Met een order van 32 Volvo FH I-Save trucks zet Hessing Logistiek in op brandstofbesparing en reductie van CO2-uitstoot. Hiermee wordt het wagenpark verder verduurzaamd. Volvo Trucks-dealer LVS Trucks zal de trucks leveren. De 32 trucks worden ingezet als vervanging van een deel van het bestaande wagenpark.
De nieuwe Volvo FH I-Save truck
Hessing Logistiek zet de Volvo FH 460 4x2-trekkers in voor geconditioneerd transport van levensmiddelen in Nederland, België en Duitsland. Na een uitgebreide oriëntatie viel de keus op de Volvo FH I-Save, vertelt directeur logistiek Rens van Brugge. “Een deel van ons wagenpark moet worden vernieuwd en op voorhand hadden we een aantal criteria: veiligheid, duurzaamheid, de mening van chauffeurs, de serviceorganisatie en het brandstofverbruik. We gaan met deze trucks namelijk flink wat kilometers maken, zo’n 190.000 per jaar. We hebben een tender gedaan waarbij we vijf merken met elkaar hebben vergeleken. Op alle punten kwam Volvo er als beste uit.”
Verduurzaming van het transport
De Volvo FH I-Save biedt Hessing Logistiek de mogelijkheid om het transport verder te verduurzamen. “We zijn Lean & Green-gecertificeerd en het is dan ook ons doel om de impact op het milieu zo laag mogelijk te houden”, vertelt Van Brugge. “De order van 32 Volvo FH I-Save sluit hierbij aan.”
De Volvo FH I-Save combineert brandstofefficiency met optimale rijprestaties. De nieuwe D13TC-motor, de meest brandstof efficiënte motor voor lange afstanden van Volvo Trucks ooit, en brandstofbesparende functies zorgen voor een reductie van het brandstofverbruik die kan oplopen tot 7 procent in vergelijking met de vorige generatie Euro 6-motoren van Volvo Trucks. Daarmee is het de ideale oplossing voor hoge jaarkilometrages.
Turbo Compound
De D13TC-motor verbetert de verbranding door middel van nieuwe, gepatenteerde zuigers met een gegolfd binnenwerk die de efficiency verhogen door warmte en energie naar het midden van de cilinders te leiden. Overtollige energie in de uitlaatgassen wordt vervolgens gebruikt om de motor aan te drijven via de Turbo Compound-unit, een extra turbine die in de uitlaatgasstroom is geplaatst. De D13TC-motor produceert tot 300 Nm extra koppel, wat betekent dat er minder toeren en brandstof nodig zijn om een constante snelheid aan te houden. Andere kenmerken van I-Save zijn onder meer de nieuwe brandstof efficiënte achterassen en het uitgebreide LH (Long Haul) Fuel-pakket, met onder andere het verbeterde I-See en I-Shift met geoptimaliseerde software.
Potentieel
Van Brugge: “We hebben tijdens de oriëntatie demo-trucks ingezet in onze operatie. Zo konden onze chauffeurs de trucks beoordelen. In het geval van Volvo was dat de I-Save Fuel Hero demo. Chauffeurs gaven aan dat het een fijne auto is qua rij karakteristiek en bedieningsgemak. Na de levering krijgen onze chauffeurs ook begeleiding om het potentieel van de trucks optimaal te benutten. Zo maken we gebruik van Dynafleet Fuel & Environment om nog meer inzicht te krijgen in prestaties van trucks en verbruikscijfers. Ook gaat een 'Fuel Coach' van LVS Trucks onze chauffeurs ondersteunen.”
Betrouwbare partner
Hessing Logistiek heeft een reparatie- en onderhoudscontract. “De kwaliteit van de serviceorganisatie is voor ons van essentieel belang. Wij zetten onze trucks 24/7 in en zeker bij geconditioneerd transport is elke minuut ongeplande stilstand er eigenlijk een te veel. Daarom willen we kunnen vertrouwen op een betrouwbare partner, waar we indien nodig meteen terecht kunnen. Bij LVS Trucks en Volvo Trucks hebben we dat vertrouwen, ook vanwege de goede samenwerking tijdens het aankooptraject.”
Bron: Hessing Logistiek