Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Samenwerking Nederland en België wordt verlengd

Opnieuw EU-subsidie voor promotie Conference-peren in Duitsland en Oostenrijk

De Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) en het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserij Marketing (VLAM) hebben ruim 1,3 miljoen euro aan subsidie toegekend gekregen van de Europese Commissie voor de promotie van de Conference-peer in Duitsland en Oostenrijk. 

Met deze subsidie maakt de EU een vervolg mogelijk op de lopende Conference-campagne “Die leckere Birne aus Europa – Immer eine gute Idee”. De nieuwe campagne heeft een looptijd van drie jaar (2020 – 2022) en sluit naadloos aan op de huidige campagne. Vanaf 2020 zal de Conference-promotie zich niet alleen richten op de Duitse markt, maar voor het eerst ook op Oostenrijk.

The proof of the pudding is in the eating
De Nederlandse en Belgische fruittelers bundelen hun krachten al sinds 2012 voor de promotie van de Conference-peer in Duitsland. De kern van de promotie bestaat uit proeverijen op de winkelvloer zodat de consumenten de Conference echt leren kennen en proeven. Deze methode werpt zijn vruchten af. Conference is ondertussen de op een na meest gekochte perensoort in Duitsland. De Duitse consumenten eten nu (seizoen 2018/19) dubbel zoveel Conference als in 2012.

Heel Duitsland proeft Conference
Bij de start van de samenwerking in 2012 werd ingezet op de regio van NordRhein Westfalen. In de loop der jaren werden de acties uitgebreid naar het volledige Duitse grondgebied. De Europese steun maakt het mogelijk deze inspanningen vol te houden en nog verder uit te diepen. Regio’s kunnen nog fijnmaziger aangepakt worden.

De nieuwe campagne zal voor het eerst ook uitgerold worden naar Oostenrijk. VLAM en de fruitsector zien hier belangrijke opportuniteiten gezien de beperkte inlandse fruitproductie. De ervaringen die we opgedaan hebben in Duitsland kunnen worden uitgebreid naar Oostenrijk.

Heroriëntering afzet nodig
Het totale campagnebudget bedraagt bijna 1,7 miljoen euro. De EU financiert hiervan 80%, de Belgische en Nederlandse sector passen de overige 20% bij.

De EU-steun voor Conference is meer dan welkom voor de Belgische en Nederlandse perentelers. De handelsboycot door Rusland van Europese groenten en fruit en de Brexit brengen de telers in moeilijkheden. Een heroriëntering van de afzet is dringend en noodzakelijk. Daarbij wordt zowel gekeken naar afzetmogelijkheden binnen als buiten Europa.



Voor meer informatie:
NFO
+31(0)79 3681300

Publicatiedatum: