De oogst van de grootste aantallen Israëlische paprika's zal in de tweede week van november van start gaan maar volgende week zullen de eerste exemplaren van het seizoen al geplukt worden. Eyal Sahar, eigenaar van Gilad Desert Produce: "De eerste paprika's zijn voornamelijk bestemd voor de binnenlandse markt. De hoofdoogst in november is echter vooral bestemd voor de exportmarkt. De aantallen Israëlische paprika's zijn vergelijkbaar met die van vorig jaar en zullen rond de 90.000 ton voor de export en 40.000 tot 50.000 ton voor de binnenlandse markt bedragen. Ons bedrijf verwacht rond de 8.000 ton paprika's te exporteren."
Het weer in Israël is optimaal geweest voor de paprikateelt. Eyal: "Het was dit jaar niet te heet en niet te koud en dat is ideaal voor de paprikateelt. Als het te warm was geweest, dan zou de oogst eerder begonnen zijn maar dit jaar kunnen we op tijd beginnen. We kunnen nu nog niet zoveel over de kwaliteit zeggen maar voorlopig ziet de oogst er prima uit. De oogst kan echter nog wel hinder ondervinden van het stormachtige weer dat hier eind oktober vaak voorkomt. Vorig jaar zorgde weersomstandigheden ervoor dat de paprika's aan de kleine kant bleven. Dit jaar hebben ze goede maten, rond de 80+. Dit is precies de maat waar veel vraag naar is op onze voornaamste markten in Rusland en de Verenigde Staten," zegt Eyal.
Het bedrijf exporteert ongeveer 60% van haar producten naar Rusland, 30% naar de Verenigde Staten en de overige 10% wordt verspreid over Europa. Eyal: "In de maanden november en december kunnen we naar de Verenigde Staten exporteren maar de duur van onze exportseizoen naar deze markt is afhankelijk van het Mexicaanse seizoen. Zodra de aanvoer uit Mexico de markt bereikt, is ons seizoen voorbij. Een andere zeer belangrijke markt voor ons is Rusland. Vrijwel de gehele Russische paprikamarkt worden gedomineerd door Israël omdat het land geen product uit Europa importeert. Om deze reden is het voor ons moeilijk om naar Europa te exporteren omdat de markt daar verzadigd is vanwege het feit dat Europese exporteurs hun paprika's niet meer naar Rusland kunnen exporteren."
Op de Europese markt is Spanje de grootste concurrent van Israël. "De Spanjaarden hebben teeltprogramma's voor het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en een aantal andere landen. Een jaar of zes à zeven geleden hadden wij ook dit soort programma's in Europa maar dat is nu niet langer het geval. Dit heeft alles te maken met het feit dat Spanje niet meer naar Rusland kan exporteren. Het komt er dus feitelijk op neer dat ze de Russische markt aan ons overlaten en zichzelf richten op de Europese markt," zegt Eyal.
De afgelopen jaren heeft de sector de nodige uitdagingen moeten overwinnen. Met name de hoge kosten voor arbeid maken het lastig voor telers om nog een redelijk inkomen uit hun product te halen. "De meeste van onze medewerkers zijn uit Thailand of andere landen afkomstig. We moeten hen echter wel het minimumloon betalen en huisvesting bieden. Dit betekent dus dat telers met hoge kosten te maken krijgen. We zien dan ook dat veel kleinschalige teeltbedrijven ermee ophouden of omschakelen naar de teelt van winstgevender gewassen, zoals Medjoul-dadels. Toen we begonnen, teelden we zo'n 10% van onze producten zelf. Het overige deel was afkomstig van de telers waar we mee samenwerkten. Inmiddels is 50% van onze producten afkomstig uit eigen teelt omdat veel telers met hun bedrijven zijn gestopt. Deze trend zal zich de komende jaren naar verwachting voortzetten in Israël," zegt Eyal tot slot.
Voor meer informatie:
Eyal Sahar
Gilad Desert Produce
Tel: +972 86582515
Email: [email protected]
www.giladltd.co.il