Het Indiase granaatappelseizoen is dit jaar iets later dan gebruikelijk begonnen als gevolg van late regenval. Het weer heeft ook gevolgen voor de maten van het fruit gehad. Eén Indiase exporteur, die al jaren ervaring heeft in deze sector, zegt dat hij rekent op een goed seizoen. Hij is van mening dat er nog veel gedaan kan worden, zelfs door een ervaren bedrijf als dat van hem.
Freshtrop is een Indiase exporteur die met name druiven, granaatappelen en granaatappelpitten verhandeld. Met zijn tientallen jaren ervaring durft directeur Mayank Tandon met een gerust hart te stellen dat het seizoen uitstekend verloopt. "Het Indiase granaatappelseizoen begon dit jaar wat later dan normaal vanwege regen maar komt inmiddels goed op stoom. Hoewel de smaak uitstekend is, heeft de droge zomer zijn weerslag op de maten gehad. Het merendeel van het fruit bestaat dan ook uit kleinere maten. De kleuring en natuurlijke glans van het fruit is erg goed en we verwachten dat de beschikbaarheid de komende vier tot zes weken alleen maar verder toe zal nemen."
De handel in granaatappelpitten is enorm belangrijk voor de Indiase exporteur. Ondanks de groeiende populariteit van het product in Azië en Europa denkt Tandon dat er ook goede kansen zijn om het product aan de Britse markt te leveren. "We verwerken 8.000 ton per seizoen, dus men kan wel stellen dat granaatappelpitten een zeer belangrijke categorie voor ons zijn. We leveren nu al 25 jaar druiven aan een aantal van de meest veeleisende retailers in Europa en het is dan ook logisch dat Europa binnen korte tijd eveneens is uitgegroeid tot de voornaamste bestemming voor onze granaatappelpitten," vervolgt hij. "Er is momenteel echter ook sprake van een toenemende vraag naar dit product op andere markten in Azië. Het vergroten van onze aanwezigheid in Oost-Azië staat daarom dit jaar hoog op onze agenda. Daarnaast zouden we graag een geschikte partner vinden om zaken te kunnen doen in het Verenigd Koninkrijk omdat we menen in de juiste positie te verkeren om de uiterst veeleisende Britse markt te bedienen, gezien de hoge kwaliteit van onze producten en de ervaring van onze organisatie op het gebied van kwaliteitsborging en voedselveiligheid."
"Het leveren van een product van consistente kwaliteit, heldere communicatie en grote aandacht voor voedselveiligheid en hygiëne tegen een concurrerende prijs." Deze eenvoudige mantra is kenmerkend voor de filosofie van dit bedrijf en vormt de basis van al onze activiteiten. We proberen vooruit te komen en nemen hier onze werknemers en de lokale gemeenschap in mee," antwoordt Tandon op de vraag wat Freshtrop tot een sterke speler op de markt maakt? "We hebben dit de afgelopen 25 jaar gedaan en het heeft ons de kracht gegeven om te overleven en zelfs te floreren onder de meest uitdagende omstandigheden. We zullen blijven innoveren en nieuwe wegen in blijven slaan om nog meer waarde toe te voegen aan onze producten, zoals we dat in het verleden ook hebben gedaan. Hoewel ons vermogen om 52 weken per jaar producten te leveren een enorm voordeel is, blijven we manieren bedenken om de efficiëntie van onze toeleveringsketen nog verder te verbeteren om zo onze klanten nog meer waarde te kunnen bieden."
Volgens Tandon zit het momenteel wel goed met het imago en de populariteit van granaatappelpitten. De vraag naar het product groeit gestaag in tegenstelling tot die van andere meer volatiele categorieën. "Granaatappelpitten zijn enorm in trek. Opvallend genoeg heeft hun populariteit niet te lijden gehad van verschuivingen op de markt zoals de toegenomen populariteit van zachtfruit. Het product vliegt het schap uit, alleen verpakt of als onderdeel van een salade, of dit nu in een slamelange of gemengd fruit is. De intens rode kleur van Indiase granaatappelpitten maakt het eindproduct extra aantrekkelijk en dit geldt ook voor de zoetzure smaak. Het product zit daarnaast boordevol gezonde anthocyanen. Deze laatstgenoemde eigenschap is mede verantwoordelijk geweest voor de voortdurend groeiende vraag.
De toenemende populariteit van granaatappelpitten heeft ertoe geleid dat steeds meer handelaren hun geluk beproeven in deze handel. Tandon vreest echter dat dit de veiligheid van het product in gevaar zal brengen omdat het nogal wat expertise vergt om de pitten op een dusdanige manier te verwerken en transporteren dat ze geen gevaar voor de gezondheid van consumenten vormen. "Wanneer de populariteit van een product groeit, zijn er natuurlijk altijd bedrijven die op dit succes mee willen liften maar vaak zonder veel kennis over het product te hebben. Dit geldt ook voor granaatappelpitten. De laatste tijd zien we talloze nieuwe aanbieders in India. We hopen dat deze nieuwkomers voorzichtig te werk gaan omdat deze versgesneden categorie veel voorbereiding vereist, zowel op het gebied van infrastructuur als training, zodat zij kunnen garanderen dat de voedselveiligheid niet in gevaar komt. Dit is uiteraard een uitdaging voor alle spelers in deze sector, aangezien het product bedoeld is om direct door de consument gegeten te worden."
Ondanks het feit dat de populariteit van granaatappelpitten gepaard gaat met de nodige risico's, kan Freshtrop het best invloed op de sector uitoefenen door haar eigen bedrijf uit te breiden," vervolgt Tandon. "Aangezien granaatappelpitten een jaarrond product zijn, is het in dienst kunnen nemen van lokale arbeidskrachten, met name vrouwen, één van de meest bevredigende aspecten van onze handel. We kunnen deze mensen een beter alternatief bieden voor de vaak seizoensgebonden arbeid in andere tuinbouwsectoren. Terwijl de verwerking van granaatappelpitten alleen al meer dan 25.000 mandagen werk voor de lokale gemeenschap oplevert, hopen we dit aantal het komende jaar nog aanzienlijk te verhogen, en dan niet alleen binnen het Freshtrop granaatappelpittensegment."
De toekomst ziet er zonnig uit voor granaatappelpitten en Tandon verwacht dat de markt de komende seizoenen nog verder aan zal trekken. "We verkeren in de unieke positie dat we het uitmuntende smaakprofiel van het Indiase granaatappelras 'Bhagwa' kunnen bieden en dat ook nog eens alle dagen van het jaar en voor een competitieve prijs. Dit maakt ons tot een betrouwbare en aantrekkelijke leverancier, zelfs voor landen die zelf granaatappelpitten produceren maar die moeite hebben om de gaten in hun eigen aanvoer aan te vullen. Ik ben dan ook zeer enthousiast over de toekomst van granaatappelpitten. We werken aan het verbeteren van onze capaciteit om onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn, nu de consumptie van dit product verder toeneemt," zegt Tandon tot besluit.
Voor meer informatie:
Mayank Tandon
Freshtrop Fruits Ltd
Tel: +91 98224 52340
Email: [email protected]
www.freshtrop.com