Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ierse Tesco-leveranciers verminderen voedselverspilling

Basket.jo werkt in Jordanië met Carrefour
Basket.jo, een populaire bezorgapp in Jordanië, gaat samenwerken met Carrefour. Vanuit vier vestigingen van Carrefour in Jordanië gaat Basket.jo online geplaatste bestellingen bezorgen. Eerder dit jaar ging Basket.jo al voor Carrefour aan de slag via de grootste hypermarkt die de retailgroep in Jordanië heeft staan. In plaats van dat er nu alleen producten uit deze hypermarkt kunnen worden besteld, heeft de app nu in totaal vijf verschillende Carrefour locaties vermeld staan. Door de spreiding van de online distributie kunnen de bezorgkosten worden verlaagd en kan de bezorgservice worden verbeterd. In de toekomst wordt de samenwerking verder uitgebreid naar nog eens 10 Carrefour-vestigingen, zodat met het einde van dit jaar vanuit 15 winkellocaties bestellingen worden verwerkt.
Bron: zawya.com 

VK: Sainsbury's maakt resultaten tweede kwartaal bekend
Sainsbury’s heeft zijn resultaten van het tweede kwartaal bekend gemaakt. In de periode van 12 weken tot 21 september wist de keten meer omzet te behalen in de categorieën voor levensmiddelen, kleding en algemene producten met respectievelijke toenames van 0,6%, 3,3% en 2,0%. De keten presteerde beter dan de rest van de sector en dan met name op het gebied van levensmiddelen. De totale retailomzet steeg met uitsluiting van de omzet van tankstations met 0,1%. De like-for-like-omzet daalde met 0,2%.
Bron: sainsburys.co.uk 

Ierse Tesco-leveranciers verminderen voedselverspilling
Twaalf grote leveranciers van Tesco in Ierland hebben officieel aangekondigd voedselverspilling significant te gaan verminderen. De huismerkleveranciers sluiten zich aan bij een programma van Tesco, waarmee de keten werkt aan de doelstellingen voor voedselverspilling voor 2030 zoals deze door de VS zijn opgesteld. De twaalf bedrijven gaan zelf hun mate van verspilling bijhouden en deze informatie regelmatig publiceren. Ook worden maatregelen tegen verspilling aangenomen. Tesco richt zich op doelstelling 12.3 voor duurzame ontwikkeling van de VN. Dit houdt onder andere in dat de verspilling in de komende tien jaar met de helft moet worden verminderd.
Bron: irishtimes.com 

China: Alibaba en Starbucks introduceren bestellen met stemactivatie
Alibaba en Starbucks hebben samen een besteldienst door middel van stemactivatie geïntroduceerd in China. Chinese consumenten kunnen nu via Tmall Genie, een speaker van Alibaba met stemactivatie, thuis koffie van Starbucks bestellen. De bestelling wordt verwerkt door het thuisbezorgplatform Ele.me, dat eveneens van Alibaba is. Vervolgens wordt het bestelde product binnen 30 minuten aan huis bezorgd. De nieuwe bezorgdienst stelt de consument in staat om de status van de bestelling in de gaten te houden. Ook is Tmall Genie verbonden aan klantenprogramma van Starbucks, zodat elk besteld product klantenpunten aan de Starbucks-rekening van de consument toevoegt.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Oekraïne: Novus investeert UAH161mln in nieuwe winkel
Novus Ukraine LLC (Kyiv), het moederbedrijf van de hypermarkt- en supermarktketen Novus en de buurtwinkelketen Novus Express, heeft op 21 september officieel de grootste vestiging van de Oekraïense retailgroep geopend. De vestiging in Kiev is in drie en een halve maand opgezet aan de hand van een investering van UAH161mln (€6,0mln). Naast de grootste fysieke winkel vormt de nieuwe locatie ook de grootste online winkel. Het is tevens de 28ste Novus-winkel in Kiev en de 36ste in de directe omgeving van de stad. Het assortiment bestaat uit 50.000 producten, waaronder 5.000 producten die exclusief door Novus worden geïmporteerd..
Bron: open4business.com.ua 

