Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Girish Sarda over het druiven- en granaatappelseizoen in India

"We zouden Europese retailers graag onze kleinere Indiase granaatappelen leveren"

Binnenkort gaat in India het druiven- en granaatappelseizoen weer van start. Voor beide categorieën waren de voorgaande seizoenen zeer uitdagend. Eén Indiase exporteur meent dat het komende seizoen beter uit zal pakken en mogelijkheden zal bieden om nieuwe markten te betreden. 

Voorgaand granaatappelseizoen was zeer uitdagend

Het voorgaande granaatappelseizoen was moeilijk, vertelt Girish Sarda, salesdirecteur bij Monsoon Green Earth Farms (MGE). Vanwege de vroege start van het seizoen en het feit dat het Turkse seizoen langer duurde en Peruaans fruit de markt juist eerder bereikte, werd het afzetvenster voor Indiase granaatappelen sterk verkort, naar slechts vier tot zes weken. Dit heeft natuurlijk negatieve gevolgen gehad. De aanvoer is dit jaar groter dan eerdere jaren. Vorig seizoen exporteerden Indiase handelaren iets meer dan 300 containers. Het was een uitdagend seizoen voor alle granaatappel producerende landen. 

Volgens Sarda zijn de vooruitzichten voor het aankomende seizoen  een stuk beter. "De huidige oogst ziet er goed uit. We hadden prima weer en het seizoen is niet eerder begonnen, waardoor Indiase exporteurs langer de tijd hebben om hun granaatappelen af te zetten. De overstromingen in India hebben geen schade in de teeltgebieden aangericht. Hoewel er veel neerslag is gevallen, heeft dit geen gevolgen voor ons seizoen. Indiase granaatappelen zijn kleiner van maat. Het is daarom belangrijk dat we meer Europese retailers vinden die specifiek op zoek zijn naar deze kleinere maten. Indiase granaatappelen hebben nog geen toegang tot de Chinese markt maar zodra dit het geval is dan zou de vraag op deze markt weleens sterk kunnen zijn, aangezien ons seizoen perfect getimed is voor het Chinese Nieuwjaar."

"We proberen onze klanten er altijd van te overtuigen om kleine en grote maten te accepteren. Als we uitsluitend op grote maten focussen dan kunnen telers 30% tot 40% hogere prijzen verwachten en het is met zulke prijzen moeilijk concurreren op exportmarkten. Wij richten ons ook op de markt voor verse granaatappelpitten. Deze markt is nog betrekkelijk nieuw, hoewel de volumes geleidelijk groeien. De afzetkanalen voor pitten zijn voornamelijk supermarkten en verwerkers. Luchtvracht is voor dit product de grootste uitdaging. De kosten zijn te hoog vergeleken met zeevracht," legt Sarda uit. 

MGE heeft wel een voorsprong op de concurrentie in India. Sarda: "Wij zijn de enige Indiase granaatappelexporteur met een Rainforest Alliance certificaat. Het feit dat we ons inzetten voor het behoud van onze planeet betekende wel dat we onze verpakkingen aan moesten passen. De strijd tegen plastic hield in dat we het aandeel plastic in onze verpakkingen terug moesten brengen. Simpelweg overstappen op papieren verpakkingen was geen optie. We hebben wat aanpassingen gedaan en zijn nu klaar voor het nieuwe seizoen."

Consumenten zijn bereid meer te betalen voor fairtrade druiven
“Voorgaand seizoen was ook voor druiven moeilijk. Het seizoen 2018 was een stuk beter. Dit seizoen biedt het ras Sonaka ons nieuwe kansen. Dit is een traditioneel, inheems ras en na de eerste testen op de internationale markt merken we dat de vraag uit Europa toeneemt. Zowel het suikergehalte als de smaak van dit druivenras zijn zeer goed. China heeft vorig seizoen ook druiven van ons afgenomen. We hopen dan ook dat de vraag uit dit land komend seizoen verder zal toenemen," vervolgt Sarda. 

China was niet de enige markt voor Monsoon Green Earth Farms. Ook de Canadese markt bood de exporteur goede kansen. "De hoeveelheden pitloze witte druiven, die we naar Canada verladen, groeien. We leveren met name de grotere maten van hoge kwaliteit aan deze markt, die ons tussen april en half mei goede afzetkansen biedt. Deze periode valt direct na het einde van de seizoenen in Peru en Chili en vlak voor de aanvoer uit Mexico op gang komt. Vorig seizoen hebben we wat proefzendingen naar Canada verzonden. Ondanks de lange transittijd waren onze klanten uiterst tevreden over deze zendingen. We hopen dan ook dat we volgend seizoen nog meer druiven naar Canada kunnen verladen."

 

De voornaamste focus van Monsoon Green Earth Farms is dit seizoen echter het vergoten van haar marktaandeel in fairtrade druiven. "Consumenten zijn bereid om meer te betalen voor een product als zij weten dat dit ten goede komt aan kleinschalige teeltbedrijven en  bijdraagt aan het verbeteren van de economische en maatschappelijke situatie op het gebied van gezondheidszorg en onderwijs, het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, etc. Het is een hartverwarmende gedachte dat consumenten daadwerkelijk bereid zijn om onze telers en gemeenschap op deze manier te steunen. Het fairtrade segment groeit in Zwitserse maar vooral ook in Duitse supermarkten. We hopen dat retailers in andere Europese landen ook meer ruimte in hun schappen vrij willen maken voor fairtrade druiven.

 

Voor meer informatie:
Girish Sarda
Monsoon Green Earth Farms
Tel: +91 - 91 67 47 90 99
Email: [email protected] 
www.mgefarms.com 

Publicatiedatum: