Tholen - Voor de Griekse AGF-branche was de Rusland-boycot een hard gelag: Jarenlang waren de Russen immers een van de voornaamste importeurs van Grieks product. Voor de Grieken is het dan ook zaak nieuwe afzetmarkten te ontginnen, te beginnen in West-Europa. Momenteel zit de export van Grieks product weer in de lift en gloort er een mooie toekomst. Onder meer in Frankrijk, Duitsland, Scandinavië maar ook het Midden-Oosten groeit de vraag naar Grieks fruit, ziet Reginald Jordens van Vita World.
“Ik zie bij de Griekse teeltcoöperaties zeker bereidwilligheid om andere markten aan te boren”, begint de AGF-handelaar zijn relaas. Vita World ontstond vorig jaar rond deze tijd en werkt voornamelijk met grootaanbieders van het volledige Griekse fruitassortiment (met name citrus, steenfruit, kiwi, meloenen, granaatappelen en druiven). Momenteel beschikt het bedrijf reeds over afzetkanalen binnen de Poolse en Oost-Europese retail. “Op dit moment voeren we ook gesprekken met Duitse en Britse retailers”, aldus Reginald.
Geleidelijke innovatie
De afzet van grote volumes binnen de West-Europese retail vereist een andere aanpak dan Oost-Europa en Rusland. De gestelde voorwaarden ten aanzien van kwaliteitsmanagement, verpakkingen enz. zijn zeer strikt. Jordens ziet dan ook een geleidelijke cultuurverandering bij zijn Griekse leveranciers. “Ze staan er absoluut voor open, maar we merken dat het moeilijk is om de omschakeling te maken. Ook de verpakkingsindustrie en andere toeleveranciers moeten hier immers in meegaan. Dit seizoen hebben we al veel steenfruit in karton kunnen verladen in plaats van in ouderwetse houten kratjes zoals voorheen. Er is dus zeker sprake van innovatie.”
Op teeltniveau wordt er volgens Jordens eveneens volop geïnvesteerd in de toekomst. “Als we het hebben over citrus loopt Spanje duidelijk voor op Griekenland. Bij de druiven durven de Grieken echter wél met nieuwe rassen – voornamelijk Ara-variëteiten - te werken. Vergeet ook niet dat de Griekse coöperaties voornamelijk worden gevormd door traditionele teeltbedrijven van enkele hectares. Dat is natuurlijk een compleet andere bedrijfsstructuur dan in de meeste andere landen.”
Overzeese projecten
Naast het leveren van Grieks fruit aan de Europese retail, verwerkende industrie en groothandel houdt Vita World zich eveneens bezig met de export van Nederlands product naar Griekenland. Momenteel bouwt het jonge handelsbedrijf gestaag een netwerk op in overzeese gebieden om in de nabije toekomst ook grotere volumes aan bananen, meloenen en ananas etc. adequaat te kunnen leveren. “Afgelopen seizoen hebben we al Costa Ricaanse meloenen geleverd en dat gaan we ook komend seizoen weer doen. Ook gember lever ik jaarrond via een Chinese partner.”
Hoewel Jordens zijn bedrijf de komende jaren gestaag wil uitbreiden, zal het zwaartepunt vooralsnog op Griekenland en overzeese producten liggen. “Aan de afzetkant dienen zich natuurlijk wel nieuwe kansen aan. Scandinavië en Frankrijk zijn nagenoeg onontgonnen gebieden voor ons, maar natuurlijk zien we ook mogelijkheden in de Duitstalige landen”, bevestigt de importeur die op steenworp afstand van de Nederlands-Duitse grens gevestigd is. “Tot slot beschikken we ook over de eerste relaties in Dubai en het Midden-Oosten. Ook dat is een interessante groeimarkt.”
Voor meer informatie:
Reginald Jordens
Vita World BV
Catsstraat 36
7471XR Goor
0031618126248
[email protected]
www.vita-world.nl