VK: Costcutter onthult Co-op franchise pakket
Costcutter Supermarkets Group heeft officieel het aanbod gelanceerd voor onafhankelijke retailers die geïnteresseerd zijn in een coöperatieve franchise. Het pakket, dat exclusief via Costcutter werkt voor retailers met tien winkels of minder, werd eerder deze maand (oktober) onthuld op de National Franchise Exhibition in Birmingham. Zeven franchises werken al onder deze overeenkomst, waaronder drie eigen winkels en Costcutter claimt dat de verkooppunten een omzetgroei van meer dan 50% tonen. Voordelen voor retailers zijn onder meer het maken van een lay-outplan voor de winkel, toewijzing van ruimte voor de diverse categorieën en een assortiment, afgestemd op het verzorgingsgebied van hun winkel.
Bron: talkingretail.com
Portugal: Pingo Doce introduceert nieuw winkelconcept
Het in Portugal gevestigde Pingo Doce heeft een nieuw digitaal winkelconcept opgestart. Pingo Doce, eigendom van Jerónimo Martins, introduceerde een app genaamd ‘Pingo Doce & Go Nova’, waardoor shoppers ‘gewoon naar buiten kunnen lopen’. De introductie van het nieuwe winkelconcept werd gepresenteerd op de Nova School of Business and Economics, in Carcavelos. De winkel is toegankelijk voor het grote publiek, maar is voornamelijk bedoeld voor studenten. De retailer heeft het concept ontworpen op basis van gemak. Met de app kunnen shoppers de winkel binnengaan met een QR-code, om dan de barcodes van de verschillende producten te scannen. Nadat de shopper alle benodigdheden heeft, wordt de aankoop voltooid door een in-app betaling. Bovendien zijn er over de 250 vierkante meter van de winkel 100 camera's geplaatst om gegevens van klanten te verzamelen.
Bron: retailanalysis.igd.com
Filipijnen: Lawson plant grote uitrol van winkels
Lawson Philippines is van plan zijn netwerk binnen vijf jaar uit te breiden van slechts 50 naar ongeveer 500 winkels. De geplande uitbreiding is gefundeerd op een nieuwe overeenkomst tussen het bedrijf en lokale partner Ayala Corp. Lawson had eerder samengewerkt met een ander lokaal bedrijf, Puregold Price Club, met een eerder uitrolschema. Deze plannen stokten toen Puregold vorig jaar de deal stopte. Lawson kan ook profiteren van de e-commerce-activiteiten van zijn nieuwe partner, waaronder ook de beschikbaarheid van diens winkelnetwerk als verkooppunten valt.
Bron: insideretail.asia
Aldi breidt uit in China
Aldi heeft nog drie winkels geopend in de districten Putuo, Baoshan en Xuhui in Shanghai. De retailer kwam China voor het eerst binnen via een flagshipstore op Tmall Global online in 2017. Dit jaar opende het zijn eerste twee pilotwinkels in de districten Jing’an en Minhang in Shanghai. Er zijn plannen om de komende jaren 50 tot 100 winkels te openen. De winkels hebben een ‘premium’ uitstraling en er is een duidelijk verschil met de meer traditionele uitstraling wereldwijd. Een aanwezige klantenprogramma’s en loketservices zijn functies die niet beschikbaar zijn in andere Aldi-winkels. Klanten worden aangemoedigd om hun aankopen te scannen en te betalen via een WeChat-miniprogramma. De nieuwste winkels bieden een breder scala aan geïmporteerde producten, op basis van feedback van klanten en marktonderzoek.
Bron: retailanalysis.igd.com
Portugal: Sonae investeert in detail
Het Portugese Sonae zal tegen 2021 tot 725 mln euro investeren in de uitbreiding, het onderhoud en de verbetering van de supermarkten van de keten, verspreid over het hele land. Voedingsdetailhandel Sonae MC exploiteert 173 Continente hypermarkten en grote supermarkten. Het verwacht dat de groei op de Portugese markt de komende jaren tot de snelste in Europa zal behoren, ook voor kleinere, lokale winkels. In een presentatie die werd gedeeld via de Portugese CMVM-marktregelgever, zei Sonae dat het naar verwachting de komende drie jaar 60 nieuwe kleinere Continente-winkels en vier tot acht grotere supermarkten zal openen.
Bron: reuters.com
Grote Japanse retailpartners met slimme Nieuw-Zeelandse technologie
IMAGR, de technologische start-up van Nieuw-Zeeland, heeft zojuist zijn eerste internationale verkooppartnerschap aangekondigd en een deal gesloten met de Japanse H2O Retailing Corporation. IMAGR is de maker van het intelligente winkelwagentje SmartCart. Gebruikmakend van computer visiontechnologie en AI, automatiseert dit systeem de afhandeling aan de kassa en de betalingen voor een wrijvingsloze winkelervaring. IMAGR's eerste internationale uitrol wordt verwacht in mei 2020 en er zijn al gesprekken gaande met Nieuw-Zeelandse, Amerikaanse en Europese retailers voor verdere uitrol. H2O Retailing Corporation heeft zijn hoofdkantoor in Osaka, Japan en exploiteert voornamelijk supermarkten in Osaka en andere steden, zoals Kyoto en Kobe.
