Penny Market krijgt onderscheiding van Hongaarse overheid
De Hongaarse tak van de Duitse discountketen Penny Market heeft uit handen van staatssecretaris Zsolt Feldman een onderscheiding gekregen van het Hongaarse Ministerie van Landbouw. De reden hiervoor is het grote volume aan producten met een "Magyar Termék” ("Hongaars product")-label dat door Penny Market wordt afgezet. Penny Market is de eerste discountketen die op deze manier door de overheid is onderscheiden. De onderscheiding is opgezet ter erkenning van winkelketens die Hongaarse producten promoten.
Bron: bbj.hu
Lagere Britse retailomzet door minder online activiteit
De retailomzet van de Britse retailsector is in augustus onverwachts teruggelopen. Consumenten kochten in deze maand minder producten via online kanalen. In de vorige maand werd online retail juist nog gestimuleerd dankzij grootschalige promotieacties. Echter hebben de vooruitzichten op een no-deal brexit en de koersdaling van de Britse pond een dempende werking gehad op de koopkracht van de Britse consument. De maandelijkse retailomzet daalde met 0,2%. Het betreft de eerste daling in omzet sinds drie maanden. Analisten van Reuters hadden als prognose gesteld dat de retailomzet gelijk zou blijven.
Bron: checkout.ie
VK: Lidl onderscheiden tijdens Retail Industry Awards 2019
Lidl is verkozen tot meest duurzame retailer van het jaar tijdens de Britse Retail Industry Awards 2019. Ook won Lidl een onderscheiding voor de beste retailer van versproducten van het jaar en de beste bloemenretailer van het jaar.
Bron: linkedin.com
Zuid-Korea: Shinsegae winkel in stijl van Amazon Go
Het retailconglomeraat Shinsegae gaat een kassavrije winkel opzetten naar het voorbeeld van Amazon Go. Net als bij Amazon Go kunnen klanten simpelweg met hun producten de winkel uitlopen, terwijl door middel van sensoren en andere technologie automatisch wordt gescand welke producten zijn meegenomen. De transactie voor deze producten vindt eveneens automatisch plaats. De winkel van Shinsegae maakt gebruik van dertig camera's en sensoren. Bij binnenkomst scant de klant een QR-code in, die wordt verstrekt via de apps SSG Pay of Emart24 van Shinsegae. Via de SSG Pay-app wordt ook de factuur voor de boodschappen aan de klant verstrekt. De betaling wordt binnen een tijdsbestek van vijf seconden tot vijf minuten verwerkt.
Bron: retailanalysis.igd.com
Australië: Woolworths begint met Delivery Unlimited
Woolworths heeft een nieuwe versie van zijn lidmaatschapsservice ingezet onder de naam Delivery Unlimited. Consumenten met een Delivery Unlimited-abonnement kunnen boodschappen gratis aan huis bezorgd krijgen, mits een bestelling minstens een waarde heeft van AU$100 (€61,56). Losse bezorgingen via Woolworths kosten AU$15 (€9,23) voor bestellingen van minder dan AU$100 en ongeveer AU$3 (€1,85) voor bestelling van tussen de AU$250 en AU$299 (tussen de €153,91 en €184,08). Delivery Unlimited gebruikt twee tarieven. De bezorgkosten voor het leveren op elke dag van de week kost per jaar AU$228 (€140,37). Als er alleen op dagen dan dinsdag tot donderdag wordt geleverd, kost het abonnement per jaar AU$180 (€110,82).
Bron: retailanalysis.igd.com
Japan: Rakuten en Seiyu beginnen met bezorgrobots
De Japanse online retailer Rakuten en de supermarktketen Seiyu gaan samen een pilotproject houden met zelfrijdende bezorgrobots. Er wordt hier verder samenwerkt met het Chinese JD.com. De robots worden getest vanaf 21 september tot 27 oktober. Door middel van de Rakuten Drone-app kunnen consumenten producten bestellen bij de Seiyu Livin Yokosuka Store, waarna deze door de Rakuten UGV ("Unmanned Ground Vehicle") worden bezorgd. Eerder dit jaar sloten JD.com en Rakuten een overeenkomst om de bezorgrobots te ontwikkelen. Een van de eerste locaties waar de robots werden ingezet was op het eiland Sarushima in de baai van Tokyo.
Bron: retailanalysis.igd.com
China: JD breidt uit met sociale e-commerce
De Chinese e-commercegigant JD.com is begonnen met een nieuw sociaal platform onder de naam Jingxi. Jingxi maakt groepskortingen mogelijk voor consumenten in kleine en middelgrote steden in China. Het bedrijfsmodel van het platform nodigt consumenten uit om samen met vrienden zo forse kortingen te regelen. Het platform lijkt op dat van concurrenten, zoals Pinduoduo en Juhuansuan. “We gaan onze WeChat omgeving diversificeren en verrijken met een nieuw model voor kleinere steden. We richten ons hierbij met name op vrouwelijke consumenten en consumenten met een lager besteedbaar inkomen", aldus JD Retail-CEO Lei Xu over Jingxi.