Thailand: grote ketens stoppen met plastic zakken
Grote retailers in Thailand hebben beloofd te stoppen met het verstrekken van plastic zakken. Volgens Varawut Silpa-archa, de Thaise minister van milieu hebben de ketens zich aangesloten bij een overheidsprogramma, dat onder andere inhoudt dat vanaf januari 2020 plastic wegwerpzakken in de ban worden gedaan. Het programma wordt ondersteund door 43 retailers, waaronder CPALL Pcl, dat in Thailand 10.000 7-Eleven-winkels beheert. Ook de grootste retailer van Thailand, Central Group, doet met het initiatief mee.
Bron: reuters.com 

Ahold-Delhaize wil verspilling met 2030 hebben gehalveerd
Ahold-Delhaize wil zich meer richten op het verminderen van voedselverspilling bij de eigen ketens. Met 2030 wil het bedrijf de verspilling van levensmiddelen met 50% hebben verminderd, wat overeenkomt met de wereldwijde doelstelling voor voedselverspilling. Ook gaat Ahold-Delhaize samenwerkingsverbanden met leveranciers aan om dit plan verder kracht bij te zetten. De nieuwe doelstelling van de retailgroep borduurt voort op initiatieven die in 2016 zijn opgezet. Toen gold als doelstelling een vermindering van verspilling van 20% met 2020. In dienst van dit streven heeft Ahold-Delhaize zich aangesloten bij het 10x20x30-initiatief van het World Resources Institute. Dit initiatief bestaat uit 10 internationale supermarktketens die met hun 20 grootste leveranciers voedselverspilling aanpakken. Het initiatief is mede opgericht door Ahold-Delhaize.
Bron: aholddelhaize.com 

VS: Fairway Market begint campagne voor Griekse producten
Fairway Market werkt samen met de in Griekse levensmiddelen gespecialiseerde leverancier Olive Roots aan een campagne voor producten uit het Middellands Zeegebied. De campagne heet "Eat Like A Greek" en loopt drie weken lang vanaf 27 september tot 17 oktober. Er zullen in winkels van Fairway levensmiddelen worden gedemonstreerd uit Griekenland en Cyprus, onder andere door telers die ter plekke toelichting over hun producten kunnen geven.
Bron: progressivegrocer.com 

Canada: Metro bouwt dc in Ontario
Metro is begonnen met de aanbouw van een gedeeltelijk geautomatiseerde logistieke faciliteit in Etobicoke in Ontario. Het nieuwe distributiecentrum is onderdeel van een grotere uitbreiding. Zo wordt op dezelfde locatie ook een faciliteit opgezet voor diepgevroren producten. Het plan wordt aan de hand van een investering van CA$400mln (€274,2mln) in twee fases uitgevoerd. De huidige faciliteit die nu op dezelfde locatie wordt gebruikt, kan zodoende in bedrijf blijven. Naar verwachting wordt het bouwproject in 2023 voltooid.
Bron: canadiangrocer.com 

CEO van keten in Hawaï overleden
Barry Taniguchi, de 72 jaar oude CEO van de in Hawaï gevestigde supermarktketen KTA Superstores, is onlangs overleden. Taniguchi behoorde tot de derde generatie van het familiebedrijf, dat uit zeven vestigingen bestaat. Taniguchi overleed aan complicaties van een plotselinge medische aandoening. Naast zijn werk als supermarktdirecteur maakte Taniguchi naam als voorvechter van lokale goede doelen, zoals voor onderwijs en teelt door particulieren.
Bron: staradvertiser.com 