Bron: scoop.co.nz
VS: Schnucks sluit drie locaties
Schnuck Markets Inc sluit op 10 november drie van zijn winkels in de wijk St. Louis. Volgens de kruidenier sluiten deze locaties hun deuren vanwege slechte verkoop en hun nabijheid tot andere Schnucks-winkels. De winkels hebben in totaal ongeveer 190 werknemers, die voor hetzelfde loon banen in nabijgelegen locaties worden aangeboden. De drie sluitende winkels zijn: St. Peters, Missouri: 100 Jungermann Road, 63376 (ongeveer 5 km van twee andere Schnucks-locaties). O'Fallon, Missouri: 1421 Mexico Loop Road East, 63366 (minder dan 3 km van een andere locatie). Edwardsville, Illinois: 2122 Troy Road, 62025 (minder dan 1,5 km van een andere locatie).
Bron: progressivegrocer.com
VS: Walmart vraagt rechtbank EEOC-sancties af te wijzen met betrekking tot zwangerschapsdiscriminatie
Walmart Stores Inc heeft een federale rechter gevraagd om het verzoek van de Equal Employment Opportunity Commission af te wijzen, waarin wordt verzocht om het bedrijf schuldig te bevinden aan minachting van de rechtbank. Dit zou gebaseerd zijn op het feit dat het bedrijf weigert te voldoen aan wat de retailer beweert dat een ‘te breed onderzoek is in een rechtszaak waarin het wordt beschuldigd van zwangerschapsdiscriminatie’. In de behandeling van de aanklacht bij de federale rechtbank in Wisconsin zeiden de advocaten van Walmart -van de firma Quarles & Brady- dat het EEOC-verzoek om informatie over de verzorging van gewonde of gehandicapte werknemers die niet zwanger zijn, irrelevant is.
Bron: reuters.com
VS: het Amerlux flexibele lichtsysteem voor supermarkten is zo flexibel als versproducten
Amerlux, een bekroond innoverend verlichtingsbedrijf, kondigde zijn nieuwe supermarktverlichtingssysteem aan dat mee verandert met de gangpaden in een winkel. Met Cadence van Amerlux kunnen winkeliers gemakkelijk de locatie van de lichtbron veranderen zonder de hulp van een elektricien. Bovendien klikken de hulpstukken van het verlichtingssysteem gemakkelijk overal in en uit. Omdat online concurrentie en dollarwinkels steeds een groter aandeel aan droge goederen-handel inpikken, hebben supermarkten een verlichtingsoplossing nodig waarmee ze de krimpende gangpaden kunnen opvangen, waar plaats wordt gemaakt voor meer versproducten. "Cadans biedt de ultieme flexibiliteit voor steeds veranderende winkelontwerpen, zonder extra arbeidskosten," aldus Amerlux CEO Chuck Campagna. "Dankzij het innovatieve ontwerp levert het de winkelier razendsnelle installatiemogelijkheden.”
Bron: prnewswire.com
VS: Giant Food onthult Giant Delivers
Giant Food heeft zijn ‘Peapod by Giant-bezorgservice’ voor boodschappen omgevormd in het nieuwe ‘Giant Delivers’. De naamswijziging maakt deel uit van het "The Little Things Are Giant" -platform van de kruidenier, dat klanten moet helpen tijd te besparen zodat zij zich kunnen concentreren op belangrijkere zaken. De service, die bestellingen via internet of mobiele apps omvat, biedt volgende dag thuisbezorging van boodschappen in een gebied waar meer dan 6 mln consumenten wonen in meer dan 300 postcodes in het District of Columbia, Maryland en Virginia.
Bron: progressivegrocer.com
VS: GreenWay Markets maakt zijn debuut
Allegiance Retail Services LLC, een coöperatie die eigendom is van een detailhandelaar in Iselin, New Jersey, presenteerde een grootse opening van GreenWay Markets in Cross River, New York. Volgens het bedrijf biedt GreenWay Markets, dat op 11 oktober is geopend, een uitgelezen selectie van bereide gerechten, producten, delicatessen en vers vlees, waaronder rundvlees van het merk Rancher's Legend. De winkel biedt ook honderden eigen merk natuurlijke en organische GreenWay producten, evenals een grote verscheidenheid aan Amerikaanse en geïmporteerde kazen en versgebakken brood.
Bron: progressivegrocer.com
Amazon creëert nieuwe fulfillment centers in Illinois en Idaho
Het vermogen van Amazon om zijn klanten tevreden te stellen berust op het distributiebereik. De laatste tijd richt de retailer zich op meerdere regio's in het hele land. Georgia, Pennsylvania en South Carolina zijn allemaal recente locaties geweest waar nieuwe, grote fulfilmentcentra van Amazon werden ingericht, en nu heeft de retailer nog twee regio’s op het oog in Illinois en Idaho, waar de eerste fulfillment centers van Amazon in Idaho zullen komen. "We zijn blij dat we ons eerste fulfillment centers in Idaho mogen openen, en zo meer dan 1.000 fulltime banen naar de stad kunnen brengen," zei Alicia Boler Davis, vicepresident van Global Customer Fulfillment. "Amazon wil een positieve economische impact in Nampa creëren en de klantervaring in de hele regio verbeteren."
Bron: delimarketnews.com