Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Binnenvaartcoöperatie NPRC digitaliseerde 'supply chain'

Altijd op de hoogte van de ladingstatus

Pakketten die nauwkeurig te volgen zijn van fabriek tot het moment dat de bezorger in de buurt is: bij online bestellingen weten consumenten al niet meer beter. Deze transparantie zie je nu ook terug bij de droge ladingstromen in de haven van Rotterdam. Binnenvaartcoöperatie NPRC digitaliseerde haar 'supply chain', zodat klanten precies kunnen volgen wat de status is van hun lading. Sinds deze zomer hebben zij niet alleen real time inzicht in het binnenvaarttransport, maar ook in de aansluiting op het zeetransport in Rotterdam.

Dagelijks zijn tweehonderd bij NPRC aangesloten binnenvaartschepen ergens in Europa onderweg. Voorheen gaven al deze ondernemers telefonisch de reisdata en status van hun transport door. "Tijdrovend en foutgevoelig" volgens NPRC, dus investeerde de coöperatie het afgelopen jaar in ‘data driven logistics optimization’. Dat resulteerde onder meer in een app waar binnenvaartondernemers alle informatie over een droge ladingtransport digitaal doorgeven.


Foto: NPRC

Blackbox
NPRC is met veertien miljoen ton droge lading per jaar één van de grootste bulkaanbieders van Europa en is hard bezig om aanwezige data in de keten te verzamelen en slim in te zetten. "Data gebruiken we zelf voor planningsdoeleinden", zegt Wilco Volker van NPRC. "Maar we merkten dat we nog veel meer met die informatie kunnen. De binnenvaartketen is soms een beetje een blackbox. Voorheen was het voor klanten vaak een verrassing wanneer een schip precies aankwam in de loshaven en met hoeveel ton lading. Door onze data over transporten te delen met klanten, maken we dat proces veel inzichtelijker en wordt de logistieke keten transparanter. Onze Duitse agriklanten bijvoorbeeld kunnen nu via ons online dashboard precies zien wanneer ze hun tarwe of veevoer kunnen verwachten. Daarnaast geven we ze in een online portal real time inzicht in de belangrijkste KPI’s. Het klinkt zo logisch, maar voorlopig zijn we de enige die werken met dit systeem."

Aankomsttijd zeeschepen
Het binnenvaarttransport is slechts een deel van het traject dat de droge lading aflegt. Daarom zocht NPRC contact met Havenbedrijf Rotterdam. Samen ontwikkelden zij de module zeeschepen. Sinds deze zomer kunnen klanten daardoor ook de aankomsttijden van zeeschepen en hun loslocatie terugvinden in hetzelfde dashboard. "Dankzij het Havenbedrijf weet de klant nu ook wanneer het zeeschip aankomt in Rotterdam en wanneer de overslag begint", legt Volker uit. Als het aan hem ligt, is dit pas het begin van de data-uitwisseling. "We zijn nog volop in gesprek met andere partijen, bijvoorbeeld met de overslag, over hoe we een digitale koppeling kunnen maken met hun systemen. Het zou mooi zijn om in de toekomst ook in het overzicht te zien wanneer het schip haar luiken opent, waar in het ruim de lading zit, en wanneer die aan de beurt is om gelost te worden."

Buffertijd
Dit kan behalve een goed geïnformeerde klant ook een efficiëntere overslag als effect hebben. "Nu lopen de afzonderlijke planningen soms uit, moeten we extra buffertijd inbouwen en liggen schepen eigenlijk onnodig leeg te wachten. Nog niet alle bedrijven zijn zover, maar er valt een wereld te winnen als we bepaalde data met elkaar delen en systemen op elkaar aansluiten."

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: