenten over duurzamere alternatieven door middel van slimme winkelwagens.” Het inhoudelijke onderzoek wordt door wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen en Wageningen University & Research uitgevoerd. Het project is 1 september van start gegaan en duurt vier jaar.

Achtergrond
Het maken van gezonde en duurzame keuzes tijdens het boodschappen doen is niet eenvoudig. Consumenten krijgen veel productinformatie via de verpakking. Denk bijvoorbeeld aan de voedingswaarden en informatie over de herkomst van het product. Hierbij worden ook diverse keurmerken en logo’s ingezet. Bij de aankoop van een enkel product kan het de moeite lonen voor consumenten om zich te verdiepen in deze informatie. Vaak zijn er echter meerdere alternatieven waar de consument uit kan kiezen en kopen zij meer producten. Dit maakt een verdieping in de relevante beschikbare informatie moeilijk en tijdrovend. De relevante beschikbare informatie voldoet dan niet aan de criteria van transparantie: tastbaar (disclosure), nauwkeurig (accuracy) en helder (clarity).

Dit onderzoek gaat ervan uit dat de meest relevante informatie voor het maken van een gezondere of duurzamere keuze aanwezig is in de supermarkt, zowel in de fysieke winkel als online in de webshop. Het ontbreekt bij deze informatie vaak aan transparantie waardoor het voor consumenten moeilijk is een gezonde en duurzame keuze te maken.

“Met zoveel retailketens tezamen is dit echt een uniek project. Ondanks de individuele belangen van de marktpartijen toont het een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel voor waar ons voedselsysteem naar toe moet”, aldus Hans van Trijp, Hoogleraar marketing en consumentengedrag, Wageningen University & Research.

Doel
Het onderzoek heeft als doel om beter te begrijpen wat consumenten beweegt om gezonde en duurzame keuzes te maken en hoe retailers consumenten beter in staat kunnen stellen om de gezonde en duurzame keuze te maken tijdens het winkelen in de supermarkt.

Uniek project
Eén van de unieke dimensies van dit project is dat alle grote in Nederland actieve supermarktorganisaties erbij betrokken zijn. Marc Jansen, directeur CBL: “Voor ons als CBL is het wellicht vanzelfsprekend dat supermarkten samenwerken om bedrijfsoverstijgende issues en onderwerpen aan te pakken. Door ook samen te werken binnen een wetenschappelijk onderzoekprogramma, worden uiteindelijk de uitkomsten en learnings sterker en relevanter voor de maatschappij. Alle supermarkten hebben belang bij gezonde en weerbare klanten die bewuste en goed geïnformeerde keuzes kunnen maken uit het uitgebreide voedselaanbod. Zo werken we door meer transparantie aan een gezonder en duurzamer Nederland voor alle Nederlanders.”

 

Publicatiedatum: