Gasten geven de zelfstandige ondernemers in horeca en catering de beste beoordeling. Dat blijkt uit onderzoek van More2Market en @FoodClicks. In het onderzoek Out-of-Home Shopper Monitor bevinden zich enkele opvallende stijgers en dalers in de foodservicemarkt.
Gemaksupermarkt AH to go heeft de toekomst en lijkt aan een opmars bezig in de voorkeur van de gast/consument. Burger King was het afgelopen jaar juist bezig aan een duikvlucht. Ook cateraar Eurest doet het niet zo goed bij de gasten. Met een NPS van -5% is hun waardering nog lager dan die van werknemers die het helemaal zonder catering bij de baas moeten stellen (-4%). NPS, de Net Promoter Score, is het saldo van aanbevelingen (waardering van 9 of 10) min de ‘detractors’: 6 en lager.
Verbetering door innovatie
De NPS van AH to go steeg van 4% in het tweede kwartaal van vorig jaar naar 29% in Q2 van 2019: 24% hoger. De keten met 84 vestigingen op locaties met veel passanten, waaronder 39 NS-stations, schrijft die verbetering zelf toe aan innovatie. Blijkbaar speelt de formule steeds beter in op de wensen van de gehaaste jonge consument. 47% van de klanten is jonger dan 30 jaar.
Anders stijgers zijn Bakker Bart (+5% punten) en Ikea (+4% punten). Burger King liet de grootste teruggang zien: de waardering daalde in deze periode met 29% tot -13%. Gasten werd ook gevraagd naar hun oordeel over sfeer, waarbij tapasketen La Cubanita het beste beoordeeld werd. De service van Subway en Starbucks staat ook in de top en de prijs van Ikea is de beste. Tot slot gaven gasten ook hun oordeel over kwaliteit: hierbij namen Starbucks en Subway opnieuw de leiding.
Voor meer informatie:
Rien de Kong,
More2Market
T: 0629563296
Steffen van Beek
@FoodClicks
T: 0653872505