Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Xavier Equihua, directeur World Avocado Organisation

"80% van de 650 mln kilo avocado's worden door slechts 11 van de 28 EU-landen geconsumeerd

De World Avocado Organisation (WAO) is van mening dat het groeipotentieel voor avocado's in Europa groter is dan in de Verenigde Staten.

Tijdens zijn toespraak op het World Avocado Congress in Colombia vertelde directeur Xavier Equihua dat het fruit het sterproduct van de AGF-afdeling is en al in veel landen symbool staat voor een gezonde voedingsstijl. 

"In werkelijkheid is de Europese consumptie per hoofd van de bevolking misleidend," begon Equihua. "80% van de 650 mln kilo avocado's worden namelijk in slechts 11 van de 28 EU-lidstaten geconsumeerd. Dit betekent dus dat de feitelijke consumptie 2 kilo per persoon bedraagt. Dit houdt in dat Europa een enorm potentieel biedt, dat in mijn ogen groter is dan dat in de Verenigde Staten."

De WAO begon in 2017 met haar eerste marketingprogramma. Haar voornaamste pijlers zijn: het verhogen van de afzet en verbeteren van het imago van avocado's, de positie van de avocado binnen de voedselcultuur consolideren en het aanpakken van maatschappelijke en milieuproblemen. Hij voegde eraan toe dat de groei in Europa met een veel lager budget kon worden gerealiseerd dan in de Verenigde Staten. 

"Als we kijken naar de groei van de Europese en Amerikaanse markt, dan wordt deze voornamelijk aangejaagd door de aanvoer," vervolgde Equihua. "Het interessante is dat we in Europa maar €2,3 mln uit hebben gegeven ten opzichte van €72 mln in de Verenigde Staten. Europa is een geweldige markt en we zijn trots op wat we hier hebben bereikt."

De organisatie past verschillende tactieken toe waaronder persberichten, public relations, samenwerking met de foodservicesector en merken om de avocado ook in Europa tot een iconisch superfood te maken. 

"We hebben promotionele activiteiten in negen tot 11 landen. Dit verschilt per jaar. "We doen promotionele activiteiten in negen talen en dat is een aanslag op ons budget. Ons doel is uiteraard het grote publiek bereiken maar de nadruk ligt op de doelgroep millennials en jongeren omdat deze groepen de consumptie in Europa aanjagen."

De WAO vertegenwoordigt de grootste leveranciers in Europa en werkt samen met vooraanstaande retailketens in West-Europa. Equihua vertelde dat de organisatie nog veel werk kan verzetten in Oost-Europa en Italië, waar de consumptie per hoofd van de bevolking het laagst is ondanks het feit dat het om grote landen gaat. Hij legde uit dat enige vooruitgang wordt geboekt nu het fruit van het schap exotische AGF naar het slaschap is verplaatst, waar het beter tot zijn recht komt. 

Op de Spaanse markt vinden ook promotionele activiteiten plaats. Het land is de grootste avocadoproducent binnen Europa maar de consumptie is er laag. Eén van de belangrijkste evenementen ter promotie van het fruit is de World Avocado Month, die in juni plaatsvindt en afgestemd is op alle markten. Qquihua zegt dat deze maand al tot grote successen heeft geleid.

"We zijn enorm trots op wat we tot nu toe hebben bereikt," zei hij. "We zijn vertegenwoordigd in de grootste supermarkten en ons logo is naar 11 talen vertaald omdat we menen dat het op markten als de Italiaanse goed is om het in zowel het Engels als Italiaans te kunnen presenteren. Een groot aantal avocado's op de Europese markt is voorzien van deze sticker, ofwel op het fruit zelf dan wel op de verpakking. We hebben ook een geweldig kookboek dat al meer dan 50.000 keer is gedownload. We hebben een halo-effect op veel dingen. Zo introduceerde een ijsfabrikant deze zomer ijs met avocadosmaak en werd er een speciaal avocadobier gebrouwen."

De WAO-directeur moest toegeven dat het fruit soms negatief in de publiciteit komt en wordt beschouwd als de 'Kim Kardashian' van de AGF-sector. Het is dan ook belangrijk dat de aandacht hiervan afgeleid wordt met positieve berichten. 

"We hebben onlangs de BBC uitgenodigd om in Peru een documentaire over het milieu en duurzaamheid te maken. Op deze manier proberen wij de berichtgeving een andere wending te geven," aldus Equihua. "We veranderen ook de discussie over twee grote onderwerpen: duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dit zijn momenteel belangrijke onderwerpen in Europa. Deze twee thema's zijn de afgelopen vijf jaar bepalend voor de avocadosector geweest en zullen dat de komende vijf jaar nog zijn. We moeten daarom de negatieve berichten rondom avocado's de wereld uit helpen omdat deze niet waar zijn. Avocado's zijn het meest perfecte fruit dat men kan eten."

Hij sloot zijn toepspraak af door te benadrukken dat de WAO zich niet alleen richt op het promoten van avocado's in de EU maar ook op andere markten, zoals Rusland, India, China en de Golfstaten. 

 

Publicatiedatum: