In veel delen van Europa zijn paprika's de tweede meest populaire groentensoort in de handel: tomaat staat op de eerste plaats. Vooral in Duitsland en Oostenrijk is deze groente zeer geliefd, maar ook hier is momenteel een interessante trend te zien die tijdens het forum van het Duits AGF Congres DOGK naar voren kwam: in plaats van de alom bekende 'stoplicht' verpakking met een gele, groene en rode blokpaprika worden nu snack- en puntpaprika's geïntroduceerd.
Jan Doldersum van Rijk Zwaan presenteert de nieuwste trends van het merk Sweet Palermo.
De eerste spreker op het congres was Jan Doldersum - Keten en Retail Manager bij zaadveredelingsbedrijf Rijk Zwaan. Hij presenteerde de nieuwste trends van het merk Sweet Palermo, dat al jarenlang in de Duitse schappen te vinden is. "We focussen ons op drie steunpilaren tijdens het veredelingsproces: smaak, veelzijdigheid en gemak, waardoor we niet alleen een breed assortiment voor elke smaak willen leveren, maar ook zoeken naar meerdere afzetconcepten in verschillende kleuren."
Van blokpaprika naar gespecialiseerde teelt
Peter Schaich - sales manager van groenten bij Enza Zaden Duitsland - richtte zich ook op de toekomst van de paprikateelt. Ook hij gaf het publiek een inzicht in de interessante geschiedenis van deze groente. In de jaren '80 veranderden paprika's van een harde, bittere groente in een zoeter en glanzender commercieel product. De jaren erna werd het Tricolore concept -drie kleuren blokpaprika's in een verpakking- op de Duitse markt geïntroduceerd. "De teelt in Duitsland begon relatief laat, maar ontwikkelde zich de afgelopen jaren sterk."
Peter Schaich is sales manager groenten bij Enza Zaden Duitsland.
In 1997 stelden veredelaars -o.a. Enza Zaden- zich ten doel moderne, aantrekkelijke soorten paprika's voor de internationale teelt te ontwikkelen. De toekomstige rassen zouden zo zoet mogelijk moeten zijn, weinig zaden bevatten, geschikt moeten zijn voor gemaksdoeleinden, waarde aan de handel moeten toevoegen en aangeboden moeten worden in de Tricolore verpakking. "Het resultaat was dat we in 2005 een sterke groei zagen in twee teeltgebieden, Spanje en Mexico."
Nu 15 jaar later wordt het langzaam maar zeker tijd voor de volgende stap. De blokpaprika's zijn nu jaarrond verkrijgbaar vanuit Spanje of Nederland. Duitsland wordt als regionaal alternatief gezien, vooral voor paprikaspecialiteiten. "Naast de blokpaprika-verpakkingen met drie kleuren die zich bewezen hebben staan ook punt- en snackpaprika's op het menu." Duitsland is een van de pioniers, beweert de expert. Van het huidige Duitse areaal is momenteel 12% beschikbaar voor special-teelt in vergelijking met de 6% binnen de Nederlandse teelt.
Spanje: gewasbeschermingsmiddelenvrije teelt & uitbreiding van het aantal rassen
Javier Diaz Sanchez van de Spaanse coöperatie Agroiris gaf een inzicht in de lokale teelt. Op meer dan 40% van hun areaal worden nu paprika's geteeld, waarvan 75% Californische soorten is. Maar nieuwe soorten paprika's halen dit aantal snel in volgens de sales manager. "Onze huidige focus ligt duidelijk op biologische gewasbescherming, traceerbaarheid, watermanagement en culturele integratie." Diaz Sanchez schetst hiermee de huidige eisen van de Spaanse tuinbouw.
Francisco Javier Diaz Sanchez is General Manager van de Spaanse teeltcoöperatie S.A.T. Agroiris.
Het toekomstdoel wat klimaatverandering en veranderingen in het consumentengedrag betreft ligt op de teelt van hoogwaardige paprika's zonder gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. "We kunnen nu al een jaarrond aanbod voor internationale voedingsretailers garanderen. Momenteel zijn we bezig met milieuvriendelijke teelt om consistent nieuwe, moderne rassen op de markt te brengen."
Voor meer informatie:
Jan Doldersum
Marketing & Business Development Manager
Rijk Zwaan, Nederland
[email protected]
Peter Schaich
Sales Manager Fruchtgemüse
Enza Zaden Duitsland GmbH & Co KG.
+49 (0)172 630 79 90
[email protected]
Francisco Javier Diaz Sanchez
General Manager
S.A.T. Agroiris
+34 950 48 90 75
[email protected]