Bron: insideretail.asia
Maleisië verandert in cashvrije samenleving
Volgens onderzoek van Visa is Maleisië in rap tempo aan het veranderen in een cashvrije samenleving. 70% van de consumenten heeft de voorkeur voor retailers die digitale betalingen accepteren, in plaats van winkels waar alleen met contant geld kan worden betaald. Het rapport Visa Consumer Payment Attitudes Study 2018 illustreert de trend voor digitale betalingen aan de hand van statistieken van het eigen VisaNet. Dit is een wereldwijd netwerk voor betrouwbare digitale betalingen. “De totale waarde van de uitgaves van consumenten via Visa en het aantal transacties is jaar op jaar met dubbele cijfers gestegen. Er zijn echter nog veel mogelijkheden voor groei, gezien betalingen met contant geld nog steeds worden toegepast bij 60% van alle uitgaves van consumenten in Maleisië”, aldus Ng Kong Boon van Visa Malaysia. Digitale betalingen vinden vaker plaats bij grote winkelcentra (65%), supermarkten (60%) en betalingen van rekeningen (57%).
Bron: themalaysianreserve.com
VS: "Consument let meer op gemak en tijd"
Retail-expert Katherine Black hield tijdens de conferentie Groceryshop in Las Vegas een presentatie over hoe consumenten tijd als schaarste zien. Volgens Black, die aan KPMG verbonden is, geven consumenten weliswaar bij enquêtes vaak aan dat ze prijs van doorslaggevend belang vinden bij boodschappen, maar zijn er ook andere factoren die een rol spelen. "Consumenten denken bij het doen van boodschappen niet alleen na over hoeveel geld ze besteden, maar ook over hoeveel tijd. Tijd is misschien wel het meest democratische actieve middel dat we hebben. We hebben allemaal misschien een verschillend inkomen, maar we hebben ook allemaal precies evenveel tijd in de week", aldus Black. De expert denkt daarom dat hoewel consumenten het niet altijd bij enquêtes aangeven, ze onbewust ook naar gebruiksgemak bij het inkopen van boodschappen zoeken.
Bron: canadiangrocer.com
Breakfast Club of Canada en Walmart beginnen campagne voor ontbijt voor scholieren
Breakfast Club of Canada is in samenwerking met Walmart begonnen met de jaarlijkse campagne voor ontbijt voor scholieren. De campagne komt erop neer dat klanten van Walmart geld kunnen doneren door als het ware het ontbijt van een scholier aan hun boodschappenrekening toe te voegen. De donaties kunnen zowel in fysieke winkels als via het online platform van Walmart worden gegeven. De campagne loopt tot 4 oktober. De ontbijtmaaltijden die via dit programma worden gefinancierd kosten CA$2 (€1,37) per stuk. Walmart hoopt voor het eerst in de 17 jaar dat deze campagne wordt ingezet een mijlpaal te behalen door CA$50mln (€34,2mln) aan donaties te verkrijgen.
Bron: newswire.ca
VS: Trader Joe's breidt uit in Kansas en North Carolina
De steeds populairder wordende supermarktketen Trader Joe's heeft verspreid over de VS nieuwe winkels geopend. Er zijn nieuwe locaties opgezet in Little Rock, Arkansas; Miami Beach, Florida; Meridian, Idaho; Nashville, Tennessee en Brookfield, Wisconsin. De keten heeft ook plannen voor twee nieuwe vestigingen in Kansas en North Carolina. Eerder werd al bekend gemaakt dat Trader Joe's een supermarkt zou openen in Wichita, Kansas, hoewel toen nog niet bekend was gemaakt wanneer dit zou gebeuren. Deze datum is nu vastgesteld op 11 oktober. De winkel in Wichita bevindt zich op de locatie van een voormalige Fresh Market-vestiging.
Bron: delimarketnews.com
Canada: Online winkel stopt met plastic waterflesjes
Op basis van een enquête onder consumenten gaat de Canadese online supermarkt SPUD.ca stoppen met de verkoop van wegwerpplastic, zoals waterflesjes. Volgens CEO Peter van Stolk wordt het plastic afvalprobleem door Canadese consumenten gezien als de grootste zorg voor de toekomst. De online retailer loopt daarmee vooruit op de Canadese overheid, die in 2021 een actieplan in wil zetten om plastic afval te verminderen. Als eerste stap is SPUD.ca gestopt met het aanbieden van plastic waterflesjes. Bronwater is nu alleen nog verkrijgbaar in glazen flessen of aluminium blikken.
Bron: newswire.ca
VS: Harbor Wholesale Foods neemt aandeel in Food Services of America (FSA)
Het in Lacey, Washington gevestigde Harbor Wholesale Foods neemt een aanzienlijk aandeel in de activiteiten in Seattle van Food Services of America. Harbor Wholesale Foods krijgt onder andere het distributiecentrum van FSA in Kent, Washington in handen. Harbor wordt verantwoordelijk voor en deel van de klantenbasis, waar de faciliteit in Kent op dit moment aan levert. Dit betreft onder andere zo'n 1.700 onafhankelijke restauranthouders. Het personeelsteam van FSA Seattle wordt inclusief de directie samengevoegd met de organisatie van Harbor. Hierdoor ontstaat een werkleger van 700 medewerkers.
Bron: harborwholesale.com
VS: Fairway opnieuw ter overname aangeboden
Fairway Market is wederom ter overname aangeboden. Drie jaar geleden klom de in New York gevestigde keten uit een faillissement dankzij nieuwe eigenaren. De investeerders achter de keten, waaronder Brigade Capital Management LP en Goldman Sachs Group Inc., zijn nu echter op zoek naar potentiële kandidaten, aldus anonieme bronnen via Bloomberg. Fairway heeft niet gereageerd met commentaar, nadat Bloomberg om reacties bij de keten vroeg.
Bron: progressivegrocer.com