De avocadoprijzen zijn op Zuid-Afrikaanse groothandelsmarkten 200% hoger dan vorig jaar. De gemiddelde aardappelprijs is 22% hoger en die van wortelen 20% lager dan in dezelfde periode van vorig jaar, zo blijkt uit gegevens over de van marktanalysebureau AMT.
AMT is gespecialiseerd in het maken van analyses en prognoses voor de Zuid-Afrikaanse AGF-sector (inclusief de graansector en veehouderij), financiële instellingen, de overheid, landbouwcoöperaties en particulieren.
Het bureau wordt geleid door landbouweconoom dr. Johnny van der Merwe, die verantwoordelijk is voor de marktrapporten (en prijsprognoses) die wekelijks, maandelijks en per kwartaal aan abonnees worden verstuurd.
Rapporten geven beeld van wat er leeft op de markt
“Ik heb een voorliefde voor de AGF-sector ontwikkeld. In Zuid-Afrika is deze sector nauw verbonden met het vrijemarktsysteem," legt Van der Merwe uit, die in 2016 de leiding van AMT overnam. "Prijsbewegingen binnen het AGF-systeem zijn zeer veranderlijk en natuurlijk willen we weten wat de redenen achter deze prijsbewegingen zijn. Ik vind dat het in marktrapporten vaak ontbreekt aan informatie over de sfeer op de markt zelf en daarom ben ik gaan praten met marktagenten op verschillende markten in heel Zuid-Afrika."
Foto: Tshwane Municipal Markt
Hij maakt een raming van de gewogen gemiddelde landelijke prijzen voor een breed scala aan groenten en fruit (32 producten in het rapport dat maandelijks verschijnt) om het aandeel van iedere categorie in de afzet weer te geven.
Uit het rapport van vorige week bleek bijvoorbeeld dat aardappelen van goede kwaliteit momenteel schaars zijn, zoals marktagenten al aangaven. Hierdoor zijn de prijzen gestegen. Op de tomatenmarkt staan de prijzen onder druk omdat in Zuid-Afrika de zomer aanbreekt.
"Marktagenten voelen de trends binnen de verschillende categorieën zeer goed aan," merkt hij op. Het rapport is met name gericht op de belangrijkste AGF-categorieën.
Wekelijkse prijzen sterk beïnvloed door vraag
“Over het algemeen is het zo dat volume en prijs elkaar negatief beïnvloeden. Het is interessant om te zien dat op de korte termijn de vraag de voornaamste factor is. In de eerste en laatste weken van de maand zijn zowel de hoeveelheden als prijzen doorgaans hoger, wat erop wijst dat dit onder invloed van de vraag is."
"De rapporten daarentegen zijn gebaseerd op een langere periode en tonen aan dat een grotere aanvoer in verband staat met prijsdalingen, volgens het traditionele patroon van vraag en aanbod."
Marktinformatie voor kleinschalige teeltbedrijven
“Het delen van marktinformatie met kleine telers is iets dat mij zeer na aan het hart ligt," vertelt Van der Merwe. "In de provincie NorthWest bevinden zich veel kleinschalige teeltbedrijven die gunstig gesitueerd zijn ten opzichte van de provincie Guateng. We versturen onze marktrapporten per sms ook aan deze kleine bedrijven zodat zij beter geïnformeerde keuzes kunnen maken met betrekking tot de markt. Op basis van deze informatie kunnen zij niet alleen voordeel behalen maar bijvoorbeeld ook de kwaliteit van hun producten verbeteren wanneer er lage prijzen voor worden betaald."
De feedback die het bedrijf van zowel van het provinciale departement van landbouw als van de telers zelf hebben gekregen, was zo positief dat het nu in overleg is om haar diensten ook aan kleine teeltbedrijven in andere provincies aan te bieden.
"We hebben gemerkt dat de groententeelt veel potentie voor ontwikkeling biedt. De beschikbaarheid van land is een belangrijke beperkende factor voor kleine agrarische ondernemingen, zoals bijvoorbeeld de oppervlakte die nodig is om vee te houden. Met de teelt van groenten en fruit kan men echter ook op een kleiner perceel starten. Toch moeten ook kleine teeltbedrijven in staat worden gesteld om hun activiteiten uit te breiden."
Van der Merwe maakt ook wekelijks video's waarin een overzicht van de markt wordt gegeven en die telers en ambtenaren bij hun besluitvorming kunnen helpen. Hij zou deze video's graag op grotere schaal delen.
“Ik wil mensen aan de praat krijgen over de markt”
“Ik wil mensen enthousiast maken voor onze markt en hen erover aan de praat krijgen," zegt hij. Van der Merwe groeide op een schapenbedrijf in het zuiden van Vrijstaat. Hij leert dus iedere dag nog iets bij over de dynamische AGF-sector.
Foto: Tshwane Municipal Markt
Na zijn overname van het bedrijf drie jaar geleden, begon hij met het verbeteren van de datasystemen, een aspect waar hij duidelijk een passie voor heeft. Wanneer hem nu gevraagd wordt wat de hoogste avocadoprijs tot nu toe in Zuid-Afrika was dan voert hij een Excel-formule in om ons te vertellen dat deze €2,30 per kilo bedroeg. Dit jaar bereikte de prijs halverwege januari een hoogtepunt met €1,60 per kilo. De huidige prijs van €1,33 per kilo is 21% hoger dan die van vorige week. Dit komt omdat de aanvoer geleidelijk afneemt.
"We geven een onafhankelijke en eerlijke mening. We hebben met niemand wat te maken. Mij maakt het niet uit of prijzen dalen of stijgen. Mijn missie is om informatie te bieden waarmee telers waarde aan hun marktstrategie toe kunnen voegen."
Voor meer informatie:
Dr Johnny van der Merwe
AMTrends
Tel: +27 73 140 2698
Email: [email protected]
https://amtrends.co.za/