Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Afrucat

55% van appelen in Spaanse winkelschappen komt uit binnenland

In de Spaanse winkelschappen zijn de appelen van nationale afkomst goed voor ongeveer 55% van het totale aanbod. In de afgelopen jaren was er sprake van een langzame maar aanhoudende groei van dit percentage. De aanwezigheid van nationale peren overstijgt de 90%. Dat blijkt uit gegevens van 'Infolineal', een rapport dat onlangs gepresenteerd werden door associatie Afrucat, op de Landbouwbeurs San Miquel de Lleida.

Joan Serentill, voorzitter van het Comité voor Topfruit van de associatie, wees erop dat deze cijfers een positieve trend laten zien, maar dat ze sinds 2015, het jaar waarin de gegevens voor het eerst bijgehouden werden, slechts heel langzaam gegroeid zijn. Hij voegde toe dat hoewel sommige merken een positieve ontwikkeling vertonen en sterk inzetten op het nationale en lokale product, er andere merken zijn die de hoeveelheid importfruit hebben verhoogd.

Volgens Serentill biedt het huidige appelseizoen een kans voor de Catalaanse en Spaanse teelt vanwege de samenloop van twee factoren. Het gaat om de daling van 20% in de oogstraming voor appel in Europa (met een 44% kleinere oogst vanuit Polen) en de over het algemeen uitstekende kwaliteit van de Spaanse appel. In combinatie met de mogelijkheden die de samenwerking met supermarkten biedt, zou dit een jaar moeten zijn waarin de Spaanse markt heroverd kan worden en de waarde van dit product verhoogd wordt.

Een positief punt dat in het rapport naar voren kwam en dat Serentill wil benadrukken, is het gegeven dat er acht supermarkten zijn die boven het genoemde gemiddelde liggen. In drie van deze gevallen is het aandeel van nationale appelen zelfs 100%, terwijl de andere vijf een zeer positieve ontwikkeling laten zien en een duidelijke inzet op het nationale product tonen.

'Infolineal' is een studie van Afrucat, die elke vier maanden geactualiseerd wordt en informatie bevat over de belangrijkste merken in Lleida, Barcelona, Zaragoza en Madrid.

Klink op deze link voor de resultaten van de analyse van de herkomst van de appelen en peren in de Spaanse winkelschappen.

 

Voor meer informatie:

Asociación Empresarial de Fruta de Cataluña

Tlf: +34 973 220 149
[email protected]
www.afrucat.com

 

Publicatiedatum: