Tholen – De laatste week van september stellen de verschillende zaadveredelingsbedrijven traditioneel hun goed verzorgde proefvelden open voor telers en ketenpartners. Hazera pakte het dit jaar helemaal anders aan. In het veredelingsstation in Warmenhuizen werd een grote supermarkt nagebouwd, waar in totaal meer dan 130 rassen werden gepresenteerd zoals ze er in het schap of bij de AGF-specialist uit kunnen zien.
Frans van der Ploeg (r) gaat met een bezoeker in gesprek over de vele toepassingsmogelijkheden van broccoli, ontwikkeld door Landwaart Culinair
“Wij willen telers uitdagen om verder te kijken en na te denken over: “Waar past mijn product in?””, legt Frans van der Ploeg van Hazera uit. “In de keuken van de toekomst draait het steeds vaker om gemaksproducten. Misschien dat mensen in de weekenden nog zelf koken maar door de week wordt er vaker op een ‘makkelijke’ manier gekookt. Veelal met voorgesneden groenten, kant en klare salades of gerechten. Deze trend zien we al langer in Amerika.” Om bezoekers te laten zien wat er mogelijk is, had Hazera AGF-specialist Landwaart Culinair uitgenodigd om verschillende concepten uit te werken.
Gemaksproduct van Landwaart Culinair laat de toegevoegde waarde van de verwerker zien
De open dag draaide om de beleving. Middels de Experience Days bood Hazera een inspirerend platform voor telers, verwerkers en retailers en ging actief met bezoekers in gesprek om meer inzicht te krijgen in de verschillende wensen en behoeften, maar ook om belangrijke en interessante informatie en ideeën te delen. “Op deze manier kunnen we samen waardevolle en succesvolle samenwerkingen en rassen ontwikkelen”, aldus Frans. “We willen onze ketenpartners triggeren want waarom is merkbeleving bij water wel mogelijk en niet bij groenten en fruit?”
Bezoekers werden uitgenodigd voor smaaktesten
Wanneer het gaat om het succesvol introduceren van nieuwe producten, zoals paarse spitskool, Sensera tomaat en Friseline is samenwerking in de keten is cruciaal. “Wij kunnen zorgen voor de juiste genetica. De teler teelt daar een kwaliteitsproduct van met constante hoge kwaliteit, de ketenpartners zorgen voor snelle verwerking en distributie en de retail voor verkoop. Iedereen in de keten doet dus iets speciaals terwijl er in het schap weinig ruimte is om het verhaal te vertellen en het prijsniveau vaak leidend is. Nieuwe introducties zijn dus ingewikkeld en langdurig, je hebt de juiste partners nodig en die moeten elkaar ook nog leuk blijven vinden.”
Piet Steenks presenteerde verschillende concepten voor radijs
TB&S ziet kansen voor paarse spitskool als vervanger voor rode kool. Een smaakvoller product met een betere presentatie indien gesneden.
Het veredelingsstation in Warmenhuizen werd omgebouwd tot supermarkt
Voor meer informatie