Er komt een nieuw, breder en veiliger Ringvaartaquaduct in de richting Amsterdam–Den Haag. Deze komt op dezelfde plek als het oude Ringvaartaquaduct bij Roelofarendsveen. Dat heeft Cora van Nieuwenhuizen, de minister van Infrastructuur en Waterstaat, begin september besloten. Het besluit maakt deel uit van de ‘Verkenning A4 Burgerveen-N14’.
Onderzoek verkeersmaatregelen
In deze zogeheten MIRT-verkenning onderzoekt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verkeersmaatregelen om de doorstroming te verbeteren tussen knooppunt Burgerveen en de aansluiting met de N14 bij Den Haag. Er wordt onder andere onderzocht hoe een extra rijstrook in beide richtingen de doorstroming kan verbeteren. De A4 wordt steeds drukker en er staan steeds vaker files. Een goede doorstroming op de A4 is van cruciaal belang voor de bereikbaarheid van de Randstad. Minister Cora van Nieuwenhuizen besluit naar verwachting begin 2020 wat het voorkeursalternatief is uit de verschillende mogelijkheden.
Vervangen Ringvaartaquaduct
Het oude Ringvaartaquaduct, geopend in 1961, is niet breed genoeg voor het toevoegen van een extra rijstrook. Daarnaast is de doorrijhoogte krap en is er een middenpijler die zorgt voor onduidelijkheid. Daarom wordt het oude Ringvaartaquaduct in de richting van Amsterdam naar Den Haag vervangen door een nieuw en breder Ringvaartaquaduct. Het bestaande Ringvaartaquaduct in de richting van Den Haag naar Amsterdam, uit 2010, heeft wel voldoende ruimte voor een extra rijstrook. Dit aquaduct wordt daarom niet aangepast of vervangen.
Planning project
Eind 2019 worden alle onderzoeken binnen de verkenning A4 Burgerveen-N14 afgerond. De minister stelt vervolgens begin 2020 een voorkeursalternatief vast voor de A4 Burgerveen-N14. Nadat belanghebbenden zijn geraadpleegd en er een besluit ligt, kan volgens de huidige planning de realisatie van het project in 2028 beginnen.
Bron tekst en afbeelding: Rijkswaterstaat