Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Britse retailers hebben ergste september ooit

Online supermarkten winnen steeds meer terrein in Europa

VK: Tesco investeert in tech-startup
Tesco heeft een vooralsnog onbekend bedrag geïnvesteerd in de startup Trigo. Trigo is gespecialiseerd in kassavrije retailtechnologie. Een woordvoerder van Trigo heeft onlangs bekend gemaakt dat het bedrijf een systeem op basis van kunstmatige intelligentie en 160 camera's heeft geïnstalleerd in een Tesco-vestiging vlakbij het hoofdkantoor dan de retailer. De technologie kan op deze manier worden getest met Tesco-werknemers. Trigo werkt ook samen met de Israëlische keten Shufersal om in de komende jaren alle 272 van de keten te moderniseren. De eerste Shufersal-vestiging die op deze manier wordt vernieuwd zal in het tweede kwartaal van 2020 van start gaan.
Bron: grocerydive.com 

België: Colruyt wordt testpartner van H2Haul-project
Colruyt is een actieve partner geworden van het H2Haul-project. De Belgische retailer gaat een vrachtwagen die onder dit project wordt ontwikkeld testen bij de dagelijkse logistieke processen van de supermarktgroep. Omdat Colruyt een diverse groep aan winkels beheert, kan er in verschillende hoedanigheden worden getest onder allerlei logistieke omstandigheden. Het doel is om meer te leren over hoe gewerkt kan worden met technologie op basis van waterstof. Waterstof geldt als een belangrijke duurzame brandstof voor de toekomst. Het H2Haul-project integreert waterstoftechnologie met vrachtwagens, zodat intensieve logistiek duurzamer kan worden gemaakt.
Bron: colruytgroup.com 

India: Al Madina Group opent eerste hypermarkt in Bengaluru
De in Dubai gevestigde Al Madina Group is met zijn eerste hypermarkt de Indiase markt opgegaan. De hypermarkt werd onlangs geopend in Bengaluru. De winkel heeft een oppervlak van 4.180 vierkante meter verspreid over twee verdiepingen en heeft parkeergelegenheid voor 150 winkels. Het assortiment van de winkel bestaat uit elektronica, huishoudelijke apparaten, kantoorgerei, speelgoed, kleding, maar ook versproducten van lokale telers, verse vlees en vis en andere levensmiddelen. Daarnaast heeft de winkel ook een eigen bakkerij.
Bron: thehindubusinessline.com 

Britse retailers hebben ergste september ooit
Britse retailers hebben de slechtste september ooit achter de rug. September gold als de slechtste maand sinds op zijn minst het midden van de jaren '90. Volgens statistisch onderzoek gaven consumenten minder uit aan retail en meer aan entertainment. Het British Retail Consortium gaf aan dat de omzet in september jaar op jaar met 1,3% is afgenomen. De gemiddelde groei van de afgelopen 12 maanden vertraagde tot 0,2%, wat het zwakste groeitempo ooit is sinds de BRC in 1995 deze statistieken begon bij te houden.
Bron: reuters.com 

Filipijnen: Manila krijgt grootste FamilyMart ter wereld
In Manila wordt binnenkort de grootste FamilyMart-vestiging ter wereld geopend. De winkel krijgt een oppervlak van 400 vierkante meter en zal worden beheerd door FamilyMart CVS. De winkel wordt specifiek ingericht om een jong en levendig publiek aan te spreken. Centraal in de winkel staat een toonbank voor levensmiddelen. "We steven ernaar om meer relevant te zijn voor deze markt", zegt algemeen directeur Bernard Suiza. “De spil van deze vestiging is de essentie van de buurtwinkel, namelijk gezonde, zelf bereide maaltijden." De strategie van FamilyMart CVS spitst zich vooral toe op dichtbevolkte delen van de Filipijnen. Het bedrijf krijgt hierbij ondersteuning van de leveringsketens van Udenna's F&B holdings.
Bron: insideretail.asia 

E. Leclerc breidt uit in Caribisch zeegebied
Het Franse E. Leclerc gaat uitbreiden op de Caribische eilanden Guadeloupe en Martinique. De markten op deze eilanden zijn vrij duur. Een gemiddelde winkelwagen is hier 12,5% duurder dan in de Franse thuismarkt. In 2009 werden op Guadeloupe grootschalige stakingsacties gehouden tegen de hoge prijzen, die een verlammende werking op de consumentenmarkt hadden. "Consumenten op deze eilanden wachten al jaren op ons", aldus CEO Michel-Edouard Leclerc tijdens een bezoek aan Guadeloupe. E. Leclerc gaat samenwerken met een lokale onderneming onder de naam Perfect Group. Samen werken de twee organisaties aan twee Super U-vestigingen en een hypermarkt in Guadeloupe, die vanaf januari 2020 in bedrijf zullen gaan. Ook worden er drie hypermarkten geopend op Martinique.
Bron: internationalsupermarketnews.com 

