De Chileense kersensector blijft groeien. Hiermee wordt de positie van Chili als 's werelds belangrijkste leverancier van dit fruit, met name voor China, versterkt.
Volgens de eerste raming voor het seizoen 2019-2020 van het Kersencomité van ASOEX, met gegevens van 75% van de Chileense kersensector, zal de export van Chileense kersen een omvang van 41.849.430 kersendozen van vijf kilo, equivalent aan 209.000 ton, hebben. Dit zou een groei van 16,1% ten opzichte van het seizoen 2018-2019 betekenen.
Naar verwachting zal het hoogtepunt in de verzendingen in de weken 50 en 51 liggen, met een wekelijkse export van meer dan 8 mln dozen. Voor het begin van het exportseizoen, week 42, wordt een volume van 1.066 dozen verwacht.
In het seizoen van 2018-2019 had 92,3% van de Chileense kersenexport Azië als bestemming. China ontving 95% van het totale volume dat naar Aziatische markten werd verzonden en 88% van de totale export. Naar verwachting zal dat dit jaar niet anders zijn.
“Onze kersenteelt en -export vertoont een sterke groei en daar hebben we ons op verschillende manieren op voorbereid. Bijvoorbeeld door promotie-acties die de consumptie stimuleren. China is de belangrijkste bestemmingsmarkt voor onze kersen en een groeiende markt in algemene zin, voor onze fruitexport", aldus Ronald Bown, voorzitter van ASOEX.
Meer voorbereiding en hogere fruitkwaliteit
Hoewel de Chileense kersensector een aantal uitdagingen te wachten staat, geeft de sector aan erop voorbereid te zijn om deze aan te gaan. Ten eerste zal er dit seizoen een grotere hoeveelheid fruit zijn om te verwerken en ten tweede zal het Chinese Nieuwjaar op 25 januari 2020 gevierd worden, een stuk eerder dan in het vorige seizoen (5 februari).
"In het afgelopen jaar was er sprake van een gestage groei van tussen de 10 en 15% van de verpakkingslijnen, hetgeen aantoont dat de sector meer voorbereid is dan twee jaar geleden op het verwerken van de groeiende volumes kersen. Daarnaast is er een grotere beschikbaarheid van snelle schepen. Er werken drie rederijen mee. Bovendien zal deze snelle service opnieuw tot het einde van het kersenseizoen, tot eind april, beschikbaar zijn", vertelt Cristián Tagle, voorzitter van het Kersencomité van ASOEX.
Tagle voegt toe dat het "in stand houden van de kwaliteit van de Chileense kersen in het afgelopen seizoen", centraal zal staan dit seizoen. Daarnaast zal de focus liggen op het blijven promoten van alle waarden van het merk 'Cherries from Chile', met als doel om de consumptie van Chileense kersen te vergroten: voor, tijdens en na Chinees Nieuwjaar".
Ignacio Caballero, marketingdirecteur van ASOEX, benadrukte: "We zullen onze promotiecampagne van 5 mln dollar in stand houden, om een grotere consumptie van kersen te bereiken. Hoewel de focus van de campagne in China zal liggen, zullen we ook op andere markten activiteiten ontplooien. We zullen een mix van activiteiten aanbieden, waaronder proeverijen en tentoonstellingen op verkooppunten en groothandelsmarkten, wedstrijden en promoties via sociale netwerken, met name Wechat, evenals creatieve activiteiten waar we nu nog niet teveel over kunnen zeggen, zodat het een verrassing blijft. Denk aan het Guiness Wereldrecord dat vorig jaar bereikt werd, toen we de langste lijn fruit ter wereld legden, met 24.638 kersen in een rij van 596,5 meter".
Voor meer informatie: www.asoex.cl