Al sinds 1948 verpakt en distribueert groothandel Van der Lem groenten en fruit in opdracht van hun klanten. “We doen wat de klant ons vraagt”, vertelt Mike Tesselaar (Inkoop en Verkoop). “En de vraag vanuit de markt is veranderd, klanten willen innovatieve en duurzame verpakkingen. Daarom kozen wij voor de Sleever van JASA.”
Mike Tesselaar
Vroeger was alles anders. Het traditionele familiebedrijf Van der Lem - gespecialiseerd in het rijpen van bananen, en het verpakken en transporteren van groenten en fruit - leverde drie generaties geleden aan particulieren die vanuit huis producten verkochten, of aan kleine speciaalzaken. Langzamerhand groeide Van der Lem, evenals het klantenbestand. Mike vertelt: “Onze klanten zijn tegenwoordig voornamelijk supermarkten, maar ook nog de traditionele groentezaak en restaurants.”
Veranderende markt
Niet alleen het klantenbestand wijzigt in de loop der jaren, ook de vraag vanuit de markt verandert. Plastic verpakkingen waren tot een aantal jaar geleden normaal, maar dat is tegenwoordig wel anders. “Onze klanten zoeken alternatieven voor de enorme hoeveelheden plastic die in verpakkingen gebruikt worden. Daarom zochten we een innovatie op dit gebied.”
Traditioneel verpakken
De markt vraagt al een tijd om verandering, waarbij plasticvrij de grootste trend is. “Veel van de producten die wij verpakken worden nog op de traditionele manier verpakt, omdat er geen alternatieven zijn. Sinaasappelen worden bijvoorbeeld verpakt in netten, en daar is niet makkelijk een andere oplossing voor te bedenken. Van der Lem is serviceverlenend, maar het moet wel mogelijk zijn.” Dat neemt niet weg dat Van der Lem openstaat voor innovatie, en dat is waar de Sleever van JASA om de hoek komt kijken.
JASA’s Sleever
Op het moment dat Van der Lem rondkijkt naar nieuwe mogelijkheden om een van hun hoofdproducten, appelen, te verpakken, klopt JASA aan met een innovatie: de Sleever, een allround oplossing voor alle schalen. “JASA benaderde ons op precies het juiste moment, toen vanuit de markt de vraag kwam om appels op een andere manier te verpakken. De Sleever bleek hier wat ons betreft perfect voor te zijn. Het sleeven wat we nu doen is echt iets innovatiefs ten opzichte van andere producten die we verpakken. Een mooie stap vooruit.”
Samenwerking met JASA
Dit is niet de eerste keer dat Van der Lem met JASA in het bootje stapt. “JASA en Van der Lem begeven zich al vele jaren op dezelfde markt, waardoor we elkaar al langere tijd kennen en samenwerken. Sinds 2017 staat hier een citruslijn van JASA, waar we heel tevreden over zijn.” Waarom Van der Lem weer voor JASA koos? “De samenwerking met JASA is goed. Bij JASA kunnen ze snel schakelen, service verlenen, en zijn ze klantgericht. We kozen voor JASA omdat we weten hoe JASA in elkaar steekt en te werk gaat.”
Door de zure appel heen bijten
De Sleever draait en de appelverpakkingen liggen in de supermarkt. Het proces duurde in totaal zes maanden, zoals gepland. “Het proces is goed verlopen. Zoals altijd met nieuwe producten heb je in de opstartfase te maken met kinderziektes. In ons geval is de uitdaging dat appels aan bomen groeien, en daardoor nooit even groot zijn. Je moet goed nadenken over de vraag hoe je alle afwijkingen tot op de millimeter goed op kunt vangen. Door die verschillende groottes heb je te maken met verschillende soorten sleeves en verschillende soorten schalen.”
Progressie
De machine draait naar tevredenheid, maar in de visie van JASA kan het altijd beter. De komende tijd blijven we de machine optimaliseren in nieuwe functionaliteiten, waardoor hij extra gebruiksvriendelijk wordt. En dan door naar de volgende innovatie? “Nee hoor, de Sleever is echt iets innovatiefs en daarmee is het nu wel even goed. We kunnen voorlopig weer even vooruit.”
Bron: JASA Packaging Solutions