Tholen - Liever steengoed zijn in een beperkt aantal producten, dan zoveel mogelijk producten voeren. Dat is het motto van Anjamar Fruit uit Malaga in een notendop. De Nederlander Oscar van Reisen trad vorig jaar aan als commercieel directeur van de Spaanse exotenproducent en importeur. "Mensen moeten ons kennen als specialist in bio-exoten."
Oscar (rechts) met Marcelo, de eigenaar van Anjamar Fruit
Avocado's staan bij de Spaanse producent stipt op nummer één. Het Spaanse bedrijf heeft zelf 30 hectare in Malaga en krijgt daarnaast aanvoer van gelieerde telers met een totaal areaal van 50 hectare. Spaanse Hass-avocado's biedt het bedrijf aan van november tot en met april. Daarnaast betrekt de importeur avocado's uit Marokko, Peru, Mexico en Kenia. "Retailklanten willen jaarrond werken met specialisten, daar spelen we op in."
Momenteel staat het Spaanse avocadoseizoen op punt van beginnen. "Het is weer een compleet ander jaar dan vorig jaar. Prijzen zijn al langere tijd erg hoog en stabiel. In feite zijn het ongelofelijk hoge prijzen. Met name de grote maten zijn erg beperkt beschikbaar", vertelt Oscar. "Naar verwachting zal de oogst in Spanje 10-14% lager uitvallen dan vorig jaar. Hoewel het noodweer hier niet zo erg is geweest, heeft windschade wel gezorgd voor de nodige uitval."
Volgens hem zit er nog veel rek in de avocadomarkt. "De markt is de laatste jaren weliswaar ongelofelijk gegroeid en ontwikkeld van niche naar commodity, maar de consumptie in Europa ligt met 1,2 kilo van conventionele avocado's nog aanzienlijk lager dan in landen als Mexico en Israël en ook de Verenigde Staten. Ook de Spaanse markt blijft nog achter bij landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland, al zie je wel een toenemende vraag vanuit kanalen als horeca en foodservice."
Om die reden investeert Anjamar Fruit fors in de avocadoproductie. Zo is de producent in een overzees project van 200 hectare biologische avocado's gestapt. Dat wordt echte een pareltje", belooft Oscar. "Wij hebben veel ideeën om de avocadoconsumptie verder te stimuleren. In de Verenigde Staten worden de avocado's bijvoorbeeld in verschillende rijpingsstadia in de winkel aangeboden. Op dat gebied valt er in Europa nog veel te winnen."
Het avocado-assortiment vult de Spaanse importeur aan met exoten als mango's, gember, gevlogen ananas, bananen (voor de Marokkaanse vestiging), limes en zoete aardappelen. "Het doel is om deze producten ook jaarrond te voeren in de toekomst. Waar mogelijk bieden we deze producten biologisch aan, maar omdat sommige gewassen nog in transitie naar biologisch zijn, bieden we ze ook conventioneel aan", vertelt Oscar.
Hij voorziet goede groeikansen voor biologische productie. "Kijk naar de Duitse retail waar de biologische gember momenteel de conventionele vervangt. In sommige Spaanse producten, zoals tomaten en komkommers, is het bio-aanbod de vraag inmiddels overschreden, maar dat zie ik bij de exoten nog niet zomaar gebeuren, gezien de toenemende vraag."
Anjamar richt zich op de Europese markt en heeft onder meer klandizie in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Scandinavië, Nederland, België, Frankrijk, Italië, Polen en de binnenlandse markt. "Wat ons wel kenmerkt, is dat we echt op zoek gaan naar de wensen van onze klanten. Zo innoveren we veel in verpakkingen en logistiek en zoeken we daar nieuwe wegen in. We zullen onder meer kartonnen in plaats van houten pallets gaan gebruiken. Ook importeren en vermarkten we luchtvrachtmango's in een volledig composteerbare doos. We kijken nu of we die ook voor ananas en avocado's in kunnen zetten!"
Voor meer informatie:
Oscar Quirinus van Reisen
Anjamar Fruits
Pol. El Viso, C/ Carabela, 31
Málaga-España
Móvil: +34667218555
Oficina: +34951081278
[email protected]
www.anjamarfruit.com