Om de efficiëntie van de port calls in Rotterdam te verbeteren, werkt Ocean Network Express (ONE) sinds enkele weken met het digitale Port Call Optimisation-platform Pronto. De containerrederij ONE ontstond in 2018 uit de fusie van de voormalige Japanse rederijen K-Line, NYK Line en MOL. Ook in de Rotterdamse haven zijn de knalroze schepen van ONE inmiddels een vertrouwd beeld.
ONE behoort momenteel tot de zes grootste carriers ter wereld. In Londen wordt de Vessel Planning voor Europa gedaan. In Rotterdam verzorgt het team van Robin de Puij, Head of Operations, de lokale monitoring van de ONE-schepen in de Rotterdamse haven en het contact met de terminals. De rederij heeft zo’n 350 calls per jaar op Rotterdam, wat betekent dat er ongeveer één ONE-schip per dag in de Rotterdamse haven aankomt.
Port Call Optimalisatie
“We waren op zoek naar een platform om de aanloop naar en de afhandeling van onze schepen in de Rotterdamse haven beter te kunnen monitoren, analyseren en optimaliseren”, motiveert De Puij de keuze van ONE voor Pronto. “Meerdere partijen bieden hiervoor oplossingen aan, maar wij vinden Pronto op dit moment de beste en meest doorontwikkelde optie. Er zitten goede dashboards, warning- en analysetools in. Aan dit platform heeft de hele haven wat, op voorwaarde dat alle bij een port call betrokken partijen het vullen met informatie. Dit schept mooie kansen om kostenbesparingen en milieuvoordelen te realiseren.”
Just-in-time
Schepen die wachten en stilliggen, kosten veel geld. Voor ONE is het dan ook belangrijk dat de schepen just-in-time in de Rotterdamse haven aankomen. De Puij: “Soms vaar je te snel, waardoor je de volgende haven te vroeg bereikt en voor anker moet gaan. Dit leidt naast wachttijden tot een onnodig hoog brandstofverbruik. Daarom willen we op voorhand weten hoeveel tijd we hebben tot de volgende haven. Via Pronto krijgen we informatie om de Rotterdamse haven just-in-time bereiken.”
Operaties versnellen
Daarnaast kan ONE via Pronto de operaties in de haven volgen, meten en analyseren. “Wij willen ons aan onze vaarschema’s kunnen houden. Hiertoe moeten in de havens alle activiteiten rondom een port call tijdig en volgens planning worden uitgevoerd. Naast de ankertijd willen we ook de tijd verkorten tussen het einde van de operaties op de terminal en het vertrek van het schip. Om dit te bereiken, willen we graag eerder inzicht hebben in de aankomst en vertrektijden van bunkerboten, afvalinzamelaars en nautisch dienstverleners. Natuurlijk moet ook het laden en lossen van de containers vlot verlopen. Het is dan ook goed om te zien dat steeds meer terminals in Rotterdam via Pronto informatie aanleveren over hun operatietijden. Voor ons is dit essentieel om de haven snel te kunnen verlaten en tijdig aan de volgende haven te kunnen melden dat we eraan komen. Ook de terminals zelf profiteren hiervan. Naarmate zij sneller en accurater schepen kunnen afhandelen en uitwisselen, gaat hun productiviteit omhoog.”
Sterke analysetools
De eerste ervaringen met Pronto zijn positief, meent niet alleen het Rotterdamse ONE-team, maar ook het team in Londen. Via een wekelijkse call zijn ‘Rotterdam’ en ‘Londen’ het werken met Pronto nog aan het finetunen. De eerste verbeteringen qua wachttijd reductie zijn volgens De Puij al zichtbaar. “Daar hebben we met z’n allen hard aan gewerkt. We worden hierbij goed ondersteund door de ontwikkelaars van Pronto. Het platform biedt mogelijkheden om port calls achteraf te analyseren. Wat was het doel en hoe is de daadwerkelijke uitvoering verlopen? Op basis hiervan kunnen we verbeterstappen zetten, waarbij we niet alleen naar andere partijen maar ook sterk naar onszelf kijken. Aangezien we in alliantie varen zou het mooi zijn om via Pronto op termijn ook inzicht te hebben in de schepen van onze partners. Hiervoor moeten we elkaar wederzijds toestemming geven.”
Innovatieve oplossing
“Een platform als Pronto is bevorderlijk voor het functioneren van de Rotterdamse haven”, besluit De Puij. “Betere voorspellingen en een hogere snelheid leveren een bijdrage aan de Rotterdamse havengemeenschap. Een belangrijke voorwaarde is dat alle betrokken spelers informatie delen. Nóg mooier zou het zijn als ook omliggende havens hierin meegaan.” Ook op het hoofdkantoor van ONE in Singapore wordt het werken met Pronto met belangstelling gevolgd. “Ons hoofdkantoor wil inzetten op innovatie en Pronto sluit hierbij aan. Natuurlijk zullen de makers van dit platform continu moeten blijven nadenken over de verdere ontwikkeling ervan.”
Bron: Port of Rotterdam