De horecagroothandel Bidfood heeft doelen geformuleerd om verpakkingen binnen de foodservicebranche te verminderen en te verduurzamen. Om zoveel mogelijk impact te realiseren, start het bedrijf op korte termijn met het aanpassen van de verpakkingen van het eigen private label assortiment. Gelijktijdig gaat Bidfood in gesprek met leveranciers. Het bedrijf heeft per type verpakking eigen doelen opgesteld die begin 2021 gerealiseerd moeten zijn.
Bidfood gaat de verpakkingen structureel op verschillende niveaus screenen en beoordelen. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen drie soorten verpakkingen, die elk een ander doel dienen. Er is de primaire beschermende verpakking tussen product en buitenomgeving, de secundaire verzamel- of omverpakking die de producent aanbrengt en de tertiaire transportverpakking die Bidfood zelf toevoegt in het distributiecentrum. Per onderdeel wordt beoordeeld of de verpakking noodzakelijk, herbruikbaar en recyclebaar is en of de verpakking van lichter, minder of eenvoudiger materiaal vervaardigd kan worden.
Bron: Bidfood