Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dalende tendens bij witte champignons

Stijgend marktaandeel voor bruine en bio-champignons in de Duitse handel

In 2018 werden er in Duitsland 79.150 ton paddenstoelen geteeld. Daarvan bestond 76.000 ton uit champignons, waarvan 69.000 ton voor de versmarkt - dat is een nieuw record. 3.150 ton bestond uit andere paddenstoelensoorten. Meer dan 95 procent van de in Duitsland geteelde paddenstoelen bestaat daarmee uit champignons. De bruine champignons worden steeds populairder, ze winnen steeds meer marktaandelen. Als men kijkt naar de afgelopen vier jaar, dan is hun aandeel gestegen van circa 16.000 ton naar meer dan 26.000 ton. Bij de witte champignons is de tendens licht dalend (van 42.000 ton naar 40.000 ton). Dat blijkt uit cijfers van de Agrarmarkt Informations-Gesellschaft mbH (AMI), die deze cijfers in opdracht van de 'Bund Deutscher Champignon- und Kulturpilzanbauer (BDC) e.V.' heeft verzameld. 

Bio-champignons zijn populair. Hun aandeel ligt op 5,5 procent. Tendens: licht stijgend. De uitgaven ontwikkelden zich parallel hieraan: het aandeel dat werd uitgegeven aan bio-champignons lag in het afgelopen jaar op 10 procent, het aandeel dat werd uitgegeven aan conventionele champignons op 90 procent. De uitgave-ontwikkeling voor champignons in privéhuishoudens is eveneens in de afgelopen vier jaar gestegen. Bij andere paddenstoelen was de tendens licht dalend. Paddenstoelen worden overwegend gekocht bij discounters (57 procent).

Markt tendeert richting kleinere verpakkingseenheden
Kleinere verkoopverpakkingen zijn populairder geworden. De 500 gram schaaltjes zijn duidelijk afgenomen. Schaaltjes van 250 gram en ook 400 gram zijn daarentegen duidelijk toegenomen. Het aandeel van elk van deze twee verpakkingseenheden ligt op circa 30 procent. Losse producten worden minder populair. Diverse andere verpakkingsgroottes vormen de rest. 

Bron: BDC / AMI

Publicatiedatum: