Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: Sainsbury's halveert plastic verpakking in 2025

Roemenië: Lidl heeft 130 lokale leveranciers voor versafdeling
Volgens eigen zeggen heeft Lidl in Roemenië meer dan 130 leveranciers voor verse groente en fruit. 70% van alle versproducten die in de zomer worden afgezet is afkomstig van lokale Roemeense telers, aldus Claudius Kisfaludy, die als acquisitiemanager voor Lidl werkzaam is. "Dat aantal neemt steeds verder toe. Consumenten houden van Roemeense producten," zegt Kisfaludy. Buiten het hoogseizoen is het aandeel van Roemeense lokale telers 30%. Lidl heeft in Roemenië 247 winkels en vijf distributiecentra.
Bron: agroberichtenbuitenland.nl 

VK: Morrisons breidt samenwerking met Amazon uit
Morrisons heeft zijn samenwerking met Amazon voor supersnelle thuisbezorging uitgebreid. De snelle bezorgdienst is nu voor handen in een groter aantal Britse steden, aan de hand van een nieuw meerjarencontract dat het oude contract vervangt. De nieuwe steden zijn onder andere Leeds, Manchester, Birmingham en delen van Londen. Klanten bestellen op de site van Morrisons hun boodschappen, die vervolgens door Amazon aan huis werden geleverd.
Bron: theguardian.com 

Thailand: Nieuwe CEO voor Central Food Retail
Central Food Retail heeft Stephane Coum aangesteld als nieuwe CEO van het bedrijf. Voorheen was Coum directeur bij de Italiaanse tak van Carrefour. Coum heeft meer dan 20 jaar ervaring in de internationale supermarktsector. Bij Central Food Retail wordt hij verantwoordelijk voor het uitvoeren van de New Central, New Retail-strategie, waarbij onder andere wordt gefocust op nieuwe digitale technologie. Alistair Taylor is binnen Central Food Retail benoemd tot directeur van de Central FamilyMart Company. Taylor wordt hiermee verantwoordelijk voor het buurtwinkelnetwerk van Central Food. Taylor is sinds 2004 werkzaam bij het bedrijf. In de afgelopen tien jaar bekleedde hij al posities als directielid.
Bron: retailanalysis.igd.com 

M&S introduceert met stadsteelt in winkels in Londen
Marks & Spencer is van plan om stadsteelt bij een aantal supermarkten in Londen te introduceren. Klanten kunnen voor verse kruiden zoals basilicum, munt en peterselie terecht bij verticale kassen binnen de winkel. De eerste winkel die de nieuwe kassen geïnstalleerd krijgt is de onlangs heropende vestiging op Clapham Junction in het zuidwesten van Londen. De kassen zijn ontwikkeld door het stadsteeltplatform Infarm. Later dit jaar worden bij nog eens zes vestigingen in Londen verticale kassen opgezet.
Bron: retailgazette.co.uk 

Flipkart breidt thuisbezorging uit naar 27.000 winkels in India
De Indiase online retailer Flipkart, dat in handen is van Walmart, heeft zijn thuisbezorgdienst uitgebreid naar 27.000 kirana-winkels. Dit zijn kleinschalige buurtwinkels, die in handen zijn van zelfstandige ondernemers. De winkels zijn verspreid over 700 steden in 20 Indiase staten. De uitbreiding van de thuisbezorgdienst is een voorbereiding op zowel het Indiase festivalseizoen als Big Billion Day-evenement van Flipkart zelf. Omdat veel adressen in India niet officieel staan geregistreerd, wil Flipkart investeren in software voor het registreren van bestellingen. Daarnaast wil het bedrijf meer geld steken in robottechnologie voor de logistieke centra.
Bron: supplychaindive.com 

VK: Waitrose stopt met online samenwerking met TDP
The John Lewis Partnership (JLP) heeft aangegeven dat het partnerschap voor e-commerce tussen Waitrose en Today Development Partners wordt stopgezet. In mei werd aangekondigd dat de twee bedrijven zouden samenwerken om in de komende drie jaar de online activiteiten van Waitrose te verdrievoudigen. In een halfjaarverslag is echter aangegeven dat JLP deze doelstelling nu op eigen kracht wil behalen. Over drie jaar wil Waitrose tot een online omzet van £1mld (€1,12mld) komen.
Bron: essentialretail.com 

