Het mangoseizoen is bezig in het Spaanse Málaga, de enige regio in geheel Europa waar dit exotische fruit onder optimale omstandigheden geteeld kan worden. Hoewel de oogst kleiner is dit jaar, is de afzet niet gemakkelijk verlopen in de eerste weken van het seizoen als gevolg van het grote aanbod vanuit derde landen. Brazilië heeft een groter aantal containers naar Europa verstuurd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat vertelt Martina Otten, commercieel directeur van Trops, het grootste teelt- en handelsbedrijf van mango in Spanje. Ongeveer 50% van de oogst van Spaanse mango is afkomstig van dit bedrijf.
“We ramen dat we dit jaar bij Trops tussen de 20 en 25% minder mango zullen oogsten, wat neerkomt op een volume van ongeveer 11.500 ton. Toch zullen we volgend jaar waarschijnlijk de 20.000 ton kunnen bereiken".
Ondanks het aanbod vanuit derde landen verlopen de programma's met supermarkten binnen en buiten Spanje tamelijk goed, volgens Martina. "De korte transittijd tussen het platteland van Málaga en de Europese markten maakt het voor ons mogelijk om op het optimale punt van rijpheid te oogsten. We oogsten, sorteren en verzenden het product naar de klant zonder dat het lange periodes in koelcellen ligt. Bovendien is de mango uit Málaga een in Europa geteelde exotische fruitsoort, met als gevolg dat hij duurzamer is en een lagere CO2-voetafdruk heeft dan mango's vanuit overzeese bestemmingen. Dat zorgt ook voor een grote interesse.
Beginnende honger naar mango in Spanje
Trops, een coöperatie met meer dan 2.800 leden, heeft dit jaar sterk geïnvesteerd in de campagne "El mango más mango" ("De meest echte mango"), met als doel om de consumptie van mango uit Málaga op de Spaanse markt te promoten. Hoewel deze markt nog relatief onbekend is met het fruit, heeft deze een groot potentieel.
“De mango is goed bekend op de groothandelsmarkten in Spanje, maar de consumenten zijn er nauwelijks bekend mee en zijn zich er nog niet bewust van dat Spanje zijn eigen teelt heeft op zo'n hoog niveau. Hoewel het fruit in Andalusië iets populairder is, aangezien het in die regio geteeld wordt, is men daarbuiten alleen in grote steden als Madrid en Barcelona wat beter bekend met dit fruit", stelt Alejandro Clavero, werkzaam bij Trops als commercieel manager voor de nationale markt.
"Daarom hebben we een promotiecampagne georganiseerd om bekendheid te geven aan onze mango via televisie, radio en sociale netwerken. Het doel hiervan is dat het merk Trops erkend wordt als een garantie voor een goede smaak, textuur en ervaring, in eerste instantie in Spanje".
“De campagne heeft een grote impact. Er is sprake van een aanzienlijke toename van de vraag in Spanje, zoals onze klanten van de belangrijkste groothandelsmarkten ons vertellen. Consumenten zijn op zoek naar de mango "van tv", de "meest echte mango'". Op de markt in Málaga is de mango-afzet in enkele weken tijd bijvoorbeeld verdubbeld, en op de markt van de Balearen hebben we ook een sterke toename van de afzet waargenomen".
"Het is ons doel om Spanjaarden te laten wennen aan het eten van mango, met name in de maanden september en oktober. Dat is de periode van het Spaanse mangoseizoen, waarin voornamelijk de Osteen, en in mindere mate de Keitt, een grote rol speelt. Wanneer we onze mango laten proeven door Spanjaarden zijn er maar weinigen die het niet lekker vinden. We zullen blijven exporteren, maar we zien een groot potentieel voor de Osteen mango in Spanje".
Voor meer informatie:
Martina Otten
Trops
+34 619313432
+34 952500462
[email protected]
www.trops.es