Ahold-Delhaize werkt met Hanshow Technology
Ahold Delhaize heeft een samenwerkingsverband aangekondigd met Hanshow Technology. Samen worden nieuwe digitale applicaties geïntroduceerd voor de Europese ketens van het conglomeraat. De eerste stap in deze samenwerking betreft de implementatie van de elektronische prijslabels van Hanshow binnen het winkelnetwerk van Ahold-Delhaize. Ook gaan Hanshow en Ahold-Delhaize samen een innovatielab opzetten om nieuwe retailoplossingen te ontwikkelen. De eerste elektronische labels werden aan het begin van 2018 ingezet in winkels van Delhaize in België en van AH in Nederland. De labels zorgen voor meer productinformatie en maken het mogelijk om direct voor de producten te betalen door deze met een smartphone in te scannen. Ook kunnen de elektronische displays direct aangepaste prijzen weergeven.
Bron: aholddelhaize.com
GIC neemt aandeel in Vingroup
Een investeringsgroep onder leiding van GIC heeft een minderheidsbelang genomen in de retailafdeling van Vingroup. Het aandeel is overgenomen voor een bedrag van US$500mln (€453,3mln). De retailafdeling heet VCM Services and Trading Development JSC en is een recent opgezette afdeling van Vingroup. De dochteronderneming is verantwoordelijk voor alle supermarkten en buurtwinkels onder het merk VinMart.
Bron: insideretail.asia
Penny Market verhoogt salaris in Roemenië
De Duitse supermarktketen Penny market, dat onderdeel is van de Rewe-groep, heeft bij zijn Roemeense tak het minimum netto loon voor werknemers verhoogd. De werknemers verdienen nu RON2.000 (€425) per maand met inbegrip van maaltijdbonnen. Het nieuwe loon is per 1 augustus ingegaan. Het doel van de loonsverhoging is om meer personeel vast te kunnen houden.
Bron: romania-insider.com
VK: Aldi wil iedere week nieuwe supermarkt openen
Aldi is van plan om in de komende twee jaar elke week een nieuwe vestiging in het Verenigd Koninkrijk te openen. Directeur Giles Hurley gaf aan dat de discountketen met dit doel £1mld (€1,14mld) gaat investeren. "Op dit moment doet bijna 50% van alle Britse inwoners vooralsnog geen boodschappen bij ons. De reden hiervoor is voornamelijk omdat er simpelweg geen Aldi-vestiging in de buurt is", aldus Hurley in een interview met de BBC.
Bron: bbc.com
Ierland: Musgrave Group stelt nieuwe CEO aan
Musgrave Group heeft Noel Keeley aangesteld als nieuwe CEO. Keeley zal per 1 januari 2020 in zijn nieuwe functie aan de slag gaan. Op dit moment is Keeley nog actief als uitvoerend directeur van de groothandelsafdeling Musgrave Wholesale Partners. Keeley volgt als CEO Chris martin op, die eerder dit jaar aankondigde op te willen stappen.
Bron: esmmagazine.com
VK: Supermarkten moeten duurzaamheid van koelsystemen verbeteren
Britse supermarktketens ervaren steeds meer druk om de duurzaamheid van koelsystemen te verbeteren. De koelsystemen moeten minder energie verbruiken en gebruik maken van uitrusting die minder schadelijk is voor het milieu. Koelvakken in supermarkten verbruiken 1% van alle beschikbare energie in het Britse elektriciteitsnetwerk. Voor een groot deel komt dit door koelvakken die niet afgesloten zijn en zodoende continu op temperatuur moeten worden gehouden. Ondanks dat de meeste supermarkten vandaag de dag veel beter letten op hun CO2-uitstoot, hebben meer dan 30.000 Britse inwoners een petitie ondertekend waarin een beroep op de overheid wordt gedaan om open koelvakken te verbieden. Volgens de actievoerders kan zo het energieverbruik met 25% worden verminderd. Het bedrijf Capital Cooling, dat in koelsystemen is gespecialiseerd, heeft al aangeboden om bij aanschaf van het Galaxy-model gratis glazen deuren te leveren.
Bron: foodserviceequipmentjournal.com
VK: Waitrose heeft lichte afname in like-for-like omzet in eerste halfjaar
Waitrose & Partners had in zijn eerste halfjaar een lichte afname in like-for-like-omzet. De LFL-omzet nam in de periode van 26 weken tot 27 juli met 0,4% af. In het eerste kwartaal nam deze omzet met 1,1% toe, waarna in het tweede kwartaal weer een afname was van 1,6%. Een reden waarom de like-for-like-omzet jaar op jaar zoveel is afgenomen, is omdat dezelfde periode in 2018 buitengewone omstandigheden kende, zoals de World Cup en extreem warm zomerweer. De totale omzet daalde met 0,7%.
