Italië: Etruria Retail-CEO bespreekt samenwerking met Carrefour
In een interview met het branchemagazine Distribuzione Moderna heeft Graziano Costantini, de directeur van Etruria Retail, toelichting gegeven over de samenwerking met Carrefour. Etruria Retail sloot zich bij Carrefour aan, nadat Auchan zich uit de Italiaanse markt terugtrok. Volgens Costantini zal Etruria baat hebben bij de samenwerking met Carrefour door middel van aanschafovereenkomsten, het sterke merk van Carrefour, de kwaliteit van het huismerk en de investeringen die Carrefour op het gebied van digitalisering heeft uitgevoerd. De directeur is van mening dat de de innovatie en het merk van Carrefour goed gecombineerd kan worden met de ervaring en lokale expertise van de retailers van Etruria. Zo wordt de aanwezigheid van Carrefour in Toscane verbeterd, gezien Etruria hier meer dan 200 winkels in bedrijf heeft. Daarbij betreffen de meeste vestigingen van Etruria kleine buurtwinkels met een oppervlak van tussen de 1.000 en 1.500 vierkante meter, wat met name vandaag de dag een relevant format is.
Bron: retailanalysis.igd.com
Slovenië: Mercator Group heeft sterke resultaten over 2018
De Sloveense Mercator Group wist in het fiscaal jaar 2018 tot een bruto cashflow vanuit bedrijfsactiviteiten te komen van €107,5mln. Jaar op jaar is dat een toename van 18,6%. In slechts twee jaar tijd wist het bedrijf zijn EBITDA te vergroten met 72,3%. Verder heeft Mercator in 2018 een netto omzet weten te genereren van €2,18mld, wat jaar op jaar een toename is van 1,2%. Het retailsegment van het bedrijf had 3,2% meer omzet. Het jaar werd afgesloten met een winst van €1,6mln. Verder wist Mercator zijn uitstaande schulden te verlichten met €97mln.
Bron: mercatorgroup.si
Cyprus: Papantoniou opent supermarkt in Nicosia
Papantoniou Supermarkets gaat een winkel openen in Nicosia, de hoofdstad van Cyprus. De aanbouw van de vestiging is bijna voltooid. Het familiebedrijf Papantoniou is dan ook van plan om de vestiging ergens in de komende maanden officieel te openen. Nicosia speelt een centrale rol in de Cypriotische supermarktsector, gezien 40% van de totale supermarktomzet van Cyprus hier wordt gegenereerd.
Bron: financialmirror.com
Ahold-Delhaize opent AIR-lab in Delft
Ahold-Delhaize heeft deze week in Delft zijn AI for Retail (AIR)-lab officieel geopend. De faciliteit is Delft is een uitbreiding van het AIR-lab in Amsterdam en is opgezet in samenwerking met de universiteit van Delft. Het doel van het lab is om onderzoek uit te voeren naar innovaties voor de retailsector op het gebied van robottechnologie en kunstmatige intelligentie.
Bron: aholddelhaize.com
Fors meer winst voor Tesco in Azië
Tesco heeft in Azië sterke resultaten geboekt. De winst nam met 54,1% toe tot £171mln (€192,2mln). De omzet steeg in deze markt jaar op jaar met 8,4% tot £2,56mld (€2,88mld), hoewel de groei bij een constante wisselkoers slechts neerkwam op 1%. De like-for-like-omzet daalde met 1,3% in verband met de verminderde afzet van algemene goederen. In Maleisië wist Tesco zijn resultaten te verbeteren door middel van prijsinvesteringen op het gebied van versproducten. In Thailand werd de distributie gestroomlijnd. Ook werd de winst hier verbeterd dankzij gefocuste marketingactiviteiten, waarmee kosten konden worden verminderd.
Bron: retailanalysis.igd.com
Spar opent 150ste Express-winkel in provincie Utrecht
Spar heeft onlangs in Eemnes in de provincie Utrecht zijn 150ste Express-winkel geopend. De winkel is geopend bij een tankstation en komt tegemoet aan de behoeftes van consumenten onderweg. Het assortiment bestaat uit een groot aantal levensmiddelen, waaronder verse broodproducten zoals verse sandwiches, pizza en pannenkoeken.
Bron: esmmagazine.com
VK: John Lewis dreigt te korten op huurkosten
John Lewis heeft gedreigd 20% minder servicekosten te betalen aan eigenaren waarvan het bedrijf winkelpanden huurt. John Lewis protesteert tegen de volgens het bedrijf onacceptabele toenames in jaarlijkse servicekosten. Deze servicekosten hebben betrekking op zaken als onderhoud, warmtevoorziening, veiligheid en personeel. John Lewis heeft ongeveer 20 vestigingen in overdekte winkelcentra. Het dreigement is bedoeld om de verhuurders te stoppen om deze kosten telkens te verhogen. "Nu we alles eraan doen om onze bedrijfskosten te verlagen, zien we ons helaas geconfronteerd met regelmatige verhogingen in de servicekosten, die we voor onze locaties in winkelcentra moeten betalen", aldus John Lewis in een verklaring.
Bron: theguardian.com
VS: Walmart bezorgt in oktober gratis
Walmart rekent in oktober geen extra bezorgkosten bij bestellingen van meer dan $50 (€45,77). Klanten kunnen bij het online bestellen van producten een speciale code invullen ("HOMEFREE"), die ervoor zorgt dat de bezorgkosten komen te vervallen. Deze code kan tot 31 oktober onbeperkt worden gebruikt. Normaal hanteert Walmart een toeslag van $7,95 (€7,28) voor bezorging op de volgende dag en een bedrag van $9,95 (€9,11) voor het leveren van bestellingen op de dag zelf. Hierbij geldt een minimum bestelbedrag van $30 (€27,46).
Bron: grocerydive.com
VS: Save Mart breidt partnerschap met KeHE uit
Save Mart en KeHE Distributors hebben hun samenwerking uitgebreid. Aan de hand van een meerjarencontract zal KeHE in de komende jaren werken als de primaire distributiepartner van Save Mart met betrekking tot bio-producten. Ook wordt het bedrijf de primaire distributeur voor categorieën zoals verse broodproducten, specialiteiten zoals kazen en andere delicatessen. “We zijn trots op de groei van Save Mart in de afgelopen jaren en kijken ernaar uit om onze strategie voor marktpenetratie verder voort te zetten. We hebben waardering voor ons partnerschap met KeHE en zijn enthousiast over onze verdere samenwerking in ons winkelnetwerk", aldus Trey Johnson van Save Mart. De supermarktketen heeft onlangs een grote vestiging geopend in de thuisbasis van Modesto, Californië.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Costco Wholesale meldt resultaten vierde kwartaal
Costco Wholesale Corporation heeft onlangs zijn resultaten voor de periode van 16 weken tot 1 september bekend gemaakt. Ook werd informatie vrijgegeven over het fiscale jaar, dat op dezelfde datum afliep. In het afgelopen kwartaal steeg de netto omzet met 7,0% van $43,41mld in 2018 tot $46,45mld (van €39,73mld tot €42,52mld). De netto omzet van het gehele fiscale jaar stond op $149,35mld (€136,7mld). Ten opzichte van de $138,43mld (€126,71mld) van vorig jaar is dat een toename 7,9%. De netto winst van het vierde kwartaal kwam neer op $1,1mld (€1,01mld). In dezelfde periode van vorig jaar was de netto winst $1,04mld (€950mln). Het vierde kwartaal werd negatief beïnvloed door een reserve die voor algemene kosten moest worden aangelegd. Deze reserve kwam bruto neer op $123mln (€112,6mln). Over het gehele fiscale jaar steeg de netto winst jaar op jaar van $3,13mld naar $3,66mld (van €2,86mld naar €3,35mld).
Bron: globenewswire.com