VS: Aldi krijgt erkenning voor duurzame koelvakken
Aldi heeft de 2018 Store Certification Excellence-onderscheiding gekregen van het GreenChill Partnership van de Environmental Protection Agency. De onderscheiding is een erkenning voor het feit dat Aldi in het afgelopen jaar van alle Amerikaanse ketens de meeste GreenChill-winkelcertificaten wist te bemachtigen. Het GreenChill Partnership is een programma dat supermarkten helpt om over te schakelen op meer milieuvriendelijke koelsystemen. Retailers worden door het programma aangemoedigd om groene technologie te implementeren en de CO2-voetafdruk te verminderen. Aldi kreeg zijn eerste GreenChill-certificaat in 2015. In juni 2019 stond het aantal certificaten van de keten op 238. De winkels van Aldi hebben daarbij als gradering van het GreenChill Partnerschip een platinum status.
Bron: prnewswire.com 

Amazon neemt cloud-startup INLT over
Amazon.com Inc heeft de in cloud-technologie gespecialiseerde startup INLT voor een onbekend bedrag overgenomen. Door de overname kan Amazon handelaren op het eigen platform beter helpen om goederen van buiten de VS te importeren. INLT heeft ongeveer 12 werknemers en is gevestigd in Los Angeles en Philadelphia. De software die door het bedrijf wordt geleverd is bedoeld om importkosten beter te beheren “INLT is een slim en flexibel team, dat bedrijven helpt om de kosten voor het importeren van goederen naar de VS toe te versimpelen en te verlagen", aldus een verklaring van Amazon. "We zijn erg enthousiast om met dit team samen te kunnen werken aan de volgende generatie van oplossingen voor de partners van Amazon.”
Bron: reuters.com 

VS: Publix kondigt eerste vestiging aan in Nashville, Tennessee
Publix heeft de laatst tijd steeds meer nieuwe markten aangeboord. Zo heeft de keten uitgebreid in Virginia en Florida en is er over het algemeen meer grip gekregen op de markt aan de Amerikaanse oostkust. Publix zet dit tempo verder voort met zijn eerste winkel in het stadscentrum van Nashville in Tennessee. De nieuwe vestiging opent op 2 oktober zijn deuren. 
Bron: delimarketnews.com 

VS: Vakbond doet oproep tot boycot van FredMeyer winkels in Washington
UCFW Local 555, de vakbond die werknemers van FredMeyer winkels vertegenwoordigt, heeft een oproep gedaan tot een boycot van deze supermarktketen. De reden hiervoor zijn de voortslepende onderhandelingen over de nieuwe arbeidsovereenkomst. Deze onderhandelingen duren inmiddels al 15 maanden. "Als FredMeyer niet naar zijn werknemers wil luisteren, willen ze misschien wel naar luisteren naar hoe het klinkt als een supermarkt compleet uitgestorven is", aldus Jeff Anderson van Local 555.
Bron: kiro7.com 

Nieuwe Amerikaanse online supermarkt voor leden
Onlangs is de nieuwe Amerikaanse online supermarkt Move van start gegaan. Move werkt op basis van een lidmaatschap. Klanten die zich hiervoor aanmelden betalen jaarlijks een abonnement. Verder levert Move producten die direct van de leverancier afkomstig zijn, zonder dat er nog sprake is van tussenhandelaren. Op deze manier kan de online retailer zijn prijzen zo laag mogelijk houden.
Bron: prnewswire.com 

VS: 6 River Systems werkt samen met Soft Robotics
6 River Systems, Inc. (6RS) en Soft Robotics werken samen aan een oplossing voor de automatisering van orderpicking voor distributiecentra. Het systeem van 6RS en Soft Robotics combineert de mobiele robot van 6RS, genaamd Chuck, met de orderpick-oplossing SuperPick van Soft Robotics. Het sterke punt van Chuck is het gemak waarmee de robot in bestaande bedrijfsmodellen kan worden geïntegreerd. SuperPick heeft als voordeel dat het systeem een groot aantal verschillende producten kan verwerken, zonder dat hierbij de robots opnieuw moeten worden ingesteld. Het nieuwe volledig geïntegreerde systeem van 6RS en Soft Robotics is de eerste mobiele orderpick-oplossing die commercieel beschikbaar is.
Bron: businesswire.com 

Publicatiedatum: