“Het mangoseizoen in Huelva is spectaculair dit jaar. Het is iets eerder begonnen dan gebruikelijk, maar met een uitzonderlijke natuurlijke rijping en brixwaarde", stelt Pilar Lucio Sarria, directeur van Luz Tropical. Ze voegt toe: "De consument vraagt om fruit dat in de boom gerijpt is. Over het algemeen willen mensen groenten en fruit die daadwerkelijk naar groenten en fruit smaken en geen surrogaat. Veel vroege variëteiten worden geoogst voordat ze de juiste kleur, rijpheid en kwaliteit hebben bereikt. Op de lange termijn zal dat er alleen maar toe leiden dat mensen geen groente en fruit meer zullen eten, omdat de kwaliteit tegenvalt".
"Het lijkt erop dat we ons gezonde verstand hebben verloren in de landbouwsector. We kunnen ons niet laten overheersen door de vraag. Uiteindelijk leidt dat tot teleurgestelde consumenten. We zouden rekening moeten houden met de lange termijn en tot het juiste moment moeten wachten met oogsten", aldus Pilar Lucio.
Volgens de directeur van Luz Tropical hebben de vertragingen in het seizoen gevolgen: "De ketens met ondertekende contracten willen hun schappen constant vol hebben, ongeacht de herkomst van het product. Dat is wat vorig jaar gebeurde met mango's: toen we er klaar voor waren om te oogsten, was de markt al bevoorraad".
In tegenstelling tot ander fruit is de mango niet sterk vertegenwoordigd in het segment van kant-en-klare producten. In technisch opzicht is het een moeilijk product om te verwerken. Ieder ras is anders qua vorm en maat. Voor het snijden en verwerken van het product zouden er verschillende soorten apparatuur nodig zijn en hoge investeringen. Bovendien zijn compotes en jams geen veelgevraagde producten.
“Mango is een gangbaar product in bepaalde landen, zoals Portugal. Op Madeira is de consumptie van dit fruit diepgeworteld. In Spanje blijft het ras Sensation succesvol. Wij hebben onze eigen exclusieve variëteit ontwikkeld, op basis van ons eigen zaad. Het is een verbeterd ras dat het beste van de Sensation, de smaak, behoudt, maar zonder het slechte: de draden", licht Pilar toe.
"Het was ook belangrijk om ons aan te passen aan de consument: een maat van tussen de 300 en 500 gram is ideaal, zodat de mango in z'n geheel door één persoon opgegeten kan worden", vertelt de directeur.
"De mangomarkt is stabiel, maar is niet te vergelijken met die van avocado. Deze blijft op spectaculaire wijze terrein winnen vanwege de hoge prijzen".
Met betrekking tot het sinaasappelseizoen stelt Pilar Lucio dat de citrus twee zeer slechte jaren heeft gehad. "Vorig jaar was er sprake van een overlap en dit jaar zal de oogst de helft kleiner zijn. De hitte is funest geweest voor de sinaasappel. Deze situatie heeft ertoe geleid dat telers in veel gebieden in Huelva citrusbomen verwijderen om avocado's te planten. Deze verandering is zeer recent en zal gevolgen hebben".
Naast de Ataulfo en Gomera 1/3/4 biedt Luz Tropical zijn eigen mangoras aan. Het bedrijf is toonaangevend geworden in Huelva in de teelt van tropische producten en heeft zijn eigen variëteit van mango, limes, guave, boeddha's hand en lychee.
Voor meer informatie:
Pilar Lucio Sarria, directeur
Luz Tropical
[email protected]
www.luztropical.es