De onzekerheid rond de Brexit houdt aan maar één ding is duidelijk: zodra het VK, op wat voor manier dan ook, de EU verlaat zullen er grote veranderingen plaatsvinden in de Britse im- en export. De haven van Antwerpen ziet hier nieuwe mogelijkheden in, zoals een verschuiving van ferry- naar containertransport.
Van vrachtwagen naar schip
Met bijna 17 mln ton vracht in 2018 is het VK de tweede grootste overzeese handelspartner van de haven van Antwerpen. Goederen die Europa binnenkomen of verlaten via veerhavens staan na de Brexit meer oponthoud en inspecties te wachten met duidelijke gevolgen voor de kosten en de transittijd. Ondertussen is er een groeiend tekort aan vrachtwagenchauffeurs.
Deze ontwikkelingen zullen onvermijdelijk een verschuiving met zich mee brengen van traditionele (bemande) vracht naar onbemande containervracht per schip. Om aan de behoeften van de handelaren, die per schip willen verladen te voldoen, spant de haven van Antwerpen zich in om z'n scheepsverbindingen met het VK uit te breiden. Antwerpen heeft al verbindingen met 9 Britse en Ierse havens en deze diensten zullen in de toekomst belangrijker worden.
Ervaring in non-EU handel is voor veel logistieke dienstverleners in de haven van Antwerpen een voordeel. Dankzij het grote tekort aan opslagcapaciteit voor alle soorten vracht kan de haven ook voor een bepaalde tijd als buffer dienen.
Voor meer informatie:
Port of Antwerp
Tel: +32 (0)3 205 20 11
www.portofantwerp.com