65% van Duitse retailers doet niets met online
Twee op de drie Duitse retailers bieden hun producten niet online aan. De retailers die online mogelijkheden links laten liggen zijn voornamelijk supermarkten, kledingzaken en specialistische detailhandelaars zoals juweliers. Een onderzoek van Handelsverband Deutschland onder 850 retailers laat zien dat de retailomzet in Duitsland dit jaar met 2% toe zal nemen. Ecommerce is een belangrijke reden voor de omzetgroei. Ondanks dat zijn er nog steeds veel middelgrote retailers die moeite hebben om mee te komen met de online trend. "Bedrijven die online niet worden vertegenwoordigt, bestaan in de ogen van veel consumenten eigenlijk niet meer", zegt CEO Stefan Genth. "Consumenten verwachten retailers in voetgangerszones en online.”
Bron: ecommercenews.eu 

AliExpress maakt gratis retournering mogelijk
Alibaba Group’s online marktplaats AliExpress gaat gratis retournering mogelijk maken in acht landen. Klanten in Rusland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de VS, Canada en Australië kunnen gratis producten die niet naar wens zijn terugsturen en zo hun geld terug krijgen. Het programma voor gratis retournering is van toepassing op bijouterie, elektronica, schoenen en cosmetica. De producten kunnen binnen 15 dagen na bezorging worden teruggestuurd.
Bron: insideretail.asia 

VK: Sainsbury's halveert plastic verpakking in 2025
Sainsbury’s heeft een ambitieus plan aangekondigd om de plastic verpakking met 2025 met 50% te hebben verminderd. Dit betreft zowel verpakkingen van huismerkproducten als van nationale merken. Op dit moment verbruikt Sainsbury's voor bijna 120.000 ton aan plastic per jaar. Het bedrijf is van mening dat een grote transformatie in hoe over plastic wordt nagedacht nodig is om het verminderen van plastic verpakkingen binnen de sector verder door te zetten. Sainsbury’s verminderde de plastic verpakkingen met 1% in 2018. Om het nieuwe doel te kunnen halen heeft het bedrijf een nieuw programma ingezet, waarbij onder andere meer gebruik wordt gemaakt van alternatieve materialen, zoals recyclebare en op den duur ook herbruikbare verpakkingen. De belangrijkste focuspunten zijn volgens Sainsbury's plastic melkflessen, flessen voor frisdrank, water en fruitsap en verpakkingen voor groente en fruit.
Bron: about.sainsburys.co.uk 

E-commerce Europe en EMOTA werken samen
E-commerce Europe en EMOTA, de twee grootste e-commerce-organisaties van Europa, gaan samenwerken. De fusie tussen de twee instanties zal per 1 januari 2020 zijn voltooid en zal dan verder opereren onder de naam E-commerce Europe.
Bron: ecommercenews.eu 

VK: Co-op heeft winst met supermarktsegment van £120mln
The Co-op heeft in het afgelopen kwartaal zijn winst laten toenemen met 50% tot £120mln (€134,7mld). Het is het 22ste kwartaal op rij waarin de like-for-like-omzet toeneemt. De totale omzet steeg met 3%, terwijl de like-for-like-omzet toenam met 1,7%. Volgens The Co-op komt de omzetgroei door het resultaat van het pilotproject voor online thuisbezorging in Londen. hierbij wordt samengewerkt met Deliveroo en wordt gebruik gemaakt van e-bikes.
Bron: retailgazette.co.uk 

Amazon begint met Prime in Brazilië
Amazon is begonnen met zijn lidmaatschapsservice Prime in Brazilië. Prime-leden krijgen toegang tot gratis thuisbezorging, exclusieve kortingsacties en de beschikking over Prime Video, Prime Music en Prime Reading. De thuisbezorgdienst zal beschikbaar zijn in 90 gemeentes in Brazilië. Het assortiment waaruit kan worden besteld beslaat meer dan 500.000 producten. Prime kost in Brazilië BRL9,90 (€2,20) per maand of BRL89 (€19,79) per jaar. In de VS kost een jaarabonnement op Prime US$119 (€107,25).
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: Stop & Shop begint met campagne National Family Meals Month
Stop & Shop biedt tijdens de National Family Meals Month een groot aantal klanten gratis toegang tot de menu-service The Dinner Daily. Tot 30.000 klanten van Stop & Shop kunnen zich hiervoor aanmelden, waarna ze tot het einde van dit jaar hier gratis gebruik van kunnen maken. The Dinner Daily geeft klanten een aangepast wekelijks menu op basis van de eigen voorkeur en wat voor producten in kortingsacties bij Stop & Shop worden aangeboden. Op deze manier moet de consument meer keuze worden gegeven over de mogelijke opties voor het avondeten.
Bron: globenewswire.com 

