De vraag naar artisjokken, een groente die al sinds de oudheid bekend staat om haar vele gezonde eigenschappen, neemt toe. Het product kan echter nog wel meer bekendheid gebruiken en is met name in Noord-Europa nog vrij onbekend. Artisjok heeft een kenmerkende smaak en is een veelzijdig ingrediënt in zowel rustieke als de meer verfijnde gerechten. Alessandro la Russa, verkoopdirecteur van L'Ortofrutticola F., vertelt wat de vooruitzichten voor het aanstaande Siciliaanse artisjokkenseizoen zijn.
"We moeten onze groente nog effectiever promoten," begint hij. Alessandro legt verder uit dat Sicilië samen met de Italiaanse regio's Apulië en Sardinië tot de belangrijkste teeltgebieden voor artisjokken behoort. Op Sicilië is de teelt met name geconcentreerd in de provincie Caltanisetta, waar zo'n 500 hectare gewijd zijn aan de teelt van vollegrondsgroenten, waarvan 80% gebruikt wordt voor de teelt van artisjokken."
Ortofrutticola F bevindt zich in de buurt van Niscemi, dat bekend staat als de 'hoofdstad van de artisjok'. In de stad worden zo'n 16 mln artisjokken geteeld van verschillende rassen, waaronder Violetto, Romanesco C3, Tema en Apollo. Alle rassen zijn in verschillende maten leverbaar om aan de uiteenlopende behoeften van de afzetkanalen te kunnen beantwoorden. Het assortiment bestaat daarnaast uit versproducten zoals tomaten, paprika's, aubergines, courgettes, druiven, mini-watermeloenen en gele meloenen waardoor een jaarrond beschikbaarheid van verse AGF gegarandeerd is.
"Er wordt een goede oogst verwacht met artisjokken van hoge kwaliteit. Als het weer het toelaat, dan zullen de eerste artisjokken al over ongeveer een maand worden geoogst, omstreeks 15-20 november. Dit is ongeveer twee weken vroeger dan gebruikelijk wat te danken is aan het feit dat de groente vroeg in juli kon worden uitgeplant."
De producten zijn verkrijgbaar in meerdere verpakkingsformaten: dozen van 30x50 en 30x40 cm met 25 bloemknoppen, een gootverpakking van 40x60 cm of CPR-krat voor grote retailers.
Het bedrijf is bang dat het niet genoeg arbeidskrachten zal kunnen vinden om de artisjokken te oogsten. Ook andere lokale telers maken zich hier zorgen over, met name tomatentelers, die zelfs overwegen helemaal maar met de teelt van tomaten te stoppen. Het probleem hangt waarschijnlijk samen met de invoering van het zogenaamde 'basisinkomen' voor Italiaanse burgers, een nieuwe overheidsmaatregel om mensen die onder de armoedegrens dreigen te raken te steunen. De nieuwe wet heeft echter een nadelig effect op de tuinbouwsector.
"Ik wil benadrukken dat ons bedrijf ernaar streeft om de toeleveringsketen te versterken en de positie van onze regio te verbeteren via het aanbieden van een scala aan seizoensproducten. Onze voornaamste producten zijn tomaten, zowel cherry- als trostomaten, die van hoge kwaliteit zijn en jaarrond beschikbaar zijn op zowel de Italiaanse als internationale markt, evenals voor de binnenlandse en overzeese horecasector."
Markten
Ortofrutticola F. is GlobalGAP-gecertificeerd. Met een omzet van €8 mln en een aandeel in de export van 40% positioneert het bedrijf zich hoog op competitieve, internationale markten dankzij haar gerichte internationaliseringsstrategie. Het bedrijf zet haar producten af in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Albanië, Bulgarije, Griekenland, Hongarije, Litouwen, Polen, Tsjechië, Roemenië en Zwitserland.
Contact:
L'Ortofrutticola F
Salvatore La Porta
C.da Pilacane
93015 - Niscemi (CL) - Italy
Cell : +39 320 6813800
Email: [email protected]
Web: lortofrutticolaf.it