Het bedrijf Cultivar, dat jaarlijks zo'n 9.000 ton mango afzet, is de grootste Europese importeur van mango's per luchtvracht. Het bedrijf vermarkt het fruit onder de merknaam Exotic Premium en andere merken.
Het bedrijf importeert ook de exotische fruitsoorten avocado, papaja en ananas. Ondanks de sterke groei van de mangocategorie is avocado, met zo'n 10.000 ton per jaar, nog steeds het sterproduct in aantallen.
Spanje is de voornaamste voor Cultivar maar het bedrijf vermarkt haar exotische fruit in heel Europa en levert aan markten als Frankrijk, Nederland, Italië, Griekenland en Duitsland. "De Spaanse markt voor exotische fruitsoorten groeit al enige decennia. Consumenten raken steeds vertrouwder met deze producten, die steeds vaker in winkels te krijgen zijn," vertelt Sandra Sitjar, marketingdirecteur van Cultivar.
"We menen dat er nog steeds een enorm potentieel is voor categorieën als avocado, mango en papaja, die mogelijk net zo vertrouwd zullen worden als ananas en kiwi, die ook ooit als luxe en exotisch werden beschouwd."
Cultivar probeert haar exotisch fruit het hele jaar door te leveren en koopt de producten altijd in de beste herkomstgebieden in. "We leveren alleen het beste fruit dat voldoet aan de strenge kwaliteitseisen van ons Exotic Premium merk. We importeren onze avocado's uit Peru, Chili, Mexico, Colombia, Zuid-Afrika, Kenia, etc. Gedurende het seizoen leveren we lokale producten. Hetzelfde geldt voor mango. We leveren lokaal geteelde mango's en vullen het aanbod aan met product uit Peru, Chili, Brazilië, Senegal en Israël."
Papaja is het product uit het portfolio van het bedrijf waar consumenten het minst bekend mee zijn. Sommigen vragen zich af of dit product op de Spaanse markt net zo populair zou kunnen worden als mango. "Ik denk dat papaja enorm veel potentie heeft in Spanje, hoewel het moeilijk zal worden om de aantallen van mango te evenaren," vervolgt Sandra Sitjar.
De kerstdagen blijven volgens Sandra Sitjar een belangrijk periode voor de afzet van exotische AGF. "De consumptie hangt echter steeds minder af van het seizoen. Nu de populariteit van exotische fruitsoorten toeneemt, eten mensen ze op ieder moment van het jaar en worden ze minder gezien als bijzonder of luxe product."
Voor meer informatie:
Miriam Abdelasis
Cultivar
[email protected]
cultivar.net/en
exoticapremiumfrutas.com