Source: retailanalysis.igd.com
Groupe Casino gaat verder met versimpeling in Latijns-Amerika
Groupe Casino heeft een overeenkomst getekend met de Latijns-Amerikaanse ondernemingen Grupo Pao de Acucar (GPA) en Éxito met betrekking tot het bod tot overname dat GPA op Éxito wil plaatsen. De overeenkomst is onderdeel van het plan van Casino om de activiteiten in de Latijns-Amerikaanse markt meer te versimpelen. Uiteindelijk is het de bedoeling van Casino 41,4% van GPA in handen krijgt, dat op zijn beurt verantwoordelijk wordt voor de Colombiaanse retailer Éxito en de dochterondernemingen in Uruguay en Argentinië. Casino heeft in een verklaring aangegeven dat het bedrijf alle benodigde toestemmingen voor de plannen voor overname heeft verkregen.
Bron: esmmagazine.com
Canada: Dollarama verhoogt verwachting vergelijkende winkelomzet
De Canadese discounter Dollarama heeft zijn jaarverwachting voor de vergelijkende winkelomzet verhoogd. In het afgelopen kwartaal werd een hogere omzet behaald dan verwacht, mede dankzij investeringen in online activiteiten en de toegenomen vraag naar het huismerk. Het in Montreal gevestigde bedrijf heeft te maken met concurrentie van Dollar Tree en de Canadese tak van Walmart. Daarop probeert Dollarama de prijzen zo laag mogelijk te houden, met een gemiddelde van tussen de CA$1 en C$4 per artikel (tussen de €0,68 en €2,74).
Bron: esmmagazine.com
VS: Save Mart-ketens sluiten overeenkomst met vakbond
De afdeling 8-Golden State van de vakbond United Food and Commercial Workers (UFCW) heeft een voorlopige overeenkomst getroffen met de ketens Save Mart, FoodMaxx en Maxx Value in het noorden en midden van Californië. Eerder werden in de zomer overeenkomsten gesloten tussen de vakbond en winkels van Safeway en Vons. Overleg over een nieuwe arbeidsovereenkomst is nog een lopende zaak tussen de vakbond en de ketens Raley's, Bel Air en Nob Hob. In het zuiden van Californië bereikte de UCFW-afdeling Local 770 een overeenkomst met de ketens Kroger en Albertsons.
Bron: progressivegrocer.com
Amerikaanse online supermarktsector groeit met 15%
De omzet van de Amerikaanse online supermarktsector is jaar op jaar met meer dan 15% toegenomen. Het online marktsegment is nu goed voor een aandeel van 6,3% binnen de totale supermarktomzet. Dit blijkt uit statistieken van het marktonderzoekbureau Brick Meets Click. Volgens een analyse van het bedrijf zorgen verschillende factoren voor groei binnen het online marktsegment. De marktpenetratie bij Amerikaanse huishoudens is in de afgelopen maand jaar op jaar met bijna 5 percentagepunten toegenomen tot 25%. Dit komt voornamelijk door de agressieve uitbreiding van het aantal mogelijkheden voor thuisbezorging en afhaaldiensten bij fysieke supermarktketens. Deze ketens zijn zijn nu online toegankelijk voor 90% van alle Amerikaanse huishoudens, waar dit een jaar geleden nog 81% was. De gemiddelde waarde van alle online bestellingen is met 6% gestegen tot $70 (€63,46). Als binnen het online segment alleen gekeken wordt naar afhaaldiensten en thuisbezorging, is dit gemiddelde met 13% toegenomen tot iets meer dan $100 (€90,65). Het aantal online aankopen is min of meer gelijk gebleven, met twee bestellingen per maand.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Stop & Shop heropent 21 winkels op Long Island
De buurtwinkelketen Stop & Shop heeft 21 gerenoveerde winkels in Suffolk County op Long Island heropend. De renovaties vonden plaats aan de hand van een investering van $133mln (€120,6mln). Naast dat de vernieuwde winkels nu meer zijn toegespitst op de lokale consument, hebben ze ook een grotere focus op versproducten. Stop & Shop heeft op Long Island zo'n 8.000 werknemers in dienst. Daar zijn sinds kort 350 deeltijdswerknemers aan toegevoegd, terwijl bijna 100 personeelsleden een vaste aanstelling hebben gekregen.
Bron: globenewswire.com