Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Telers in Nicaragua beleven beste dragonfruitseizoen ooit

"Dragonfruit komt van oorsprong uit Midden-Amerika en niet uit Azië"

Telers in Nicaragua beleven het beste dragonfruitseizoen tot nu toe. Voor één exporteur draait het echter niet alleen om het telen en vermarkten van deze fruitsoort. Het bedrijf heeft namelijk als eerste een duurzame teeltmethode ontwikkeld die geen schade toebrengt aan de bodem.

Tot dusver is het dragonfruitseizoen in Nicaragua zeer voorspoedig verlopen. Deze fruitsoort kent jaarlijks vier tot vijf bloei- en oogstperioden. Tussen juni en oktober is de kwaliteit echter op zijn best.

"Het afgelopen seizoen was de productie gedurende deze periode sterker dan ooit tevoren," zegt Will Burke van Sol Organica. "Dit jaar hebben we onze grootste oogst ooit binnengehaald. We hebben veel kennis vergaard via adviseurs en zijn erin geslaagd een betere methode te ontwikkelen om de bodem waarop we ons fruit telen te bewerken. Normaal gesproken moet de bodem na de fruitoogst even rusten om te herstellen en weer goede opbrengsten te kunnen geven. Dankzij de verbeteringen die wij hebben doorgevoerd kunnen we nu grotere aantallen dragonfruit telen dan ooit tevoren."

Dragonfruit is enorm populair in Azië maar wint ook op andere internationale markten steeds meer terrein. "Het is echter een misvatting dat deze fruitsoort zijn oorsprong in Azië heeft. Dragonfruit is namelijk een inheems gewas uit Midden-Amerika. In Nicaragua is de intensiteit van het magentakleurige vruchtvlees het sterkst. In Azië is het fruit vaak gekruist, terwijl de dragonfruit in onze regio hun oorspronkelijk pigmentatie behouden hebben," legt Burke uit. "Het verhogen van de populariteit van deze fruitsoort is één van onze missies. We zijn van mening dat Instagram hier een voorname rol in kan vervullen. Dankzij zijn unieke en intense kleur leent deze fruitsoort zich bij uitstek voor de foto's die op Instagram gepost worden. Er zijn hele hashtags gewijd aan het zo fraai mogelijk vastleggen van dragonfruit, zoals  #pitayabowl. Sociale media hebben echt een boost gegeven aan het imago van dragonfruit op westerse markten."

 

 

Een andere belangrijke missie van Sol Organica is haar betrokkenheid  bij de kleinschalige teeltbedrijven waar zij mee samenwerkt op maatschappelijk en milieugebied. "Het klinkt misschien als een cliché maar we proberen letterlijk onze planeet te redden door kleine telers te stimuleren duurzame teeltmethoden voor de dragonfruitteelt toe te passen. Dit betekent dat we ons de grootste teler van biologisch dragonfruit mogen noemen."

Het draait allemaal om bodembeheer en watermanagement. Hoewel deze telers op zichzelf klein zijn, we werken namelijk met 950 telers die ieder driekwart hectare bezitten, is de totale oogst fors. We boeken zulke goede resultaten met onze nieuwe methode dat Sol Organica en haar telers werden geselecteerd voor de eerste regeneratieve biologische certificeringsaudit ter wereld. Bij regeneratieve methoden wordt er koolstof uit de atmosfeer gehaald, terwijl de gezondheid van de bodem wordt verbeterd." 

Sol Organica produceert ook bewerkte dragonfruitproducten, zoals diepgevroren blokjes, purees en poeders. "Deze producten zijn ideaal voor het bereiden van smoothies, sappen, desserts en zelfs baby-hapjes! We leveren ook verse dragonfruit die op veel verschillende manieren kunnen worden gegeten, zoals rauw in een hartige salade, als garnituur, of bij visgerechten. Het fruit smaakt uiteraard ook heerlijk in sappen en smoothies," zegt Burke tot slot. 

 

Voor meer informatie:
Liz Brittle
Sol Organica, S.A.
Tel: +1(512)333-1473
Email: [email protected] 
www.solorganica.com 

Publicatiedatum: