In Ecuador vinden nog steeds felle protesten plaats. Sinds 3 oktober zijn er wegblokkades, waardoor telers en exporteurs hun producten niet kunnen verladen. Een aantal bedrijven heeft al verliezen geleden, terwijl andere de crisis mogelijk zonder al teveel problemen zullen doorstaan. Het hangt allemaal af van wanneer de wegen weer toegankelijk zijn.
President Lenín Moreno kondigde op vrijdag 4 oktober de noodtoestand af en stelde van 7 tot 13 oktober een nachtklok in rondom regeringsgebouwen. Op maandag 7 oktober verplaatste hij de regering van de hoofdstad Quito naar Guayaquil vanwege de hevigheid van de protestacties en de bestorming van het parlementsgebouw in Quito. Guayaquil is een belangrijke havenstad en veel exporteurs in het land hebben momenteel moeite om deze stad te bereiken. Een aantal bedrijven heeft de export tijdelijk stopgezet omdat zij hun producten niet naar de havens kunnen vervoeren.
De voornaamste aanleiding voor de protesten is de afschaffing van de subsidie op brandstoffen waardoor de brandstofprijzen fors zijn gestegen. Dit zal ook in de papieren gaan lopen voor Ecuadoraanse telers en exporteurs die hun producten van teeltbedrijven naar koelhuizen en havens moeten vervoeren. De heer Gomez, directeur van FrutaStar licht de situatie toe: "Veel bedrijven moeten transporteurs inschakelen om hun producten naar de havens te vervoeren. Deze veel hogere brandstofprijzen zijn een enorm probleem voor hen."
De wegblokkades vormen momenteel echter de grootste uitdaging voor Ecuadoraanse exportbedrijven. Verónica Núñez, commercieel directeur van Agroeden: "De wegen zijn afgesloten en een deel van de telers waar we mee samenwerken kan geen producten naar de havens verladen. Het is erg moeilijk om producten uit bergachtige streken naar de kust te krijgen. Eerst konden we de havens met enige moeite nog wel bereiken maar sinds 7 en 8 oktober kunnen we helemaal geen producten meer verladen. De situatie is geëscaleerd en daarom zijn we extra op ons hoede. We willen de veiligheid van chauffeurs niet in gevaar brengen. Tot dusver zijn er negen containers met ananas verloren gegaan omdat we ze niet konden vervoeren."
Gelukkig hebben sommige bedrijven tot nu toe nog weinig last gehad van de situatie. Eculife is gespecialiseerd in de teelt van geel dragonfruit, waarvan de oogst een week geleden pas begonnen is. Sebastian Jerez, manager van het teeltbedrijf: "We hebben de export uit moeten stellen maar dit zal niet direct tot problemen leiden zolang de wegen binnenkort maar weer begaanbaar zijn. We hopen dat dit eind deze week het geval zal zijn. Als de wegen geblokkeerd blijven dan zal dit echter wel tot grote verliezen leiden."
Bananenexporteur Banabio loopt tegen dezelfde problemen aan. Een vertegenwoordiger van het bedrijf zegt er het volgende over: "We zijn in Machala gevestigd, in het zuidwesten van Ecuador, een van oudsher belangrijk bananenteeltgebied. Bijna 90% van de leveranciers van het bedrijf bevinden zich in Guayaquil en het is voor hen onmogelijk om producten naar hier te krijgen."
De Poolse bananenimporteur Citronex werkt voornamelijk samen met leveranciers in Ecuador. Marek Szulc: "We ondervinden nu al hinder omdat we onze dozen niet kunnen ontvangen. We gebruiken dus alles wat voor handen is in onze pakstations. Momenteel hebben we al onze bananen in containers geladen en zijn we gereed om te gaan zodra de wegen niet meer geblokkeerd zijn. We weten jammer genoeg nog niet wanneer dit zal zijn. We hebben wel bericht van een verlader ontvangen dat deze het transport uitstelt om ons bedrijf en andere bedrijven meer tijd te geven om onze producten naar de haven te brengen."
"Momenteel staat onze deadline op zaterdag 12 oktober 18.00 uur dus als de wegen voor die tijd weer open gaan dan komt alles toch nog goed. Als dit echter niet zo is dan zullen we volgende week een dubbele lading moeten verladen. Dit betekent dat we in Europa een week zonder Ecuadoraanse bananen zitten en de week daarna een overvloedige aanvoer zullen hebben, wat tot grote problemen op de markt kan leiden. Zover is het nu nog niet. Voorlopig kunnen we eigenlijk niets anders doen dan afwachten wat er gebeurt."