VS: KeHE werk samen met MOM's Organic Market
KeHE Distributors heeft een primair distributiecontract verkregen voor samenwerking met het in Maryland gevestigde MOM's Organic Market. Het meerjarencontract houdt in dat KeHE biologische, natuurlijke en specialiteitsproducten zal leveren aan het winkelnetwerk van MOM's. MOM"s Organic Market heeft in totaal 19 biologische supermarkten in Maryland, Virginia, Pennsylvania, New Jersey en District of Columbia. De keten werd opgericht in 1987 en heeft zich sindsdien opgewerkt tot een van de grotere biologische retailers van de VS.
Bron: prnewswire.com 

VS: Walmart breidt "Unlimited"-bezorgdienst landelijk uit
Walmart gaat zijn nieuwe bezorgdienst "Unlimited" in de herfst uitbreiden naar 1.400 winkels verspreid over de VS. Unlimited werkt met een abonnement van $98 (€88,32) per jaar of met een maandelijks tarief van $12,95 (€11,67), waarmee verder onbeperkt boodschappen online kunnen worden besteld. Normaal hebben online bestellingen bij Walmart voor $9,99 (€9,00) aan extra bezorgkosten . Eerder dit jaar werd de Unlimited-bezorgdienst getest in de regio's Houston, Miami, Salt Lake City en Tampa. Unlimited zal voor het einde van dit jaar voor handen zijn in 200 stadsgebieden waar nu al de conventionele bezorgdienst van Walmart voor handen is. Walmart bereikt hierdoor meer dan 50% van alle Amerikaanse huishoudens.
Bron: cnbc.com 

Canada: Empire heeft toegenomen kwartaalwinst
De Canadese retailgroep Empire heeft zijn resultaten bekend gemaakt voor het afgelopen eerste fiscale kwartaal, dat tot 3 augustus liep. In deze periode wist Empire een netto winst te behalen van $133,9mln (€120,7mln). In dezelfde periode van het jaar ervoor stond de netto winst op $100,2mln (€90,3mln) waarmee sprake is van een winsttoename van 34%. "Het momentum dat in de afgelopen twee jaar is ontstaan door het harde werk van ons team heeft in ons eerste kwartaal doorgezet. Sterke winstmarges, een goede omzetgroei en de uitvoering van Project Sunrise laten samen een solide fiscaal kwartaal zien", aldus Empire-directeur Michael Medline.
Bron: newswire.ca 

US Foods mag onder voorwaarde SGA Food Group overnemen
US Foods heeft van de Federal Trade Commission, oftewel de Amerikaanse mededingingsautoriteit, onder voorwaarde toestemming gekregen om de SGA Food Group over te nemen. Voor de overname wordt $1,8mld (€1,6mld) neergelegd. Onder de SGA Food Group staan vijf bedrijven, namelijk Food Services of America, Inc. (FSA), Systems Services of America, Inc., Amerifresh, Inc., Ameristar Meats, Inc. en GAMPAC Express, Inc. US Foods verwacht de overname in de komende paar dagen af te ronden. Een voorwaarde die door de FTC is gesteld is dat US Foods drie distributiecentra van FSA van de hand moet doen. Deze logistieke centra bevinden zich in Kent (Seattle), Washington; Meridian (Boise), Idaho en Fargo, North Dakota. US Foods is van plan om een deel van de activiteiten in de faciliteit in Kent aan te houden. De $90mln (€81,1mln) die door de desinvestering in de drie centra vrijkomt zal worden gebruikt om schulden van US Foods af te lossen. De drie faciliteiten waren in 2018 samen goed voor een bruto jaarwinst van $21mln (€18,9mln). Voor elke faciliteit is een kandidaat voor overname gevonden. De overdracht van de drie locaties zal naar verwachting binnen 30 dagen na de overname van SGA Food Group worden afgerond.
Bron: businesswire.com 

VS: vergelijkende winkelomzet Kroger hoger dan verwacht
De vergelijkende winkelomzet van Kroger is in het afgelopen kwartaal hoger uitgevallen dan analisten hadden verwacht. Het sterke resultaat komt met name door de thuisbezorgdiensten van de retailgroep en andere online activiteiten. De omzet van vestigingen die langer dan een jaar open zijn, is in de periode van tot 17 augustus met 2,2% toegenomen. Analisten waren uitgegaan van een toename van 1,91%. De netto winst daalde in deze periode van $508mln tot $297mln (van €457,8mln naar €267,7mln).
Bron: reuters.com 

Publicatiedatum: