Sinds 1944 is Miss Chiquita het iconische symbool van Chiquita-bananen. Het bedrijf viert dit jaar de vijfenzeventigste verjaardag van deze 'first lady' van het bananenmerk en blikt hierbij terug op de vele gedaanten die zij de afgelopen 75 jaar heeft aangenomen.
Begin jaren veertig van de vorige eeuw werd Miss Chiquita geïntroduceerd om consumenten te leren hoe ze hun bananen het beste konden laten rijpen, pellen en eten. Toentertijd werden bananen namelijk nog beschouwd al een exotische fruitsoort. Het Chiquita-icoon werd mede beroemd dankzij de radio-jingle die op een bepaald moment wel 376 keer per dag via zenders in heel de Verenigde Staten te horen was. Miss Chiquita kreeg ook rolletjes in TV-programma's en films. In 1987 onderging de Chiquita dame een metamorfose door Oscar Grillo en nam zij de vorm van een temperamentvolle Latijns-Amerikaanse aan. Het bedrijf laat weten dat ondanks het veranderde uiterlijk door de jaren heen de missie van Miss Chiquita onveranderd is gebleven en dat is mensen laten zien hoe leuk gezond snacken kan zijn.
“We zijn heel blij dat we dit 75-jarig jubileum van ons icoon kunnen vieren, die zoveel betekend heeft voor ons merk," vertelt Jamie Postell, van Chiquita Noord-Amerika.
In 2017 vormde Miss Chiquita de inspiratie voor de schoenenlijn 'Let's Go Bananas' tijdens de London Fashion Week. Ze maakte ook deel uit van de Advertising Week Madison Avenue Walk of Fame in 2018. In 2019 ontving Miss Chiquita de eerste Pop Icon International Achievement Award tijden de Latijns-Amerikaans Advertising Week-verkiezing.