Ruim de helft van de bedrijven heeft geen plan om te robotiseren, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau InfoResults in opdracht van evofenedex. Een reden hiervoor is dat bedrijven niet goed kunnen inschatten wat de toegevoegde waarde is. Ook is het prijskaartje van een dergelijke investering een probleem. Een ander opvallende uitkomst is dat de meerderheid van de ondervraagden er niet van uit gaat dat er banen verloren gaan door robotisering, maar dat het wel helpt bij het bestrijden van het personeelstekort.
Robert van Ree is, samen met William van der Aa, eigenaar van adviesbureau Servator Group. Beiden hebben samen vele honderden magazijnen bezocht in hun loopbaan. Nu helpen zij bedrijven die hun processen verder willen verbeteren, maar ook bedrijven die overwegen om te automatiseren en robotiseren. Zij herkennen het beeld wel. “De helft van de bedrijven geeft aan op de één of andere manier bezig te zijn met robotisering. Dat vind ik redelijk hoog”, aldus Robert in een reactie op de onderzoeksresultaten. “Robotisering is overal, kijk maar naar beurzen en bladen. Er is genoeg aanbod. Het is een populair item, zeker sinds 2012. Toen begon Amazon op grote schaal met robots te werken en zij hebben in hun distributiecentra nu meer dan 100.000 van die apparaten rondrijden.”
Toegevoegde waarde
Dat zijn aantallen die in Nederland nog onwerkelijk zijn. “Met zelfrijdende autonome karretjes, kun je het werk anders organiseren. Door goederen door robots naar de pickplaats te brengen, kun je af met heel wat minder orderpickers”, legt Robert uit. Dat klinkt natuurlijk mooi, maar volgens William is een dergelijke oplossing niet voor elk bedrijf weggelegd. “Je praat vaak over investeringen van minimaal een miljoen euro. De toegevoegde waarde wordt pas duidelijk bij verder stijgende personeelskosten.”
Afwachtend
Robert ziet ook de conservatieve houding van logistiek Nederland als remmende factor bij robotisering. “Waar Amerikanen en Aziaten bereid zijn om miljoenen te investeren in robotisering die zich nog op langere termijn moet bewijzen, wachten Nederlanders liever tot de prijzen gaan dalen. Het is een afweging die ook te maken heeft met een potentieel marktaandeel." Wat de twee heren wel opvalt, is dat met name logistiek dienstverleners wel in robots investeren. “Dat was juist een groep die altijd afwachtend was. Want als je een contract hebt voor drie jaar dan ga je niet investeren in materiaal met een terugverdientijd van acht jaar. Maar robots kunnen worden opgepakt en ingeladen voor een volgende klus. Bovendien kunnen zij de robots efficiënter inzetten, omdat hun klanten verschillende pieken hebben.”
Kantelpunt
Dat is een andere reden waarom bedrijven aarzelen. “Investeren om piekdagen in het jaar op te vangen, is erg kostbaar.” Automatiseren van het gemiddeld volume in een omgeving waar mens en machine samen kunnen werken, is veel interessanter. Pieken kun je dan met mensen opvangen. Waar precies het kantelpunt ligt, hangt af van het proces, de orderpatronen en van de gewenste flexibiliteit. Bovendien moeten ook de data op orde zijn. “Wie nog werkt met een geprinte picklijst en geen locatieaanduidingen, afmetingen en gewichten van producten in zijn systeem heeft staan, heeft nog een hele slag te maken.”
Tot slot speelt ook bedrijfscultuur een rol. Personeel wil nog wel eens dwarsliggen als een bedrijf automatiseert. Robert: “Dat is begrijpelijk, want die mensen vrezen voor hun baan. Goed voorlichten is belangrijk. Bovendien verdwijnt in veel gevallen geen werk. Als het bedrijf groeiende is, wil je juist de mensen behouden, al krijgen ze soms een andere rol.” Volgens beiden is het belangrijk om het personeel daarin mee te nemen. “Ze moeten de robots zien als hulp bij het werk, niet als vijand die hun baan inpikt.”
Bron: evofenedex