Online supermarkten winnen steeds meer terrein in Europa
Uit onderzoek naar het online segment van de Europese supermarktsector blijkt dat online supermarkten in Europa een inhaalslag maken. Koploper qua online supermarkten is het Verenigd Koninkrijk, hoewel het online marktsegment ook in Italië, Spanje en Frankrijk een inhaalslag aan het maken is. Dit blijkt uit het onderzoek "Role of Digital in Food Retailing", dat het marktonderzoeksbureau IDC in opdracht van het Nederlandse bedrijf Precima heeft uitgevoerd. Meer dan 92% van de retailers in Frankrijk, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk bieden online mogelijkheden. Voor iets meer dan een derde van deze retailers vormt de online omzet een aandeel van 11% van de totale omzet. Het onderzoek geeft ook aan dat het aantal consumenten dat gebruik maakt van online supermarkten in deze vier landen toeneemt. 30% van de ondervraagde consumenten geeft aan dat in het komende jaar minstens een kwart van de totale supermarktuitgaven online plaats zullen vinden. In 2018 gaf slechts 14% van alle ondervraagde consumenten dit als antwoord en in dit jaar 27%.
Bron: retail-week.com 

VK: Lidl opent 10 winkels rondom Manchester
De Britse tak van Lidl heeft plannen aangekondigd voor 10 nieuwe winkels in de omgeving van Manchester. De winkels worden in de komende drie jaar opgezet. Door de nieuwe winkels worden ongeveer 400 nieuwe banen gecreëerd. Eerder dit jaar opende Lidl al twee nieuwe winkels in Littleborough en Stretford. Op dit moment heeft de Duitse discountketen een netwerk van 30 winkels in de omgeving van Manchester. De grootste vestiging van Lidl in deze omgeving wordt op 17 oktober geopend bij City Tower, Piccadilly Gardens.
Bron: retailtimes.co.uk 

VK: Bestway Wholesale verbetert logistiek
Bestway Wholesale heeft zijn bedrijfsvoering herzien om zo de logistiek te verbeteren. Het bedrijf heeft hierdoor meer bezorgopties mogelijk gemaakt voor zijn klanten. Bestway Wholesale is bezig met het afronden van een logistiek project waarbij 23 van zijn meer dan 60 distributiecentra worden herzien. De verbeterde dc's hebben nu zones waar sneller kleine bestellingen worden samengesteld. Daarnaast hebben deze locaties meer laadzones. Verder hebben de betreffende logistieke centra ook een aanbod voor klanten die in de directe omgeving wonen. De rest van de meer dan 60 faciliteiten van Bestway Wholesale hebben nu extra ruimte, waarmee het aanbod kan worden geoptimaliseerd. Omdat bij deze locaties niet langer nog sprake is van het verwerken en bezorgen van bestellingen, kan bovendien de winkelervaring hier worden verbeterd. 
Bron: talkingretail.com 

Braziliaanse supermarktomzet neemt scherp toe in augustus
De omzet van de Braziliaanse supermarktsector is in augustus scherp toegenomen. Volgens sommige bronnen is de omzettoename de snelste van de afgelopen vijf jaar. De omzet van augustus impliceert dat het economisch herstel van Brazilië sterker wordt. Jaar op jaar was de supermarktomzet gestegen met 7,1%. Ten opzichte van de vorige maand kwam de toename neer op 4,25%. De statistieken waaruit dit blijkt zijn afkomstig van het branche-orgaan Abras. Volgens Abras was de omzetgroei van de eerste acht maanden van dit jaar 3,39%, wat de snelste groei sinds 2014 is.
Bron: reuters.com 

VS: Online supermarkt wordt persoonlijker
De Amerikaanse online supermarkt Hungryroot heeft zijn website verbeterd. De webwinkel, die op basis van een lidmaatschap werkt, heeft door middel van online enquêtes ervoor gezorgd dat de winkelervaring persoonlijker is geworden. Het bedrijf levert wekelijks bestellingen met op basis van een algoritme op maat gemaakte recepten, maaltijdideeën en suggesties voor boodschappenlijsten. Hierbij kan de consument via zijn lidmaatschap aangeven wat de voorkeuren zijn en welke allergieën een rol spelen. Naast de persoonlijkere aanpak heeft Hungryroot ook het assortiment uitgebreid. Het huismerkassortiment heeft nieuwe toevoegingen, zoals de merken Banza, RightRice, Beyond Meat, Freshe en Ozery. Het huismerkassortiment vormt 30% van het wekelijkse aanbod.
Bron: grocerydive.com 

VS: Stater Bros.-werknemers nemen nieuwe CAO aan
Werknemers van 172 Stater Bros.-vestigingen hebben ingestemd met een nieuw driejarencontract met de supermarktketen. Het nieuwe arbeidscontract tussen de Zuid-Californische keten en de vakbondsafdeling Local 324, die de werknemers vertegenwoordigt, werd onlangs op de website van de betreffende vakbond gepresenteerd. De directeur van Local 324, Andrea Zinder, bevestigde de ondertekening van het contract, hoewel ze verder geen toelichting wilde geven over de specifieke voorwaarden hiervan. Uit de presentatie van het contract blijkt dat de overeenkomst min of meer hetzelfde is als de nieuwe arbeidsovereenkomst die op 8 september werd gesloten tussen de ketens Albertsons, Ralphs, Vons en Pavillions en de vakbond United Food and Commercial Workers. Zinder gaf verder aan dat er door de vakbondsleden met een overweldigende meerderheid voor het contract werd gestemd, hoewel ze verder geen details gaf over het percentage aan voor- en tegenstemmers. 17.000 werknemers van Stater Bros. zijn bij de UFCW Local 324 aangesloten. 
Bron: pe.com 

VS: Costco verwacht gevolgen van importheffingen
Costco gaat uit dat de verhoogde importheffingen met betrekking tot China en EU gevolgen voor het bedrijf zullen hebben. Daarom heeft de groothandelaar zijn prijzen verhoogd. Prijsverhogingen zullen vooral nadelen hebben voor de afzet van grote producten, zoals meubelen. "Er zal iets van een impact zijn", aldus financieel directeur Richard Galanti. Costco probeert de gevolgen van de importheffingen op te vangen door de handel van bepaalde producten te versnellen voordat de nieuwe heffingen ingaan. Ook worden bestellingen van bepaalde producten verkleind en wordt er in sommige gevallen naar nieuwe exporteurs gezocht.
Bron: supermarketnews.com 

Amerikaans hooggerechtshof verwerpt beroep van Amazon
Het Amerikaanse hooggerechtshof heeft een beroep van Amazon.com om een geding te vermijden naast zich neergelegd. Amazon wordt aangeklaagd door zijn werknemers, die uitbetaald willen worden voor het grote aantal uren dat ze kwijt zijn aan een uitgebreid veiligheidsprotocol dat na de normale werkdienst plaatsvindt. Doordat de rechtbank het verzoek van Amazon heeft afgewezen, wordt het beroep van de werknemers onder de wetten van de staat Nevada nieuw leven ingeblazen. Vijf jaar geleden bepaalde het hooggerechtshof dat vergelijkbare claims onder federale wetgeving niet mochten plaatsvinden.
Bron: reuters.com 

Empire wordt officiële supermarkt voor Olympisch team van Canada
Het Olympische team van Canada heeft voor het eerst een eigen officiële supermarkt. Empire Company Ltd., dat als moederbedrijf onder andere verantwoordelijk is voor Sobeys, IGA, Safeway, Farm Boy, Foodland, FreshCo, Thrifty Foods en Rachelle Béry, werd op 7 oktober officieel aangekondigd als partner van het Olympisch comité tijdens een feestelijk evenement bij het kantoor in Mississauga, Ontario.
Bron: canadiangrocer.com 

Californische supermarktwerknemers stemmen in met nieuwe CAO
Leden van de vakbondsafdeling United Food and Commercial Workers (UFCW) 8-Golden State, die bij verschillende supermarktketens werkzaam zijn, hebben in een grote meerderheid ingestemd met de nieuwe arbeidsovereenkomsten. De betreffende ketens zijn Safeway en Vons van Albertsons en Save Mart, FoodMaxx en MaxxValue. De supermarktketens zijn verspreid over het noorden, midden en zuiden van Californië. De stembiljetten werden op 3 en 4 oktober geteld bij de kantoren van de vakbond in Roseville en Bakersfield in Californië. "Onze leden zijn positief over de nieuwe contracten, die als voorbeeld gelden voor wat er kan worden bereikt door goed te onderhandelen", aldus Jacques Loveall van de vakbondsafdeling.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: