ADN maakt samen met MKB Nederland de balans op van de voorstellen in de miljoenennota die het kabinet afgelopen dinsdag presenteerde. "We komen tot de conclusie dat er goede en minder goede ontwikkelingen zijn. Waar er in het verleden een merkbare houding van het Kabinet was om het bedrijfsleven te stimuleren, is nu de conclusie dat de keuzes anders worden gemaakt. Vooral eerst de burger en dat (zelfs) ten koste van het bedrijfsleven. De Tweede Kamer-verkiezingen 2021 werpen hun schaduwen al merkbaar vooruit", aldus ADN
Economisch perspectief: breekbaar
"Het gaat goed met Nederland en de financiële huishouding. Er is sprake van groei, 1,8% in 2019, die echter in 2020 wel onder druk komt te staan door m.n. buitenlandse factoren (Brexit, spanning VS-China, afhankelijkheid van Duitsland). De groei komt met name uit de stijging van de binnenlandse bestedingen (particuliere consumptie), lage werkloosheid en stijging van het besteedbaar inkomen, dat voor werkenden met 2,4% stijgt (dit nog zonder basis-loonontwikkeling). Het kabinet stimuleert daarmee de consumptie. Dat zijn op zich positieve ontwikkelingen, die goed zijn voor de binnenlandse economie. Binnenlandse bedrijven en dus ook de AGF-specialist zou hiervan moeten profiteren. Er hoeft echter in de landen om ons heen maar iets te gebeuren (en dat is wel te verwachten) en het consumentenvertrouwen en daarmee de consumptie/bestedingen kunnen zomaar minder positief uitpakken. Het is dus nogal een breekbaar beeld.
Lastenverzwaring bedrijfsleven
De inkomensgroei en de te verwachten stijging van bestedingen kent echter wel een keerzijde. De rekening daarvan ligt grotendeels bij het bedrijfsleven:
Daling zelfstandigenaftrek, met jaarlijks € 250,-- minder tot een niveau van maximaal € 2.000,--;
De beloofde daling van de vennootschapsbelasting gaat niet door, het tarief blijft 25%;
Nieuwe staffel in inkomstenbelasting, waarbij de huidige eerste schijf (€ 20.834,--) zwaarder belast wordt, de huidige schijven daarboven worden daarentegen minder belast;
Nieuwe verplichtingen bij de transitievergoeding, die in principe gaat gelden vanaf de start alle dienstverbanden;
Uitbreiding geboorteverlof naar 5 weken; weliswaar betaalt het UWV de vergoeding hiervoor (70%), maar met name in een krappe arbeidsmarkt is dit een niet handige maatregel.
Positieve zaken
Uiteraard is niet alles kommer en kwel, er zijn zeker ook positieve zaken te noemen:
De inkomstenbelasting wordt versneld verlaagd en vereenvoudigd, waarbij er 2 tarieven komen (37,05% voor een inkomen tot € 68.507,-- en 49,5% voor alle inkomens daarboven); dit is in basis goed nieuws voor groentenspecialisten met een eenmanszaak en/of vof;
Verruiming van de werkkostenregeling, meer vrije ruimte en versimpeling van de regeling;
Investeringsfonds: het Kabinet zal een investeringsfonds realiseren om daarmee groei in innovatie, duurzaamheid en kennis te stimuleren;
Minimumtarief voor ZZP-ers van € 16,--, waardoor aan de kant van de ZZP-ers een beter inkomen kan worden bereikt en de concurrentie met ondernemers met personeel ook eerlijker gaat worden;
Per 1 januari 2021 forse vereenvoudiging loondoorbetaling bij ziekte, door het systeem en de voorwaarden voor de werkgever te versimpelen en te verkorten;
Vereenvoudiging LIV (Lage inkomens Voordeel), € 0,51/uur bijdrage;
Transitievergoeding: compensatie van transitievergoeding voor ontslag langdurig zieke werknemer (ingangsdatum 1 april 2021, met terugwerkende kracht naar 1 juli 2015);
Transitievergoeding: voor kleine werkgevers (max. 25 medewerkers) volledige compensatie voor transitievergoeding bij bedrijfsbeëindiging op basis van pensioenleeftijd en/of langdurige ziekte ondernemer (met ingang van 2021)
Subsidie BBL wordt verlengd tot en met 2023, systeem wordt vereenvoudigd.
Voor een uitgebreide analyse van de Kabinetsplannen door MKB NL, klik hier.
Conclusie
Het Kabinet maakt keuzes en gokt daarbij op ontwikkeling van lonen en stijging van consumptie en binnenlandse bestedingen. Er hoeft echter maar weinig of niets te gebeuren in het buitenland of het consumentenvertrouwen daalt en de bestedingen zakken in. Inmiddels hebben de bedrijven dan wel hiervoor de rekening moeten betalen."
ADN zal samen met MKB NL op genoemde punten reageren en met name de positie van de kleinschalige ondernemer naar voren brengen.
Bron: ADN