Tholen - Gehuld in een blauwe stofjas - net een paar maten te groot - stapten zo’n twintig kinderen uit groep acht van een Rotterdamse basisschool vrijdagochtend door de loods van HillFresh in Barendrecht. Twee aan twee en voorzichtig langs de rand van de paden lopen, want de heftrucks zoeven met fikse snelheid voorbij. “Dat is gaaf! Ik wil ook wel op zo’n heftruck. Welke opleiding heb je daarvoor nodig?”
De kinderen drommen om het bureau van Tewin van Pelt die laat zien ‘waar de bootjes varen’. Hij wijst aan dat op de vrachtbrieven staat waar de containers vandaan komen en legt uit hoe de containers verzegeld worden.
“Als dat zegel verbroken is, kan het zijn dat er iets in de lading zit dat we niet hebben besteld.” Dat hij daarmee drugs bedoelt, laat zich makkelijk raden voor de kinderen. Of er ook weleens van die enge bananenspinnen in de container zitten? “Nee, we importeren geen bananen”, antwoordt Inez van den Heuvel.
Inez gaf de kinderen een kijkje achter de schermen in het bedrijf waarin ze zelf opgroeide. “Erg leuk om te laten zien hoe iets tot stand komt en om hen te laten raden waar de producten vandaan komen. Het is interessant om door de ogen van deze kinderen naar ons bedrijf te kijken”, vertelt ze.
Spieken bij de sinaasappelen.
Een van de kinderen geeft toe dat er tijdens de rondleiding een wereld voor hem openging. “Ik dacht altijd: plukken, verpakken en in de supermarkt. Ik wist niet dat dit er allemaal bij hoorde.”
Henk Lubbers laat wat kaki's proeven.
De kinderen gaan niet met lege handen naar hui, en ook niet met lege magen. Henk Lubbers laat hen kennismaken met de kaki, die volgens de een smaakt naar wortel en volgens de ander iets wegheeft van zoete aardappel.
De ananassen die Armand Vorstenbosch snijdt...
...vinden gretig aftrek.
En in een koelcel vol ananassen snijdt Armand Vorstenbosch een paar exemplaren aan stukken voor een proeverij. De kroon van de ananas gaat mee naar huis om zelf een ananas te kunnen kweken.
Hier staan de bestellingen klaar voor de klant.
André Bakker legt uit hoe de pallets met fruit op de juiste plek terecht komen.
Het World Food Festival vormde de aanleiding voor het bezoekje van de scholieren aan het import- en exportbedrijf. Het is de eerste keer dat de groenten- en fruitsector in deze vorm in beeld werd gebracht. “Twee jaar geleden organiseerden we een World Food Day. Dit jaar hebben we hard ingezet op educatie met de bliksemstages op de vrijdag”, vertelt Annick Beukers van World Food Festival. De excursies in de Hoekse Waard op zaterdag en zondag en de markt op de Binnenrotte op zondag waren voor regulier publiek. "Het doel van het festival is om zoveel mogelijk mensen uit Rotterdam en omgeving te laten zien dat er in hun regio voedsel wordt geproduceerd en gedistribueerd. Daarbij zijn educatie, innovatie en werkgelegenheid belangrijke pijlers.”
Het WFF is een initiatief van de gemeente Rotterdam (Rotterdam Food Cluster) in samenwerking met de gemeente Westland, de gemeente Hoeksche Waard, de gemeente Barendrecht, Rotterdam Circulair, Glastuinbouw Nederland, LTO Noord, de Markthal en de Rabobank. Het evenement is een samenwerking tussen de verschillende gemeenten, sectororganisaties en andere partners.
Voor meer informatie:
HillFresh International
Inez van den Heuvel
Tel: +31 (0) 180 89 80 00
www.HillFresh.eu
World Food Festival
Annick Beukers
www.worldfoodfestival.nl